Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De Chrysler Chronos ten slotte, is met zijn volronde styling, zijn lengte van 5,21 meter, zijn 21 duims achterwielen en zijn dramatische proporties, een echt vlaggenschip dat binnenin ook nog rijkelijk van leder en hout werd voorzien. De auto onderstreept, op bijna brutale wijze, dat de kleinste van ?De Grote Drie? allerminst last heeft van complexen. De middenconsole van de indrukwekkende Chronos bevat zelfs een uitdagende humidor, een politiek zeer oncorrecte manifestatie op een moment dat men in Californiƫ zelfs niet meer buiten mag roken. Daar bovenop kreeg de Chronos een 6 liter, V10-motor mee, goed voor minstens 350 pk.

De hernieuwde liefde voor de sigaar manifesteerde zich trouwens ook bij Aston Martin, dat uitpakte met de Vantage, een concept van de performance car van de toekomst, die met zijn V12 meer dan 300 km/uur wil halen. In samenwerking met Alfred Dunhill werd een DB7-versie getoond met een humidor, een zilveren sigarensnijder, een speciaal ontworpen sigarenaansteker en een set van pennen uit koolstofvezel. Er is ook een non smoking-versie voorzien waarin de humidor door een toiletkit wordt vervangen.

Koetswerkbouwer Karmann presenteerde aluminium sandwichpanelen, die zeer licht zijn en makkelijk te bewerken, en daardoor ideaal voor ingewikkelde nichemodellen.

In de Verenigde Staten is de bestverkochte auto al 16 opeenvolgende jaren een pick-up, de Ford F-series, waarvan het eerste model precies een halve eeuw geleden werd gelanceerd. Sindsdien zijn er 26 miljoen F’s verkocht waarvan er meer dan 8 miljoen nog rijden. De nieuwste trend is de pick-up met extended cab, met vier deuren en twee banken. In 1989 was 17 procent van de pick-ups van die aard, nu al bijna 60 procent. Maar er is ook vraag naar steeds lichtere modellen, en Ford toonde in Detroit de Courier F1, gebaseerd op een ontwerp van Ford BraziliĆ«. De kleine raakt met 1 liter benzine meer dan 15 km ver, en daar kijken zelfs Amerikanen van op. De Ford Alpe, met zijn minimalistische trekjes en zijn 2-liter-motor, is een zuinig vrijetijdsvoertuig voor morgen. Het gebruik van lichtere materialen mondde uit in de P2000 DIATA, een prototype van een haalbare middenklasser, die liefst 40 procent lichter uitvalt dan een vergelijkbare Taurus. In afwachting dat een meer revolutionaire P2000 de gewichtsgrenzen weer verder omlaag haalt.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content