PIERRE DARGE

Het was lang wachten om een BMW7 bij de importeur te lenen en dat gaf ons volop de tijd om de commentaren van andere rijders op ons af te laten komen. Die waren niet gering en dat is begrijpelijk. Met de nieuwste BMW zorgde de Beierse fabrikant niet alleen voor een stijlbreuk (die ons niet kon bekoren, maar dat is persoonlijk), maar vooral voor de veel besproken introductie van de iDrive. Die laatste ingreep heeft vooral te maken met de lawine aan keuzemogelijkheden die de constructeur aan zijn klanten uit het hoogste luxesegment wil meegeven. Om diezelfde klant niet onder de knoppen en schakelaars te bedelven, werd een unieke optie genomen: een op de middenconsole gemonteerde draai- en drukknop, die als een computermuis fungeert. In de praktijk geeft die muis via acht hoofdmenu’s op het beeldscherm toegang tot meer dan 270 keuzemogelijkheden (van ophangingafstelling tot radio-preselecties). Het is natuurlijk de bedoeling om die instellingen stilstaand te regelen. Of de BMW-rijder daar de tijd voor neemt, is natuurlijk de vraag en daar knelt het schoentje: wie rijdend nieuwe keuzen wil maken, moet vaak de ogen van de weg afhouden en dat kan nooit de bedoeling zijn. Eigenlijk draait de hele discussie om de vraag welke keuzemogelijkheden onder de knop mogen zitten en welke rechtstreeks bedienbaar horen te zijn. Om het simpel te zeggen: een preselectieknop op de geluidsinstallatie is stukken sneller en eenvoudiger te bedienen dan via de ‘muisknop’. Geruststellend is alvast dat de knop toegang geeft tot de comfortzone, alle vitale rijfuncties vallen erbuiten.

Een en ander zou ons laten vergeten dat de 745i ook een absoluut technisch hoogstandje is met een geëvolueerde V8-motor die betere prestaties kan voorleggen dan zijn voorganger en met een lager verbruik. Geen simpele opdracht voor zo’n auto (5,03 meter lang en 1945 kg zwaar). Daartoe kreeg de 4.4 liter zowel een dubbele Vanos-distributie mee met variabele kleppentiming als een Valvetronic-systeem dat de lifthoogte van de inlaatkleppen kan laten veranderen. Daar komt nog een collector met roterende trommel bij, die de lengte laat variëren die de aangezogen lucht moet afleggen van 273 mm (bij hoge toerentallen) tot 671 mm (onder 3500 toeren). Gekoppeld aan lichtere materialen en lagere interne wrijvingsweerstanden komt men aan een geavanceerde V8 die gekoppeld werd aan het allerbeste op gebied van automaten: een zestrapsautomaat van de topfabrikant Duitse ZF. Die kan ofwel als automaat met de keuze uit drie modi ofwel manueel via druktoetsen op het stuurwiel worden bediend: twee vooraan om op te schakelen, twee aan de achterzijde om terug te schakelen. De ‘pook’ maakte plaats voor een hendel op de stuurkolom. Ook nieuw is een elektronisch bediende handrem.

Onderweg met de zeer levendige 745i krijgt men nooit de indruk met zo’n omvangrijke mastodont op stap te zijn en dankzij een nieuw systeem met actieve rolstangen, de zogenaamde Dynamic Drive, worden de rolneigingen in grote mate beperkt, wat zowel het comfort als de wegligging ten goede komt. Die wegligging is behoorlijk indrukwekkend, net zoals het optrekvermogen en de reactie op het gaspedaal.

Onze klassiek geworden definitie dat de kwaliteit van een auto af te meten valt aan de snelheid en de mate waarin hij de bevelen van zijn rijder opvolgt – met een zo min mogelijke inspanning van die laatste – is hier volledig van toepassing.

Het comfort wordt niet alleen ondersteund door de elektrische bediening van alle stoelen (achteraan als optie), ook een automatische easy entry-functie (wegschuiven van het stuur om in- en uitstappen te vergemakkelijken) is aanwezig. En dan is nog niets gezegd van de veiligheidssystemen, waaronder het nieuwe ISIS-systeem dat de ontplooiing van de airbags en het aanspannen van de gordels aanpast aan de aard en de ernst van de aanrijding. Nu is het nog wachten op een radarsysteem, dat gekoppeld aan de remmen, alle botsingen onmogelijk maakt.

BMW 745i

MOTOR: voorin gemonteerde V8 benzinemotor met een slagvolume van 4398 cm3, die via een zesbakautomaat met Steptronic-functie de achterwielen aandrijft.

POTENTIEEL: maximaal vermogen van 333 pk / 245 kW bij 6100 toeren/minuut en max. koppel van 450 Nm bij 3600 toeren/minuut.

AFMETINGEN: 502,9 cm (l), 190,2 cm (br), 149,2 cm (h) en 299 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME: 500 liter.

VERBRUIK IN LITER, PER 100 KM: 15,5 (stad), 8,3 (buiten stad), 10,9 (mix).

CO2-UITSTOOT: 263 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW: 74.300 euro, vermeerderd met 4957,87 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 1694,01 euro.

ANDERE VERSIES: 735i (68.300 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content