We hebben Honda altijd gekend als een uitstekend motorenbouwer, waarvan de auto’s vaak een Europees aandoende elegantie meekregen. Maar wat de SUV’s betreft gooiden de Japanners nooit hoge ogen en de eerste twee generaties van de CR-V kenden weinig succes. Vooral door het ontbreken van een dieselmotor die pas drie jaar geleden ten tonele verscheen. De derde generatie van de CR-V staat niet alleen voor een duidelijk verschillende styling maar ook voor een andere filosofie : luxe gaat voor terreinkwaliteiten.

Verrassend is wel dat de nieuweling ruim tien centimeter korter is dan zijn voorganger, maar dat ligt hoofdzakelijk aan het verdwijnen van het buitenboord gemonteerde reservewiel. Dat wordt nu vervangen door een thuiskomertje dat ‘onderhuids’ een plaatsje kreeg. De CR-V werd ook lager en breder zodat hij meer als een break op hoge poten dan als een speelse terreinwagen oogt. Die indruk klopt ook in de praktijk, want de Japanner mag dan wel een niet-permanente vierwielaandrijving meekrijgen, een reductiebak voor het betere veldwerk ontbreekt. Maar daarom niet getreurd, de aanpak van de CR-V sluit nauw aan bij de behoeften van veel moderne rijders die wat graag beschikken over een auto waarmee ze overal terechtkunnen, zonder daarom een off-road-specialist te zijn.

Hoewel Honda’s jongste een stuk korter werd, ondervindt de plaatsruimte daarvan geen hinder : achterin is het comfortabel zitten en de stoelen kunnen ook nog eens over een lengte van 20 centimeter verschoven worden. Het volume van de koffer groeide tot een respectabele 524 liter en her en der werden tal van opbergvakjes ingebouwd. Ook de plaats van de pook die aan het dashbord geplakt zit, laat extra ruimte vrij. Voeg daar een vlekkeloze afwerking aan toe en men krijgt een comfortabel en zeer functioneel geheel.

Ter kennismaking kozen we voor de 2.2 liter turbodiesel en hoewel de Japanners zeer laat in de dieselmarkt zijn gestapt, hebben ze als motorspecialisten meteen het beste van zichzelf gegeven. De zelfontbrander klimt niet alleen gezwind in de toeren (behalve in vijfde en zesde versnelling), hij is ook stil én zuinig. Op een gevarieerd parcours bleven we mooi onder de 8 liter/100 km. Alleen jammer dat een partikelfilter ontbreekt. Ook de wegligging is prima en de Japanners hebben allerlei hulpmiddelen ingezet om de verstrooide chauffeur alert te houden – van een functie om de zelf ingestelde afstand tot de voorligger te behouden tot een systeem dat de rijder letterlijk wakker schudt (met toeters, bellen en trillingen…) wanneer een aanrijding dreigt. Een functie die met de slaapverwekkende snelheidsbeperkingen vandaag geheel op zijn plaats is.

Honda CR-V 2.2 CTDI

Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 2204 cm3, die via een handgeschakelde zesbak niet-permanent de vier wielen aandrijft.

Potentieel :

maximumvermogen van 140 pk/103 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 345 Nm bij 2000 toeren/minuut.

Afmetingen : 453 cm (l), 182 cm (br), 181 cm (h) en 262 cm (wielbasis).

Koffervolume : 524-1433 liter.

Verbruik in liter/100 km : 8,1 (stad), 5,7 (buiten stad), 6,5 (mix).

CO2-uitstoot : 173 gr/km.

Prijs, inclusief BTW : 28.440 euro, vermeerderd met 867 euro BIV.

Jaarlijkse autobelasting : 486,76 euro.

Andere versies : 2.0i benzine (25.990 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content