De modellenreeks van de nieuwe 70-serie, die straks wordt aangevuld met een coupé en een cabriolet, omvat anderzijds ook de TDI, de onlangs gemonteerde Audi vijfcilinder/2,5-liter-turbodiesel met directe inspuiting. Wie op zuinigheid is ingesteld, komt met de handgeschakelde versie aan een gemiddeld verbruik van amper 6,6 liter/100 km, terwijl de automaat voor dezelfde afstand aan 7,9 liter genoeg heeft. Maar Volvo bewandelt verder consequent de weg die naar een steeds properder auto leidt. Bij de voorstelling van de 70-serie was ook de bi-fuel-versie aanwezig, die zowel op benzine als op metha...

De modellenreeks van de nieuwe 70-serie, die straks wordt aangevuld met een coupé en een cabriolet, omvat anderzijds ook de TDI, de onlangs gemonteerde Audi vijfcilinder/2,5-liter-turbodiesel met directe inspuiting. Wie op zuinigheid is ingesteld, komt met de handgeschakelde versie aan een gemiddeld verbruik van amper 6,6 liter/100 km, terwijl de automaat voor dezelfde afstand aan 7,9 liter genoeg heeft. Maar Volvo bewandelt verder consequent de weg die naar een steeds properder auto leidt. Bij de voorstelling van de 70-serie was ook de bi-fuel-versie aanwezig, die zowel op benzine als op methaangas rijdt en daartoe een extra tank van 80 liter kreeg ingebouwd. Wanneer de wagen door methaangas wordt aangedreven, bedragen zijn emissiewaarden minder dan een tiende van de door de huidige Europese emissiewetgeving opgelegde maxima. Daarmee voldoet deze wagen ook ruimschoots aan de ULEV-normen ( Ultra Low Emission Vehicle), die de strengste ter wereld zijn en aan het eind van dit decennium in Californië van kracht worden. Een aardige cocktail van nieuwigheden voor een fabrikant, die in een vlaag van teruggevonden fierheid precies drie jaar geleden een einde maakte aan de beklemmende verloving met Renault waarin hij zijn zelfstandigheid dreigde te verliezen. ?Het management en de eigenaars zochten toen naar andere wegen, concentreerden zich op de bouw van auto's, vrachtwagens en motoren, en kwamen tot de conclusie dat die sterker waren dan ze dachten?, zegt Tuve Johannesson, president van de Volvo Car Corporation. Toch was men het er over eens dat een verdere groei nodig was, zonder de specificiteit van het merk te verliezen. Dit jaar bouwt men 370.000 auto's, in het jaar 2000 moeten dat er 500.000 worden. In Nederland werd met Mitsubishi een joint-venture opgezet in het NedCarproject waar jaarlijks evenveel Carisma's als Volvo's S40 en V40 van de band moeten rollen. Voor de ontwikkeling van de coupé en de cabriolet van de 70-serie werd Tom Walkinshaw aangezocht : hij ontwikkelde binnen zijn bedrijf TWR in 32 maanden twee compleet nieuwe auto's, die straks gebouwd worden in een fabriek waarvan TWR en Volvo samen eigenaar zijn. ?Bij Volvo zetten we onze schouders achter drie waarden?, zegt Johannesson. ?Veiligheid, kwaliteit en zorg voor het milieu. Die waarden vinden we ook belangrijk in onze eigen levens en we geloven niet dat je die tijdens het professionele leven even opzij kunt zetten. Op het gebied van de veiligheid zetten we sinds jaren de bakens uit, die populair zijn geworden toen ook Duitse bouwers ze belangrijk gingen vinden. We hebben altijd geweigerd om onze vondsten door octrooien te beschermen, omdat we vinden dat ze de mensheid in het algemeen ten goede horen te komen. Na Infiniti en Lexus, die deelmerken zijn van Nissan en Toyota, kwamen we als eerste, echte merk uit het JD Power-onderzoek naar klantentevredenheid. En wat de zorg voor het milieu betreft, moedigen we de overheid aan om strengere normen te hanteren, omdat het maatregelen betreffen die elke burger met enige zin voor verantwoordelijkheid tot de zijne hoort te maken.? De S70 kost in het goedkoopste geval 995.000 frank, de V70 1.035.000 frank. PIERRE DARGE