* De Rallye en de Nomade Boussole, nieuwe herenhorloges van Hermès. Info : Full Time, 0475 44 56 99.
...

* De Rallye en de Nomade Boussole, nieuwe herenhorloges van Hermès. Info : Full Time, 0475 44 56 99.G uillaume de Seynes-Hermès (45) had een Belgische prins kunnen zijn : net en welbespraakt, gereserveerd en verrast als het over hém gaat. De algemene directeur van La Montre Hermès is opgegroeid in de Franse versie van de Kennedy's : onder impuls van overgrootvader Emile Hermès werden de 19de-eeuwse zadelmakers een lederwarenhuis, twee generaties later, onder diens kleinzoon en huidig president Jean-Louis Dumas, is het wapenschild met het rijtuig wereldwijd synoniem met degelijkheid. De handtassen, prêt-à-porter, sjaals en horloges van het huis haalden in 2001 een omzet van 1,2 miljard euro. De sterkste groei vertonen de uurwerken : in '93 produceerde de manufactuur in het Zwitserse Bienne er 40.000, nu zijn het er jaarlijks 140.000. Collecties als de Kelly-, Harnais- of Cape Cod-modellen hebben de naam gevestigd, terwijl recente introducties als de Kepler of Nomade de hoogtechnologische toer opgaan. "Uiteraard word ik beoordeeld op de cijfers", zegt Guillaume de Seynes-Hermès, een van de negen actieve telgen. "Het is echter geen race. Het gaat erom onze naam en reputatie te vestigen. Dat vergt tijd. Nu de esthetiek van onze horloges gewaardeerd wordt, moeten we ook onze technische kwaliteiten uitspelen. We zijn niet zomaar een modehuis dat ook horloges maakt, dat doen we al sinds de jaren twintig. Dat is eigen aan onze familie : geen kortetermijnvisie, maar rustig voortbouwen. Voor verfijnde, hoogwaardige producten is dat een zegen." "Die familie, ja. Die blijft bewust op de achtergrond", zegt De Seynes, die pendelt tussen Neuchâtel en zijn eenmansappartement in Parijs. "We zijn eigenlijk heel eenvoudig. Onze levensstijl heeft niets te maken met de clichés rond onze naam. We zijn protestanten van oorsprong, discreet. De internationale bekendheid van Hermès is trouwens vrij recent, net als de bloei van de luxesector. Jeugdvrienden van me kenden onze naam helemaal niet. Mijn jeugd was gewoontjes. Uiteraard vingen we thuis en op bijeenkomsten echo's over de zaken op, het bedrijf heeft hechte banden gesmeed, maar van privileges of druk was geen sprake. Integendeel, ik ging rechten en politieke wetenschappen studeren en uiteindelijk bij Lacoste werken. Ik heb nooit moeten revolteren." De Seynes kwam pas bij de onderneming op zijn veertigste, na een carrière in de champagnesector. "Ik moest elders ervaring opdoen, van de wereld proeven. Niet dat ik hier een revolutie heb ontketend. Mijn studies hebben me respect bijgebracht voor het verleden, voor wat al gerealiseerd is. Frisse ideeën en nieuwe dynamiek zijn goed, maar er is een grote verwantschap tussen kwaliteit, de savoir-faire van een regio en mensen die hun kennis generaties lang doorgeven. Tegenover zoveel geschiedenis is nederigheid gepast."Wim Denolf