De statige Vision of the Seas vertrekt met 2000 passagiers en bijna 800 bemanningsleden vanuit Southampton voor een korte maidentrip. Natuurlijk leidt dat tot grapjes over dat andere schip dat er ooit vertrok maar niet meer terugkeerde. Royal Caribbean-manager Jack Williams wil het nog wel eens zeggen. "De film Titanic heeft inderdaad de romantiek van het cruisen benadrukt. Maar cruisen zit al enkele jaren in de lift. Dat heeft te maken met het feit dat er zoveel nieuwe schepen gebouwd werden. Grotere boten leiden ook tot democratischer prijzen."
...

De statige Vision of the Seas vertrekt met 2000 passagiers en bijna 800 bemanningsleden vanuit Southampton voor een korte maidentrip. Natuurlijk leidt dat tot grapjes over dat andere schip dat er ooit vertrok maar niet meer terugkeerde. Royal Caribbean-manager Jack Williams wil het nog wel eens zeggen. "De film Titanic heeft inderdaad de romantiek van het cruisen benadrukt. Maar cruisen zit al enkele jaren in de lift. Dat heeft te maken met het feit dat er zoveel nieuwe schepen gebouwd werden. Grotere boten leiden ook tot democratischer prijzen." Om een goed idee te geven van hoe groot en spectaculair de Vision of the Seas is, verzamelde de rederij heel wat cijfers en Big Fun Facts. Als het schip op de Champs-Elysées zou varen, zouden passagiers in de Viking Crown Lounge (in de nok van het schip) oog in oog komen te staan met toeristen bovenop de Arc de Triomphe. Het staal dat gebruikt werd om Vision of the Seas te bouwen, is voldoende voor 70 vrijheidsbeelden. En zo kan het nog een tijdje doorgaan, tot en met cijfers van hoeveel eieren (13.038) en blikjes bier (10.200) er per week doorgaan. "We willen echter niet zomaar steeds grotere boten bouwen", vertelt chairman Richard D. Fain. "We doen het omdat we op die manier betere activiteiten kunnen aanbieden." Fain denkt al luidop aan schepen met een basketbalveld, een ijspiste (met shows van het genre Holiday on Ice), een klimmuur, en voor trouwlustigen zelfs een wedding chapel. Hij heeft het dan meer bepaald over de Eagle I die vanaf november volgend jaar de wereld zal rondvaren met 3000 passagiers aan boord. Daarmee wordt Eagle I het grootste cruiseschip ter wereld. De middengang van dat megaschip zal een heuse boulevard zijn, met kleine restaurants en winkels. Aan activiteiten en restaurants ontbreekt het ook de Vision of the Seas niet. Het schip is een drijvend luxehotel met restaurants - wie dat zou willen kan wel 15 keer per dag eten -, een theaterzaal, bars en lounges, een casino, winkels, een schoonheidssalon, een solarium, zwembad, jacuzzi en fitnessruimte. Er worden lezingen en bridgetornooien georganiseerd, er zijn conferentiefaciliteiten, en voor kinderen en tieners worden speciale activiteiten uitgewerkt. Daarnaast zijn er natuurlijk de excursies vanuit de verschillende havens waar de Vision of the Seas aanlegt. Hoewel er dus veel volk meereist, zit je op schepen als de Vision of the Seas niet opeengepakt. Ruimte genoeg, en veel cabines op de nieuwe boten beschikken over een privé-terras. Terwijl cruisen vroeger in hoofdzaak Amerikaanse toeristen aansprak, lijken nu steeds meer Europeanen door de cruisemicrobe gebeten. "Touroperators hebben zich op het cruisen gestort, en we krijgen ook steeds meer reservaties binnen voor groepen", zegt Bernadette Mathé van DKT Travel in Antwerpen. In het voorjaar trekt Vision of the Seas naar het Panamakanaal voor 11-daagse cruises tussen Acapulco en San Juan, in de zomer staan 7-daagse cruises in Alaska (vanuit Vancouver) op het programma. Het zusterschip Legend of the Seas trekt in de zomer door Europa en vaart daarna naar het Verre Oosten, Azië en Australië. Info: DKT Travel, Tel. (03) 226.43.03. Een 7-daagse cruise in Alaska aan boord van Vision of the Seas kost 53.000 fr. per persoon in een standaard buitenhut (42.000 fr. in een standaard binnenhut), vliegtuigtickets naar Vancouver niet inbegrepen. Van boven naar beneden: de koninklijke suite, een van de talrijke bars, en het grootste restaurant aan boord, waar 1200 gasten aan tafel kunnen.Trui Moerkerke