:: Knack restaurantgids 2005-2006,

Vlaanderen û Brussel, met de beste adressen in

Wallonië. Uitgeverij Roularta Books.

Te koop in de boekhandel voor 21,50 euro.

Naar aanleiding van het verschijnen van de nieuwe Knack restaurantgids, editie 2005-2006, voerde Roularta Research via Mediapoll een enquête uit naar restaurantgedrag, culinaire voorkeuren en het gebruik van culinaire informatie bij een onderzoekspanel van meer dan 7000 personen. Er waren 2962 valabele respondenten.

Daaruit blijkt dat liefst 72 procent van hen minimum één keer per maand uit eten gaat. Dat dat regelmatiger gebeurt bij mensen met een beroepsbezigheid dan zonder is niet zo verwonderlijk. Toch gaat 60 procent van de respondenten uitsluitend privé, voor zijn plezier, uit eten en heeft geen zakenlunches. Bij diegenen die nooit op restaurant gaan (6 procent) zijn de redenen vooral van financiële aard.

Hoewel een vriendelijke bediening voor bijna 80 procent van de ondervraagden zeer belangrijk is, speelt ook een gezellig interieur een zeer grote rol. Al zijn er grote verschillen naargelang van de leeftijd en weegt het interieur bijvoorbeeld bij jongeren iets sterker door dan bij een ouder publiek, voor wie dan weer de mogelijkheid om te kunnen betalen met een betaalkaart een belangrijke factor is.

Onwelriekende obers

Gevraagd naar de grootste irritatiefactoren, antwoordden de respondenten in de eerste plaats : ‘onvriendelijk personeel’, gevolgd door ‘onverantwoord hoge prijzen’ en ‘rokers op niet-rokersplaatsen’. Meer dan de helft is trouwens voor een volledig rookverbod in alle restaurants. Maar ook ‘onwelriekende obers’ scoren, vooral bij vrouwen, zeer slecht.

56 van de respondenten geeft gemiddeld tussen 25 en 50 euro uit bij een restaurantbezoek en meer dan één op twee wil maximaal meer dan 50 euro spenderen. Niet minder dan 40 procent neemt altijd wijn, terwijl 35 procent nooit een pousse-café consumeert.

Visgerechten scoren erg hoog en zijn de absolute nummer één, maar bijna één op drie eet ook graag vegetarisch, al zijn de vrouwen hier duidelijk in de meerderheid. De Italiaanse keuken valt, zoals verwacht, bij een grote meerderheid nog altijd erg in de smaak.

88 procent gaat graag terug naar vaste adresjes en een ruime meerderheid (65 procent) prefereert één goede maaltijd boven twee middelmatige.

Uit het onderzoek blijkt ook dat mannen op gebied van eten iets avontuurlijker ingesteld zijn dan vrouwen : bijna 35 procent van de mannen heeft een uitgesproken voorkeur voor varkenshaasje geparfumeerd met gembercoulis, terwijl de dames eerder kiezen voor een pastaschotel.

Betrouwbare leidraad

Bij de keuze van een eetgelegenheid zijn vooral tips van vrienden of collega’s en internet belangrijk, maar ook Weekend Knack en de Knack restaurantgids scoren als leidraad erg goed. Deze laatste wordt veel vaker geconsulteerd dan concurrerende gidsen als Michelin of Le Maire. 54 procent van de respondenten heeft al minstens één restaurant bezocht naar aanleiding van een bespreking in Weekend Knack, 39 procent deed dat na het raadplegen van de Knack restaurantgids. Deze wordt trouwens als objectief en nuttig ervaren, met een voldoende regionale spreiding. Ook wordt geapprecieerd dat alle keukens en prijsklassen erin aan bod komen.

Een onderzoek naar buitenhuiseetgedrag leert dat vis absoluut favoriet is en een vriendelijke bediening van cruciaal belang. De Knack restaurantgids wordt als een betrouwbare bron ervaren bij het kiezen van een eetgelegenheid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content