Fans van Cage zullen hun idool niet te zien krijgen in wat een van de meest intrigerende rollen uit zijn filmografie had moeten worden: een nieuwe incarnatie van Amerika's beroemste comic strip-held, in een film die "Superman Lives" zou heten (titel die nu toch wel bijzonder ironisch klinkt). Dat het geenszins om een banaal vervolg zou gaan van de blockbuster-serie met Christopher Reeve, blijkt uit de keuze van de regisseur: hoe-gekker-hoe-liever Tim Burton. Maar zo verrassend was die keuze ook weer niet: Burton had al voor dezelfde studio ( Warner) van Batman een lucratief zaakje gemaakt. Helaas zal nooit te zien zijn wat de veelbelovende combinatie Burton-Cage van deze populaire mythe gebakken had.
...

Fans van Cage zullen hun idool niet te zien krijgen in wat een van de meest intrigerende rollen uit zijn filmografie had moeten worden: een nieuwe incarnatie van Amerika's beroemste comic strip-held, in een film die "Superman Lives" zou heten (titel die nu toch wel bijzonder ironisch klinkt). Dat het geenszins om een banaal vervolg zou gaan van de blockbuster-serie met Christopher Reeve, blijkt uit de keuze van de regisseur: hoe-gekker-hoe-liever Tim Burton. Maar zo verrassend was die keuze ook weer niet: Burton had al voor dezelfde studio ( Warner) van Batman een lucratief zaakje gemaakt. Helaas zal nooit te zien zijn wat de veelbelovende combinatie Burton-Cage van deze populaire mythe gebakken had. Alles was nochtans tot in de puntjes voorbereid: Burton had in Pittsburgh zijn locaties gekozen voor het schuiloord van aartsschurk Lex Luthor (een glazen kist van Philip Johnson) en de redactie van de krant "Daily Planet", toen Warner besloot de kraan dicht te draaien. Dat gebeurde nadat naar schatting al 30 miljoen dollar in deals en preproductie geïnvesteerd waren. Officiële reden: omdat na vijf jaar en vier scenaristen, nog altijd geen script klaar was waarmee studio en regisseur zich konden verzoenen. Ook was de kostprijs gestaag de hoogte ingejaagd, wegens moeilijk in te schatten special effects van de ILM-fabriek van George Lucas. Het budget schommelde ergens tussen de 140 en 190 miljoen dollar, geen prettig vooruitzicht voor Warner, na dure catastrofes als "The Postman" en "Sphere". Ook de teleurstellende box-office van Burtons vorige Warner-productie "Mars Attacks", zal wel het afblazen van het Supermanproject bespoedigd hebben. Financieel heeft Cage er zijn broek niet aan gescheurd: de zogeheten pay-or-play- deal garandeert hem hoe dan ook 20 miljoen dollar. Toch zou Cage zich gekwetst voelen omdat hij zijn maillot van de Man van Staal heeft moeten opbergen. Hij is het ook beu te moeten praten over een film die nooit het daglicht zal zien en waarin hij toch veel energie heeft gestoken. "Kunnen we dat hele Superman-gedoe voor eens en altijd vergeten?" zegt Cage, ontgoocheld maar toch gedecideerd. "Ik keek er echt naar uit om met Tim Burton te werken, toch de kampioen van de verschoppeling. En ik zag Superman als de ultieme outsider van een andere planeet die zich door zijn goede daden wil bemind maken in een wereld waarvan hij zich uitgesloten voelt. Maar goed, de film wordt niet gemaakt. Ik wil er niets meer over horen!" In plaats van Superman draaide Cage "8mm", een film geregisseerd door Joel Schumacher maar ontsproten uit het macabere brein van Andrew Kevin Walker, de scenarist van "Seven". Cage speelt een detective die door een rijke weduwe wordt ingehuurd nadat ze in de brandkast van haar overleden echtgenoot een snuff movie vond. In snuff movies worden de argeloze slachtoffers echt afgemaakt voor de camera. Cage: "De film is een afdaling in de hel, een onderzoek naar het kwaad dat in deze wereld bestaat. Mijn personage moet uitvissen of het bezwarende 8mm-filmpje echt een snuff movie is of namaak. In de loop van zijn onderzoek komt hij in aanvaring met een aantal uitermate angstaanjagende individuen. De film gaat natuurlijk ook over de frustratie en onmacht dat zoiets vreselijks kan in deze wereld." Enkele weken geleden draaide Cage op locatie in New York de nieuwe film van Martin Scorsese, naar een scenario van Paul Schrader. De zwarte komedie "Bringing Out the Dead" gaat over een opgebrande verpleger die zijn demonen mag uitdrijven terwijl hij met een ziekenwagen door de straten van Hell's Kitchen stuift. Zo mag Cage achter het stuur zitten wiebelen op de beat van klassieke rockdeuntjes, door Scorsese eigenhandig geselecteerd. Inmiddels ligt er al een nieuw intrigerend project klaar: omdat het zo goed klikte tussen acteur en regisseur tijdens de opname van "Snake Eyes", zal Cage waarschijnlijk ook de hoofdrol spelen in Brian De Palma's film over de raadselachtige kluizenaar-miljardair en uitvinder van de aërodynamische beha Howard Hughes. Het uitbeelden van extreem excentriek gedrag heeft voor Cage nooit veel problemen gesteld, Hughes portretteren moet dan ook een koud kunstje voor hem zijn. Patrick Duynslaegher