Van ‘ware schoonheid zit vanbinnen’ naar ‘schoonheid komt van binnenuit’ : in hun zoektocht naar een mooiere huid grijpen almaar meer vrouwen (én mannen) behalve naar een pot crème ook vaker naar een fles sap.

Want zeg nu zelf, een stralende teint ? Hoe sneller, hoe liever. Maar boodschappen doen vergt tijd en zin. Zo heb je voor één glas Super Green Juice (van actrice en lifestylegoeroe met perfect huidje Gwyneth Paltrow) al meteen een gevulde boodschappenmand (koolbladeren, 4 stengels selderie, 1 oe peer, 2,5 cm gember en 1/2 citroen) om nog maar te zwijgen over al het lekkers uit het receptenboek van sapjeslegende Eric Helms (www.juicegeneration.com). Of misschien bent u – net zoals duizenden anderen als we de gesprekken op het internet zien – er nog altijd niet uit welke juicer u nu het beste koopt ? Geen paniek, enkele klikken verder vindt u de meest trendy, kant-en-klare jeugdelixirs : voedingssupplementen in poeder, sappen en jawel, houtskool.

Supermodel van het eerste uur Elle Macpherson, sinds een cover van TimeMagazine in 1989 ook bekend als ‘The Body’, is een geduchte zakenvrouw. Behalve lingerie, lichaamsverzorging en zonnecrème heeft de Australische schone nu ook voedingssupplementen op haar naam staan. “Een cadeau voor mijn vijftigste verjaardag”, zegt ze zelf. Naar eigen zeggen heeft ze ook alles geprobeerd om er met de jaren goed te blijven uitzien, maar vooral om zich goed in haar vel te blijven voelen. Een zoektocht die eindigde in het Londense dokterskabinet van Simone Laubscher, voedingsdeskundige en gespecialiseerd in ‘oxidatieve stress’. Samen ontwikkelden ze The Super Elixir? Alkalising Greens (300 gr am: 80 dollar) : een poeder op basis van onder andere groene biogroenten, Chinese kruiden, verterings-enzymen en paddenstoelen om verzuring tegen te gaan en zo pH-waarden in balans te houden.

Kate Moss is alvast fan en zij niet alleen : bij Selfridges in Londen staat het poedertje in de top vijf van de best verkochte merken van de beautyafdeling. Verkrijgbaar op www.welleco.com en via www.selfridges.com en www.netaporter.com.

Beauty’in gaat nog een stapje verder en claimt dat zijn Beautydrinks (340 ml : 3,50 pond), verrijkt met vitamines, mineralen, biovruchtextracten en gehydrolyseerd collageen de huid op lange termijn elastischer kan maken, verslapping tegenwerken en jazeker, rimpels verminderen. Op de flesjes water zit een dop met poeder erin dat loskomt door de dop te draaien. Even schudden en klaar is Kees. De Braziliaanse ondernemer en socialite Cristiana Arcangeli achter het merk beschrijft haar producten – snoep, thee, yoghurt en dergelijke meer – als alimetics, oftewel voeding met cosmetische eigenschappen.

Bij Harvey Nichols : www.harveynichols.com

Toch liever een versgeperst sapje ? Jus Jus in Antwerpen die bij detoxenthousiasten bekend is voor zijn lekkere koudgeperste rauwe fruit- en groetensappen en amandelmelkdrankjes maakt nu ook Elixirs (vanaf 4 euro) : 100 ml booster shots die je aan je eigen smoothies en andere dranken kunt toevoegen voor extra voedingsstoffen : G-Force met gember en kurkuma, Hard Honey met honing, gember, citroen, appel en cayennepeper en Kickstarter met gember, sinaasappel en cayennepeper. www.jusjus.be

Detox Delight stelt deze lente drie Beauty Shots voor op basis van superfoods voor een extra dosis vitaminen, mineralen, enzymen en antioxidanten. Black Beauty, een van de drie limited editions, bevat naast kokoswater en aloë vera ook geactiveerde houtskool : die zou als een magneet werken op toxines, ze helpen elimineren en zo voorkomen dat ze in de huidcellen belanden. De bedoeling is het ontgiften een duwtje te geven, celvernieuwing te stimuleren en – u raadt het al – voor een stralende teint te zorgen. 5 x 60 ml : 50 euro in aanvulling van een detoxkuur.

www.detox-delight.nl

DOOR DELPHINE STEFENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content