:: Weekend Knack mag vier van deze creatief vormgegeven Vipp-afvalemmers weggeven. Hoe kun je er een bemachtigen ? Gewoon door op onze website te surfen : www.knack.be/weekend en door te klikken naar ‘Wedstrijd’. Mail het antwoord op de vraag : in welk jaar werd de allereerste Vipp gecreëerd ? Meedoen kan tot 26 maart, waarna de onschuldige computerhand de winnaars uitloot. Vijftig anderen mogen we gelukkig maken met het pas verschenen themanummer ‘Ad!dict Food’.

:: Info : www.vipp.dk

Saaie vuilnisemmers behoren tot het verleden, tenminste als het van ‘Vipp’ en ‘Ad!dict Creative Lab’ afhangt.

De Deense producent van de meest hippe afvalemmer van het moment en de Belgische creatieve denktank sloegen de handen in elkaar voor een uniek project. Zeven medewerkers van Ad!dict kregen de gelegenheid om een originele Vipp in een nieuw kleedje te steken. Een uitdaging : niet alleen koos Ad!dict dit seizoen food als onderzoeksthema, het is ook de allereerste keer in de geschiedenis dat Vipp een nieuwe look wordt aangemeten.

Die geschiedenis begon erg simpel : op verzoek van zijn vrouw ontwierp Holger Nielsen een afvalemmer voor haar kapsalon. Hoewel hij niet de bedoeling had die te commercialiseren, bleken ook de tandarts en de dokter geïnteresseerd. Van het een kwam het ander en jarenlang werd de Vipp, zoals het ding werd gedoopt, uitsluitend op bestelling gemaakt in een klein atelier. Dat bleef zo tot aan de dood van Nielsen in 1992. In de maanden daarna ging de Vipp ei zo na ter ziele, totdat dochter Jette Egelund haar schouders onder het bedrijf zette. Zij slaagde erin om het ontwerp opnieuw hip te maken en breidde het gamma uit met nieuwe formaten en afgeleiden voor gebruik in de keuken en de badkamer.

Hoewel nu creatief aangepakt, blijft het gestileerde jaren-vijftigsilhouet (de periode waarin de Vipp zijn definitieve, uitgepuurde vorm kreeg) herkenbaar. Anja Samson liet zich inspireren door het kliksysteem van snoepjesrepen met daarop een kikker- en varkenshoofd. Ina Arends beschilderde haar exemplaar met zwarte IMA-karakters. Myriam Kalaï gaf de afvalemmer een knalrood kleurtje en een brede glimlach. Jade Veillet dacht aan onze overconsumptie en liet haar exemplaar overlopen. Jan Van Mol maakte een ironische hommage aan Jan Fabre en pakte zijn emmer in met ham. Lieven De Couvreur zocht zijn inspiratie bij R2D2, de bekende Star Wars-robot. En die met de vis is de Vipp-pagina in het Food Magazine van Ad!dict en refereert zowel naar het thema food als naar de roots van het merk. “Vipp heeft met grote belangstelling dit project gevolgd”, benadrukt Kasper Egelund, marketingdirecteur en kleinzoon van Holger Nielsen. “Het is van groot belang om de dialoog met andere ontwerpers aan te gaan. ”

Tekst Hilde Verbiest

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content