Vanaf volgend jaar begint de toekomst van de auto, gooien de autobouwers hun supermini's op de markt en kunnen we ons aan een serieuze wijziging van het autolandschap verwachten. De komst van de Ford Ka, de Mercedes A of de Smart, die door Mercedes en Swatch samen wordt gebouwd, lijkt aan te geven dat er een grote toekomst is weggelegd voor zuinige lilliputters met een automaat. Toch is niet iedereen overtuigd van het succes van de microcar, al ontbreekt het op autosalons niet aan...

Vanaf volgend jaar begint de toekomst van de auto, gooien de autobouwers hun supermini's op de markt en kunnen we ons aan een serieuze wijziging van het autolandschap verwachten. De komst van de Ford Ka, de Mercedes A of de Smart, die door Mercedes en Swatch samen wordt gebouwd, lijkt aan te geven dat er een grote toekomst is weggelegd voor zuinige lilliputters met een automaat. Toch is niet iedereen overtuigd van het succes van de microcar, al ontbreekt het op autosalons niet aan prototypes die bij het publiek reacties moeten losweken. Opel nodigde ons op het circuit van Zolder uit om met de MAXX te rijden, het antwoord van de Duitse bouwer op de rage-die-moet-komen. De opvallend hoekige MAXX werd in de juiste plooi gelegd door Danny Larsen, een Amerikaan van Deens-Nederlandse komaf én een leerling van Hideo Kodama, Opels design-paus en de man achter de Junior en de Corsa. In tegenstelling tot vele andere prototypes oogt de MAXX aantrekkelijk en zou hij in het stadsverkeer geen slecht figuur slaan. De nieuwste Opel is met zijn lengte van 2,97 cm zowaar 75 cm korter dan de Corsa en klopt zelfs de legendarische Mini. Wie denkt dat hij daarom alleen al heel goedkoop wordt, heeft het mis. ?We proberen het publiek, dat de kostprijs altijd in verhouding ziet tot de lengte van een wagen, herop te voeden", zegt Larsen. ?Wat de MAXX uniek maakt, is niet in de eerste plaats zijn lengte, maar zijn efficiënte manier om van de binnenruimte gebruik te maken en vooral zijn hightech-achtergrond." Die hightech begint bij de zeer compacte driecilinder/12-kleppen-motor met een inhoud van 973 cm3 die 50 pk op de voorwielen overzet en dankzij het gebruik van geraffineerde legeringen, holle nokkenassen e.d. maar 82,5 kg weegt, 12,5 kg minder dan de 1,2-liter-motor van de Corsa die maar 45 pk levert. De koetswerkstructuur bestaat uit geëxtrudeerd aluminium, en de automatische sequentiële versnellingsbak is een bijzonder interessante toepassing uit de racerij die de rijder bovendien de keuze laat tussen automatisch en handgeschakeld rijden in beide gevallen zonder met de voet te ontkoppelen. Die versnellingsbak, die over twee schakelprogramma's beschikt (economisch of sportief) is overigens het meest opmerkelijke technische aspect aan de MAXX, tenminste voor wie überhaupt nog wil schakelen. Dat schakelen gebeurt dan via een klepje op het dashboard dat met de vingertoppen van de rechterhand bediend kan worden zonder het stuurwiel los te laten. Een tik naar boven voor het opschakelen, een tik naar beneden om naar een lagere versnelling te komen, en dat alles terwijl men het gaspedaal gewoon ingedrukt houdt ! Voor de verstrooide rijders werd bovendien een veiligheid ingebouwd : voor wie te hoog of te laag in de toeren komt, schakelt de elektronica gewoon op een heel eigenzinnige, maar redelijke manier zelf... Opel MAXX : technologisch hoogstandje.