Ook Belgische interieurfotografen, makers van perfecte plaatjes experimenteren met de trend. Twee oefeningen in twee Gentse appartementen.

Vrijdag = kuisdag

Frederik Vercruysse, architectuur- en interieurfotograaf voor diverse internationale magazines als Knack Weekend, Frame, Mark, Case da abitare, Elle decor, meubelmerken als Acheo obumex en Modular, voor het VAi en De Vlaamse Bouwmeester en dmva architecten.

“De bewoners hebben fantastische architecturale ingrepen gedaan in hun appartement, ze hebben een paar designklassiekers in huis. We hadden deze woning dus perfect ‘op zijn boekjes’ in beeld kunnen brengen. Maar we wilden het – in de mate van het mogelijke – eerlijk tonen. Daarom vonden we het een goed idee om te fotograferen op het moment dat er iets gebeurde. Dus hebben we voor vrijdag kuisdag gekozen. De was en de plas lijken verboden terrein voor woontijdschriften. Sowieso heeft fotografie de neiging om te verheerlijken. Kijk maar naar de modefotografie waar de trend van het snapshot, het in beeld brengen van het alledaagse misschien alweer op zijn retour is ? In de commerciële interieurfotografie komt met twintig jaar achter de avantgardefotografie, is mijn indruk. In de kunstfotografie toonde Jeff Wall het minimalisme al op een andere manier : het Mies Van der Rohe paviljoen terwijl er iemand aan het dweilen is. Dat was in 1999.”

“Deze reportage verschilt in wezen niet veel met mijn ander werk. Ik ben meestal op zoek naar de puurheid en zoek naar schoonheid in het alledaagse en ik wil materialen en kleuren goed in beeld brengen. Dat heb ik hier ook gedaan, maar ik heb iets harder op dat alledaagse gefocust. Bij ons in België wordt in de documentaire architectuurfotografie wel al een tijdje op die manier gewerkt : de meeste van mijn generatie werken zo : fris, strak en zonder het alledaagse weg te kadreren. Maar die fotografen werken voornamelijk voor professionelen zoals architecten en musea. Die professionelen appreciëren dat dagelijkse wellicht meer dan de consument die liever wegdroomt wanneer hij of zij een huis aan het inrichten is.”

“Er is ook helemaal niets mis met het ideale plaatje, maar bij sommige reportages wil je gewoon iets verder gaan, en een extra laagje toevoegen, zoals hier.”

Tijdelijke loft-

Herman Van Hoey, van fotografenduo Verne. Zij fotograferen al twintig jaar interieurs onder meer in Knack Weekend, Elle Wonen, Eigen Huis & Interieur, Architectuuur & Wohnen, Hauser, Vogue Living, Taschen NY Interiors, Elle decoration UK & Italy,…

“Sommige interieurs zijn tijdloos en kunnen vijftien jaar later nog steeds actueel zijn. Zij verliezen hun frisheid niet omdat ze de gangbare trends overstijgen. In sommige perioden zijn strakke, koele interieurs ‘in’ waarna altijd een reactie komt en men meer voor warmere interieurs kiest, met meer menselijke aanwezigheid in de beelden. Dan gaat men meer voor de vintage stijl. Het is eigenlijk een voortdurende cyclus.”

“We zoeken altijd naar interieurs met karakter. Eigenlijk is het onze bedoeling om vernieuwende en verassende, creatieve oplossingen te tonen, want dat inspireert de mensen om thuis ook creatiever te zijn. De bewoners hadden een tijdelijke woonst nodig en hadden deze ruimte ter beschikking. Het is mooi hoe ze dit op een persoonlijke manier hebben ingevuld. Die container op wielen bijvoorbeeld toont het tijdelijke karakter van de woning goed aan, of de tent voor de kinderen. Doordat we ervoor gekozen hebben om voornamelijk de creatieve aanpak van de bewoner in combinatie met de architectuur te belichten, hadden we een enorme vrijheid.”

“Persoonlijke details hoef je niet altijd te bestempelen als rommel. Wanneer iemand bepaalde voorwerpen samen plaatst, heeft hij daar ook altijd een reden voor. Het idee om hier de lijsten op de grond te plaatsen vind ik bijvoorbeeld interessant, het geeft een gestileerde nonchalance. De gekleurde plasticzakken zijn een kunstwerk van Buno Peinado, het is een illustratie van de kleuren van het televisietestbeeld van vroeger.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content