“Het was allemaal een droom”

Met een hamburger gedoopt 'Farewell' neemt Colette afscheid in stijl. De burger, een samenwerking tussen de conceptstore en de Parijse hamburgerzaak Blend, komt met een blauw broodje, de iconische huiskleur van Colette.

De legendarische Parijse concept- store Colette kondigt na twintig jaar zijn sluiting aan, straks op 20 december.

Stijn Schoenmaekers, (39) brand director van de Amerikaanse modegroep Guess, was een trouwe klant en leerde de eigenaars persoonlijk kennen.

“Ik wist al langer dat Colette ermee ophield. Zaakvoerder Sarah (Andelman, die samen met haar moeder, Colette Rousseaux, de shop runt, red.) had aan gemeenschappelijke vrienden laten weten dat ze de winkel aan het eind van het jaar zouden sluiten. Ik had sowieso al een voorgevoel. Onze business verandert heel snel. Het is alsof er een orkaan door het landschap raast. De nieuwe generatie consumenten is heel anders. Die gelooft niet meer in shopping malls en department stores, en ook niet in dure kleren. Tenzij heel selectief: merken als Supreme of Balenciaga.

Toen Colette opende, in 1997, was ik negentien en geobsedeerd door mode. Dan kwam je vanzelf terecht in rue Saint-Honoré 213. Later heb ik eerst Colette leren kennen, en vervolgens Sarah. We werkten voor het eerst samen toen Karl Lagerfeld zijn merk lanceerde, bij hen in de winkel.

Vorige week zag ik Sarah nog op Complexcon, een streetwear event in Los Angeles. Ze gaf er een uiteenzetting over collabs, iets waar zij in feite mee is begonnen.

Ik bewonder haar omdat ze de sector al die tijd een stap voor is gebleven. Dat zo lang volhouden, is echt heel moeilijk. Kijk naar de sneaker die ze vorige maand met Pharrell Williams en Chanel heeft gelanceerd. Vijfhonderd paar, 1000 euro. Voor de online lotinghebben zich 120.000 mensen ingeschreven. Als je na twintig jaar in de business nog zo’n hype kunt creëren, dan ben je ongeëvenaard.

Colette eindigt in schoonheid. It’s all a dream, zegt Sarah altijd. En dat klopt. Zij wilde wellicht meer tijd voor haar gezin. Haar moeder wilde met pensioen. Zo’n bedrijf leiden is zwaar. En dan is er nog de onzekere toekomst van de mode. Saint Laurent heeft een flink bedrag betaald om het pand te kunnen overnemen, en de werknemers behouden hun baan. Het was, zo vlak na de twintigste verjaardag, een goed moment om te stoppen. Het verhaal is rond.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content