Nog maar zesendertig en al twintig jaar draait ze mee. Op de filmset en op de catwalk. Al heel jong was Laetitia Casta een hit, de rollercoaster is niet meer gestopt. Met vallen en opstaan heeft ze geleerd dat je moet durven om iets te bereiken. Ze komt dan ook geregeld verrassend uit de hoek. Zo verscheen ze even gracieus aan de arm van Yves Saint Laurent als aan die van Obelix. Ze werkte voor tv (nog voor dat hip was) én voor regisseurs als Raùl Ruiz, Joann Sfar of Hélène Fillières. Ze sierde de cover van Vogue én die van Lui. Altijd op-en-top vrouwelijk, een vaandel waar ze mee zwaait. "Een vrouw is in essentie sensueel, wat ze ook doet. Ze hoeft zich niet te schamen voor haar lichaam, het is niet omdat ze naakt is, dat ze sowieso object wordt."
...

Nog maar zesendertig en al twintig jaar draait ze mee. Op de filmset en op de catwalk. Al heel jong was Laetitia Casta een hit, de rollercoaster is niet meer gestopt. Met vallen en opstaan heeft ze geleerd dat je moet durven om iets te bereiken. Ze komt dan ook geregeld verrassend uit de hoek. Zo verscheen ze even gracieus aan de arm van Yves Saint Laurent als aan die van Obelix. Ze werkte voor tv (nog voor dat hip was) én voor regisseurs als Raùl Ruiz, Joann Sfar of Hélène Fillières. Ze sierde de cover van Vogue én die van Lui. Altijd op-en-top vrouwelijk, een vaandel waar ze mee zwaait. "Een vrouw is in essentie sensueel, wat ze ook doet. Ze hoeft zich niet te schamen voor haar lichaam, het is niet omdat ze naakt is, dat ze sowieso object wordt." Ik ontmoet Laetitia Casta in het Plaza Athénée in Parijs. Ze beschikt over een gulle, niet-alledaagse schoonheid die haar tot het uitverkoren 'gezicht' maakte van L'Extase. Het nieuwe eau de parfum van Nina Ricci, gecre-eerd door Francis Kurkdjian, is een heel sensuele geur op basis van rozen en muskus. In de reclamespot vertolkt Laetitia de 'extase' van een jonge vrouw na een vluchtige ontmoeting met een mysterieuze onbekende in een lift. "Als ik zo'n opdracht aanneem, moet er echt een verhaal in zitten", zegt de actrice. "En als ik me blootgeef, zoals ik dat doe voor L'Extase, wil ik ook een boodschap uitdragen. In dit geval belichaam ik een vrouw die niet bang is voor haar verlangens, die ze beleeft zonder dat het vulgair wordt." Een bevrijdende boodschap in een tijd waarin weer stemmen opgaan die vrouwen de vrijheid over hun lichaam willen ontzeggen. Vrouwelijk verlangen heeft veel facetten, soms romantisch, soms zuiver fysiek. Maar altijd heeft het met fantasie te maken en op dat gebied zijn wij vrouwen niet te kloppen. Die invalshoek beviel mij en ook het feit dat ik een rijpere, sterke vrouw mocht incarneren die bewust omgaat met begeerte en verlangen. Dat is vernieuwend en authentiek. Absoluut ! Ik vind het erg dat dit überhaupt nog nodig is. 'Vrouw zijn' verwijst naar de oorsprong van de mens, vrouwen staan voor 'leven'. Misschien dat dit net sommigen afschrikt. Maar 'vrouw zijn' is geen attribuut, het is niet iets externs dat je aanbrengt, als lippenstift. Vrouw worden doe je niet gaandeweg, je wordt als vrouw geboren. En dan gaat het erom met je lichaam te leren omgaan, in alle stadia van het leven. Het is vooral een lofzang op schoonheid. Verlangen is veel breder dan louter seksualiteit. Het heeft te maken met zichzelf kunnen zijn, willen en niet willen. In hun veerkracht. Het vermogen om telkens opnieuw recht te krabbelen en verder te gaan. Het is de kracht van het leven dat ze in zich dragen. Individualiteit : de chic van een Parisienne is te zijn wie ze is. Mijn uiterlijk is een feitelijk gegeven. Het had evengoed anders kunnen zijn. Daar beslis je niet zelf over. Ik heb wel moeten leren omgaan met de projecties van anderen die alleen je imago zien en niet de persoon die je echt bent. Als de foto niet meer op mij lijkt, ga ik niet akkoord. Ik heb een hekel aan bedrog. Botox bijvoorbeeld boezemt me angst in. Discretie, raffinement. Yves Saint Laurent wees mij ooit op een vrouw en zei : "Kijk, die lijkt wel een kerstboom." Ze was overladen met alles wat ze maar kon dragen ! Overdaad is nooit goed ; demonstratief is lelijk. Ik hoef niet te kiezen. Het ene vloeit voort uit het andere. Zelfs tijdens fotosessies voor reclamecampagnes of modebladen heb ik altijd iets willen uitstralen, een rol willen vertolken. Dat het gaat over het leven. Dat is ook het selectiecriterium voor mijn rollen. Dat wil niet zeggen dat het altijd om drama moet gaan. Ik heb er geen probleem mee om zowel in de 'betere' film als in een commerciëlere productie mee te draaien. Ik heb voor tv gewerkt toen iedereen daar zijn neus voor ophaalde. Mij boeit het om kennis te maken met het universum van een regisseur, om te ontdekken waar hij voor staat. Elke rol die je speelt is ook iets persoonlijks, je vertrekt altijd van jezelf, iemand anders zal er een heel andere invulling aan geven. Zeker weten ! Omdat ik er niet klaar voor zou zijn geweest. Omdat ik op het scherm niet had kunnen overbrengen wat het personage in kwestie doormaakte. Ooit heb ik wel een bepaalde geur gebruikt om mij nog beter in een rol in te leven. Ik werk graag met kleuren, geuren en geluiden. Hoe meer ik mijn personage voed, hoe sterker het overkomt. Iets creatiefs : tekenen, pottenbakken, beeldhouwen. Al heb ik me ook altijd aangetrokken gevoeld tot research, psychologie en zelfs filosofie. Soms ben ik heel angstig. Maar tegelijk is dat ook een drijfveer. Ik wil sowieso liever stilaan evolueren, ik hou niet van drastische veranderingen. Spannend ! Veertig jaar oud zijn impliceert kracht : niemand kan je afnemen wat je hebt meegemaakt, al die ervaringen, al die minioorlogjes..., ze maken je tot wie je bent. Moeilijkheden overwinnen tilt een mens naar een hoger niveau. Omdat ik heel jong begonnen ben, en in een toch aparte sector, heb ik in versneld tempo geleefd. Nu heb ik niet meer de behoefte om alles 'in te vullen'. Ik heb altijd gedorst naar kennis, uitdagingen. Ik wou alles proberen. Nu kan ik loslaten. Een geweldig gevoel. Ik kom stilaan tot rust. DOOR ISABELLE WILLOT"Een vrouw is in essentie sensueel, wat ze ook doet. Ze hoeft zich niet te schamen voor haar lichaam"