Wat de neus voor een parfumhuis is, moet de kleurenmeester zijn voor een verfhuis. We gaan op bezoek in het Londense huis van Joa Studholme, dé kleurconsulent van Farrow & Ball.

Net zoals de neuzen die nieuwe parfums ontwikkelen hypergevoelig zijn voor geuren, observeert Joa Studholme alle kleurtinten aandachtig die binnen haar gezichtsveld komen. “Ik denk zelfs in kleur,” bekent ze, “tot grote ergernis van mijn gezin, want als we samen op stap gaan kijk ik overal rond of stop zelfs als er wat te zien is. Ik ben dus snel verstrooid.”

Joa is al veertien jaar de kleurconsulent van de bekende Britse verffabrikant Farrow & Ball. “Toen ik begon, was het bedrijf nog helemaal niet bekend. De verf kon toen enkel via een postorderbedrijf worden besteld. Dat was zelfs spannend, want het adresje ging van hand tot hand, niet iedereen wist ervan. Eerst waren alleen decorateurs ervan op de hoogte”, aldus Joa. Ondertussen is het merk overal verkrijgbaar. Het is gegroeid en daarbij speelde Joa Studholme een belangrijke rol, want zij heeft de kleurenkaart in de goede richting gestuurd. Het kleurenpalet van Farrow & Ball werd serieus uitgebreid en dat gebeurt trouwens nog altijd, want elk jaar komen er tinten bij. Maar het blijft een uitgesproken Brits gamma met typische mengkleuren die bij ons minder populair zijn. Zo zijn er vele soorten wit, blauw en groen. “Deze nuances zijn ook wat tijdgebonden, zelfs meer dan je zou denken,” legt Joa uit, “nu hebben we bijvoorbeeld een groot gamma warme, grijze tinten die zeer in trek zijn bij de Britten. Geel en rood blijken op hun retour.” Maar niet bij ons, waar grijs enkel een heropleving kent in combinatie met andere kleuren.

Als consulent geeft Joa ook advies aan wie zijn woning wil laten (her)schilderen. Op die manier is ze zowat overal actief, tot in de States toe. “In deze context bezoek ik zeer veel woningen, en dat is leerrijk. Je verrijkt je inspiratie en ziet soms hoe het niet moet. Gisteren was ik nog in een prachtig huis dat helemaal grijs was geschilderd : heel triestig en saai.” Voor Joa is het minimalisme helemaal achterhaald. “We houden weer van kleur. Let wel, veel mensen zijn er nog altijd bang van. Eerst dachten ze dat het gebruik van kleur ouderwets was en dat je enkel met wit je interieur een hedendaags accent kunt geven. Nu zijn ze ouderwets door te zweren bij wit, kijk maar naar de kleurrijke interieurs in magazines.”

De donkere gang

Het is voor ons best inspirerend om even door haar woning te stappen. Ze bewoont een leuk huis in de buurt van de beroemde Portobello Road in Londen. Het pand stamt van voor de Eerste Wereldoorlog en is, zoals veel huizen in Londen, landelijk en zelfs ietwat Victoriaans van stijl. Het interieur steekt vol paneeldeuren, houten schouwen, lambriseringen en stucplafonds. Je kunt zo’n interieur heel rustiek en klassiek aankleden. “Maar je kunt het ook wat dramatiseren. Dat doe ik door de inkom donker te schilderen, wat lekker mysterieus is en het contrast vergroot met de andere ruimten. Als je vanuit de donkere gang ergens binnenstapt zeg je : waw. Ik zou daar zelfs zwart voor gebruiken. Zwart is goed voor de ziel, gebruik het bijvoorbeeld om de binnenkant van een kast te beschilderen, dan springt het serviesgoed er uit. Donkere tinten zijn niet alleen intiem, ze werken relaxerend.” In haar woning werd er geen enkele kamer in één kleurengamma geschilderd. Dat vindt ze saai. Ze combineert kleuren graag met wit, bijvoorbeeld voor de vloer. Een witte vloer verruimt en spiegelt het licht overal rond, wat heel spectaculair kan zijn.

Het mensenpalet

Als Joa het palet van een interieur samenstelt, dan wil ze echt weten wie er gaat wonen : “Ik kijk naar alles hoor, naar hun meubelen, kleding en zelfs moet ik weten met welke auto ze rijden. Ik hou ook rekening met het licht en het karakter van de woning zelf.” Bij elke stemming past er een palet. Lichtblauw en groene tinten zijn ideaal voor de slaapkamer. Ze combineert ze met witte accenten om een kalme sfeer te scheppen. In een leefkamer waar je enkel ’s avonds komt, verkiest ze een combinatie van wit met donkere rode en bruine tinten. In een vibrerende ruimte mag citroengeel worden gecombineerd met blauw en rood. Een badkamer met witte kuip en vloer durft ze bijna zwart te schilderen. Of ze laat de wanden behangen met mooi behangselpapier van Farrow & Ball.

Joa Studholme vindt overal inspiratie voor haar palet. “Het vintagedesign heeft zeker een rol gespeeld. Het herontdekken van de kleurrijke plastic meubelen uit de jaren zeventig. Maar ook antiquiteiten kunnen me inspireren. Ik meen trouwens dat interieurs niet in één stijl of sfeer moeten worden uitgevoerd. Het gaat trouwens niet altijd om modern of klassiek, strak of vol. Het gaat niet om trends of stijlen, maar om soorten mensen. De ene houdt van kaal en is bang van vol, de andere niet. De ene heeft souvenirs, de andere niet.”

In dit huis heerst er een gezellige en ontvankelijke sfeer. Je voelt je er meteen thuis, wat niet verwondert als je weet dat dit een echte gezinswoning is waar ook veel vrienden komen tafelen. Aan de muur hangen er leuke prenten en schilderijen. Er zitten onder meer zeefdrukken bij van de beroemde Schots-Ierse kunstschilder William Scott, waarvan de kleuren Joa bijzonder inspireren. Je voelt dat alle meubelen er niet in één dag werden neergepoot, maar in de loop der jaren bijeen werden gezocht. Dit interieur is bijna zo verscheiden en boeiend om te ontdekken als de kleurrijke straat, Portobello Road, net om de hoek.

Info : www.farrow-ball.com

DOOR PIET SWIMBERGHE – FOTO’S JAN VERLINDE

“We houden weer van kleur. Let wel, veel mensen zijn er nog altijd bang van.”

“Gisteren was ik nog in een huis dat helemaal grijs was geschilderd: heel triestig en saai.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content