Als u in het buitenland vraagt wat mensen weten over België, dan blijft het antwoord vaak hangen bij bier en chocolade. Of nog erger : bier, chocolade en Jean-Claude Van Damme. Zelden of nooit hoort u dat we het land zijn van striptekenaars en topvoetballers, van festivals en frieten (want die zijn 'French') of, godbetert, van mode.
...

Als u in het buitenland vraagt wat mensen weten over België, dan blijft het antwoord vaak hangen bij bier en chocolade. Of nog erger : bier, chocolade en Jean-Claude Van Damme. Zelden of nooit hoort u dat we het land zijn van striptekenaars en topvoetballers, van festivals en frieten (want die zijn 'French') of, godbetert, van mode. Toch doen onze Belgische designers het lang niet slecht buiten de landsgrenzen. Dries Van Noten is een van de meest populaire merken bij Selfridges in Londen, 's werelds beste luxewarenhuis voor het tweede jaar op rij. Haider Ackermann mocht onlangs zes etalages vullen bij Sasks Fifth Avenue. Een unicum. En Kris Van Assche, designer van Dior Homme, opende net zijn eerste eigen boetiek in Parijs. Het succes van de Belgen beperkt zich niet tot de designermerken. Essentiel liet vorige week weten een eigen corner te openen in het befaamde Britse warenhuis Harvey Nichols. Het merk zet daarmee zijn internationale expansie voort. "In België kunnen we niet meer uitbreiden", zegt Inge Onsea, designer en oprichter van Essentiel. "We moeten nu groter gaan denken. In 2014 openen we een nieuwe winkel in Cannes. Daarnaast zoeken we panden in steden als Bordeaux, Lyon, Milaan en Londen. We onderhandelen met China en Zuid-Korea voor een eigen winkel en achttien shop-in-shops. De deal met enkele belangrijke ketens in het Midden-Oosten is bijna rond. En sinds kort hebben we een showroom en een team in de Verenigde Staten. We hebben de voorbije jaren hard aan ons imago gewerkt. Dat werpt nu zijn vruchten af." Essentiel gaat daarmee Delvaux achterna, dat in 2009 koos voor het internationale pad. Het merk heeft intussen ongeveer vijftig winkels wereldwijd, met nieuwe verkooppunten volgende maand in Seoul en Doha. In januari opent het na meer dan honderd jaar zijn eerste winkel in het buitenland, in Hong Kong. Tokio, Parijs en Londen volgen later. Er is nog goed nieuws. Opening Ceremony zet een jaar lang Belgische mode in de kijker. Het Amerikaanse stijlimperium heeft winkels in New York, Londen, Los Angeles en Tokio, een goed draaiende webshop, een eigen kledinglijn, tv-zender en magazine. "We zijn erg opgetogen om dit kleine Europese land met zijn rijke geschiedenis aan baanbrekende ontwerpers in de kledingrekken van Opening Ceremony te ontvangen", lees je op de website. "Net op tijd voor de driehonderdvijftigste verjaardag van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen." Vanaf september vindt u er jonge designers als Cédric Charlier, Alexandra Verschueren en het breigoedlabel Chauncey naast gevestigde namen als Dries Van Noten, Stephan Schneider en Walter Van Beirendonck. Er zullen ook exclusieve stukken te koop zijn uit de afstudeercollecties van de studenten van de Antwerpse Modeacademie en La Cambre in Brussel. Wie weet, misschien is het antwoord op de vraag 'wat weet u over België ?' binnen een jaar wel : bier, chocolade en Dries Van Noten. Als u tenminste voor de ingang van een winkel gaat staan.ellen.de.wolf@knack.be Ellen De WolfZelden of nooit hoort u dat we het land zijn van striptekenaars, festivals en frieten of, godbetert, van mode