Volgens parfumeur Olivier Cresp is crisis de belangrijkste motor in parfumtrends : “Mensen zoeken troost en comfort. Ze vinden die in gourmandgeuren, die herinneringen oproepen aan een onbezorgde kindertijd.” Maar ook rozen, wierooknoten en hout doen het goed.

WIEROOK

Miller Harris : La Fumée Arabie (EDP 50 ml : 135 euro), subtiele rook

Wierook, oud hout en exotische kruiden : het klinkt als een bom die alle vliegen in een straal van tien meter uit de lucht doet vallen, maar in de kundige handen van Lynn Harris blijft het subtiel. Het is uiteraard een rijke geur, maar voor wie van hout houdt en niet vies is van het intensere werk, is dit een aanrader. (www.millerharris.com, te koop bij o.a. Kroonen & Brown)

Diptyque : Volutes (EDT 50 ml : 62 euro), zachte rook

Volutes verwijst naar de gekrulde rookslingers van sigaretten, een knipoog naar het hoofdingrediënt tabak, in dit geval overgoten met een royale scheut honing. Het parfum is geïnspireerd door de bootreizen die Yves Coueslant, een van de drie stichters van het Franse nichemerk, als kind geregeld maakte tussen Marseilles en Saigon. Volutes neemt je mee op reis : je ruikt het avontuur van de vele havens met exotische namen, het gewaxte hout van de bootvloer, het leer van de versleten reiskoffers, de tabak van de sigaretten die de mannen aan boord roken en de dure parfums van de elegante vrouwelijke passagiers. Volutes evolueert harmonieus en versmelt mooi met de huid. Hoewel Diptyque geen onderscheid maakt tussen dames- en herengeuren is de prominente vanillenoot misschien wat zoet voor de meeste mannen. (www.diptyqueparis.com, te koop bij o.a. www.cosmeticary.be)

Amouage : Interlude Woman (EDP 50 ml : 195 euro), bevreemdende rook

Bijna dertig jaar geleden wilde de sultan van Oman de Arabische parfumerietraditie nieuw leven inblazen en richtte hij Amouage op, dat parfums maakt geïnspireerd op het Omaanse erfgoed. De geuren worden door Franse parfumeurs gemaakt met traditionele materialen uit het Midden-Oosten zoals mirre en wierook. Zo ook het nieuwe Interlude duo. Interlude Woman roept een roos op, gehuld in nevelen van wierook en ondersteund door een warme, zoetige basis van amber en vanille. Een akkoord van koffie, kiwi en noten zorgt voor een licht bevreemdend effect.

(Kroonen & Brown, Place Vendôme, Parfuma)

HOUT

James Heeley : Agarwoud (extrait 50 ml : 147 euro), elegante houtgeur

Oud is het hars van beschimmeld agarhout, dat een donker, harsachtig, soms zoet, soms bijna teerachtig, rokerig aroma heeft. Het is erg moeilijk te kweken en daarom ook erg duur. Het is enorm populair in Arabische landen en raakte hier bekend via nichemerken die elkaar bekampten met oud-geuren. Een van de meer toegankelijke versies vind je bij James Heeley, die het combineerde met roos en amber voor een elegante, niet al te zware geur.

(Senteurs d’Ailleurs)

Serge Lutens : Santal Majus-cule (EDP 50 ml : 99 euro), kruidige houtgeur

Sandelhout moet een van de favoriete materialen zijn van Serge Lutens, want Santal Majus-cule is al zijn derde interpretatie (na het kruidige Santal de Mysore en de witte bloemen-fruitversie Santal Blanc) van deze nobele houtsoort. Heel duidelijk komt sandelhout hier niet uit, het dient veeleer als schraag om rozen, kruiden, wat gedroogd fruit (en een opvallende broodnoot in de aanzet) een podium te bieden. Geen wandeling in het bos, maar eerder een donkere kamer in een oud herenhuis met verschoten fluwelen gordijnen, geboende houten vloeren en meubelen, een vaas met rozen uit de tuin en grote glazen potten met gedroogde kruiden en potpourri als versiering. (Parfuma, Senteurs d’Ailleurs)

Armani : Acqua di Gio Essenza (EDT 75 ml : 90 euro), frisse houtgeur

Acqua di Gio is ongetwijfeld de mannengeur die je, al vijftien jaar lang, het vaakst ruikt bij mannen. Ook wel omdat hij bij iedereen hetzelfde ruikt en dus zeer herkenbaar is. Gedateerd zou ik hem niet willen noemen, maar Essenza is wel een meer hedendaagse versie. Abstracter in ieder geval : de zilte zee werd ingeruild voor klaterend bronwater, versterkt met wat citrusfrisheid en een nieuwe basis van droog hout met een extra dosis amber voor het huidgevoel. Nog altijd herkenbaar, maar wel duidelijk strakker in het pak. (parfumerie)

Acqua di Parma : Colonia Intensa Oud (100 ml : 150 euro), klassieke houtgeur

Acqua di Parma voegde een dosis oud aan zijn Colonia Intensa-structuur en kreeg een stevige geur die bijzonder lang houdt en klassiek overkomt. Als ik mijn ogen sluit, zie ik zo mijn grootvader zitten in zijn leren chesterfield, die een dure sigaar uit het cederhouten kistje plukt en hem voorzichtig heen en weer rolt tussen zijn vingers, zich verheugend op het genot dat komen gaat. (Parfuma, Senteurs d’Ailleurs)

Azzaro : Night Time (EDT 50 ml : 55,50 euro), een boswandeling

Wie de jaren tachtig bewust heeft meegemaakt, kent ongetwijfeld de klassieker Azzaro pour homme. Die klassieke fougère werd ontdaan van alle ‘zwaarte’ en kreeg prominente groene en houtaccenten, waardoor hij aanvankelijk nauwelijks herkenbaar is. Ruikt als een nachtelijke boswandeling in een regenbui, waar vooral de groene aroma’s van natte varens en mos doorkomen. (parfumerie)

ROZEN

Cartier : Déclaration d’Un Soir(EDT 50 ml : 58 euro), de pikante roos

Prominente rozennoten zijn ongewoon in een mannengeur, maar dat schrikt Mathilde Laurent niet af. Ze koos dan ook niet voor de lieflijke poederversie die tegenwoordig zo populair is, maar voor een roos met een pikante pepernoot. Déclaration d’Un Soir ruikt als een boeket dat net een dag te lang in het water staat, zodat je het natte groen van de bladeren door de roos heen ruikt. Fris zonder banaal te zijn en wellicht de meest ‘natuurlijke’ rozengeur uit de reeks : met doornen en al. (parfumerie)

Tom Ford : Private Blend – Jardin Noir – Café Rose (EDP 50 ml : 175 euro), de Engelse roos

Geen idee of Tom Ford ergens een charmant buitenhuis heeft, maar mocht dat zo zijn dan zie ik hem in een dure kamerjas ontbijten op het terras. Vlak bij het rozenperk, de trots van zijn gepassioneerde tuinier. De aroma’s van een perfect gezette koffie combineren wonderlijk met die van de rozen. Wanneer de koffie verdampt, wordt de rozengeur versterkt door de laag rozengelei die hij op zijn toast smeert, net iets te dik. Maar dat verzacht al gauw en laat een elegante bloemenparfum na dat almaar houtiger wordt. (Parfuma, Senteurs d’Ailleurs)

Nina Ricci : Mademoiselle Ricci (EDP 50 ml : 76,70 euro), de poederige roos

Als kind ging ik graag snuffelen in de badkamer van mijn oma, in haar indrukwekkende collectie parfums, poederdozen en lipsticks die zo lekker roken dat je erin zou bijten. Die poederachtige rozengeur is pure nostalgie voor mij, en wellicht voor duizenden andere vrouwen die massaal vallen voor dit type geur, schatplichtig aan Chloé. Ook Ricci brengt zijn eigen interpretatie : een zachte roos, royaal bepoederd en erg tactiel. Het roept het comfort op van een kasjmieren sjaal waarin je je helemaal wilt inwikkelen op koude, moeilijkere dagen. Een geur zonder verrassingen, waar sommigen troost in vinden en anderen slechts een zoete allemansvriend in zien. (parfumerie)

Giorgio Armani Privé : Rose d’Arabie (EDP intense 100 ml : 150 euro), de Arabische roos

De naam doet al vermoeden dat dit niet meteen de luchtigste interpretatie is. Rose d’Arabie is een megaboeket met de dikste, grootste rozen in de lobby van een duur hotel dat zijn exuberante kamerprijzen rechtvaardigt met gouden kranen, dikke tapijten en marmeren vloeren. Het vermengt zich met de dure, kruidige parfums die rijke Arabische gasten dragen, wat een intense, rijkelijke cocktail geeft waarin zoete roos en wierook elkaar trachten te overtroeven. (Parfuma)

Jil Sander : Everose (EDT 50 ml : 59,95 euro), de snoeperige roos

Jil Sander neemt je mee naar de snoepwinkel, waar je twijfelt tussen loukoum of rode zuurtjes. Everose begint vrij hevig en een tikje kunstmatig. Met de intensiteit neemt ook het snoeperige af en krijg je een zachte, tikje zoete huidgeur. (parfumerie)

Shiseido : Zen Secret Bloom (edp intense : 68 euro), de zwoele roos

Ook dit parfum behoort tot de stevigere interpretaties. Een dikke, volle roos krijgt warmte van zoete vanille en mysterie van wierook. De roos bepaalt het thema, maar vanille en wierook spelen de eerste viool en bepalen het sensuele, intense gezicht van deze geur. Meer ‘in bloom’ dan ‘zen’ of ‘secret’, zingt deze bom het lang uit. (parfumerie)

Roger & Gallet : Rose Imaginaire (eau fraîche 100 ml : 41,70 euro), de frisse roos

Mocht ik je een natuurlijke rozenessence voorleggen en een synthetische, dan kies je gegarandeerd voor de laatste , omwille van de meer gepolijste geur. Zo zal ook deze eau fraîche eerder als een rozengeur worden waargenomen dan die van Cartier bijvoorbeeld. Nochtans zit hier geen druppel rozenessence in. De frisse fruitigheid die mandarijn en bosaardbei delen met de roos, net zoals het fluwelige van jasmijn en viooltjes werden gebruikt om een fris fruitige eau fraîche te brouwen. (apotheek)

GOURMANDPARFUMS

Lancôme : La Vie est belle (EDP 50 ml : 83 euro), gelakte iris

“La vie est belle is een haute-parfumerieproject”, klopt Lancôme zich op de borst. Meer dan drie jaar werd er door drie meesterparfumeurs aan gewerkt. Vijfduizend voorstellen later werd La Vie est belle geboren, de eerste ‘gelakte’ irisgeur. Dat ‘gelakt’ omschrijft mooi het suikerlaagje waarin de ingrediënten gevangenzitten, maar de iris kon ik niet bespeuren. La Vie Est Belle ruikt naar van alles, maar is vooral zoet. (parfumerie)

Cacharel : Catch me (EDT 50 ml : 56 euro), snoeperige oranjebloesem

Oranjebloesem mag dan wel een bloem zijn, hij heeft zoete, culinaire trekjes die niet misstaan in deze categorie. In Catch me krijgt hij een podium om zijn veelzijdigheid te tonen : zijn ‘propere’ kantje wordt versterkt door sprankelende citrusnoten in de aanzet, waarna de geur opwarmt en jasmijn, amandelmelk en vanille het zoete, sensuele gezicht van dit fijne witte bloemetje beklemtonen. (parfumerie)

Kiehl’s : Orange Flower & Lychee (100 ml : 64 euro), zoete fruitsla

Oranjebloesem en lychee. Met een scheutje siroop. Niet meer, niet minder. (www.kiehls.be)

Jo Malone : Blackberry & Bay (EDC 100 ml : 92 euro), groene fruitgeur

Laurier en zwarte bessen, het klinkt als een alternatief confituurrecept, maar blijkt een wonderlijk verfrissende geurcombinatie te zijn. Het groene van de laurier voorkomt elke confituurconnotatie, terwijl de zwarte bessen het droge pikante uitvlakken. Alsof je je neus in een mand vers geplukte braambessen steekt waar de blaadjes nog aanhangen. (Senteurs d’Ailleurs)

Jeanne Lanvin : Couture (EDP 50 ml : 48 euro), frisse fruitgeur

Wie geen fan is van fruitparfums laat deze kelk beter aan zich voorbijgaan, maar in zijn genre is Jeanne Lanvin Couture een van de verfijndere parfums. Frambozen spelen hier een hoofdrol : fris zurig in het begin, daarna als een smakelijke toets in een wit bloemenboeket.

(parfumerie)

Guerlain : La Petite Robe Noire (EDP 50 ml : 82,91 euro), zoete fruitcocktail

Liefhebbers van gekonfijt fruit zullen dit zwarte jurkje geweldig vinden, maar voor de nonbelievers is dit een heftige cocktail : met een dikke maraschino-kers in de aanzet, waar slechts een salvo van limoenen, drop en zoete rozen doorkomen. Na het openingsvuurwerk verzacht het allemaal wat en krijg je een zoete rozenbasis die redelijk lang aanhoudt. (parfumerie)

Marc Jacobs : Dot (EDP 50 ml : 69,50 euro), speelse fruitgeur

Een goed gekozen fles verklapt zijn inhoud, en dat gaat zeker op voor Dot. Speels is wel de beste omschrijving voor deze dartele, jonge geur die aanzet als een smakelijke meloensorbet en evolueert naar het aroma van de reukgommetjes die in de kindertijd van de X-generatie (dertigers en veertigers) bijzonder populair waren. (parfumerie)

Meer parfumbesprekingen vindt u op onze website : www.knackweekend.be/beauty

DOOR SOFIE ALBRECHT & FOTO’S DIANE HENDRIKX

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content