Na de golf van liefelijke, lichte parfums voor brave meisjes, brengt deze herfst parfums voor jonge vrouwen. Voor cybergirls en modefreaks, zelfbewust en verleidelijk, verre van braaf. Net als de geuren.

Trui Moerkerke

Na de uniseks parfums, gevolgd door de frisse maar brave watergeuren, worden dezer dagen verschillende geuren voor de jonge vrouw op de markt gegooid. Die vrouw is eigenlijk de oudere en stoutere zus van het tienermeisje aan wie de recentste parfumgolf opgedragen was.

Zo lanceert Rochas twee jaar na Fleur d'Eau het uitbundige Tocadilly. Deze fruitig-transparante-bloemige geur werd verpakt in wat Rochas omschrijft als cyberkleuren : een turkooizen flacon met dezelfde vorm als Tocade, Rochas' succesnummer kreeg een lila hals en een anijskleurige dop. Groene en mauve ruiten domineren de kartonnen verpakking. De Tocadilly-vrouw wordt omschreven als creatief, surfend over het Web, verleidelijk en op haar tijd vooruit.

Ziet de Tocadilly-vrouw er in de reclame mooi maar gevaarlijk uit, dan gaat de Spaanse ontwerper Jesus del Pozo nog een stap verder : het model dat zijn nieuwe geur what's in a name Halloween moet promoten, kreeg duivelshorentjes en duister opgemaakte ogen. Del Pozo ziet zijn transparante van viooltjes doordrongen geur als een olfactorische liefdesdrank, de Halloween-vrouw als een begeesterende verleidster, speels en mysterieus.

Iceberg richt zich met Iceberg Universe naar de jongste Iceberg-gebruikers. De adepten van de Iceberg-jeanslijn, zeg maar. Moderne en modebewuste jonge mensen dus. De versie voor vrouwen (een floriental met een houtachtige ondergrond) en de versie voor mannen (een frisse geur met oosterse en kruidige inslag) kregen dezelfde strakke flacon, maar in een andere kleur. Met een knipoog naar de oude meisje-jongen-indeling : pastelblauw voor hem, pastelroze voor haar.

Hugo Woman ligt helemaal in het verlengde van het eigenzinnige geurconcept van Hugo van Hugo Boss. Met de slogan ?Don't imitate, innovate?, werd Hugo gepositioneerd als een geur voor mannen die niet achter trends aanlopen, maar hun eigen stijl maken. Nu volgende winter de eerste Hugo Woman kledinglijn uitkomt, krijgt de Hugo-vrouw meteen haar parfum : met aquatische geurnoten in de aanzet, bloemen en fruit in het hart en een warme ondertoon van hout en vanille. De Hugo-vrouw wordt geacht haar eigen ding te doen, spontaan en zelfbewust. Net als Karen Ferrari, het gezicht (van omgerekend 50 miljoen frank) van Hugo Woman. Van Karen, opgegroeid in Afrika, met Italiaans-Nederlandse roots, wordt verteld dat ze zich bij sterfotograaf Jürgen Teller aanbood met niets meer dan een polaroid. Vandaar drong ze meteen door tot het modellen stardom. Niet slecht voor iemand die er nooit aan gedacht had model te worden en het liefst de wereld rondreist in een jeans en wit T-shirt.

Sonia Rykiel houdt niet van het begrip jong parfum, want ?jong en oud betekenen niets voor mij?. Toch is het duidelijk dat Rykiel met haar nieuwste parfum dat gewoon haar naam draagt jonge vrouwen wil aanspreken. De ?pullflacon? heeft een hoog gadgetgehalte, maar past perfect in het Rykiel-universum : tricot en meer bepaald pulls zijn haar handelsmerk. Op speciale edities van de eau de parfum staat haar naam in strass geschreven, een technisch hoogstandje. De geur : een fruitige start, een bloemig hart en een ?gourmand? ondertoon.

Tocadilly van Rochas.

Halloween van Jesus del Pozo.

Sonia Rykiel : de kledinglijn en de geur.

Karen Ferrari.

Uit de wintercollectie van Cento x Cento, van de Iceberg-groep.