Met de regelmaat van de klok staat er een ooievaar voor de deur. De vogel komt gewoon uit het nabijgelegen Zwin aanwandelen om wat brood te schooien. Het bewijst meteen hoe rustig deze plek is. Het huis ligt in de Oosthoek, ooit een volkse wijk naast het natuurgebied, waar na de oorlog rijtjeshuizen werden opgetrokken voor rijkswachters. Nu zijn de woningen zeer in trek, ze worden een na een verbouwd.
...

Met de regelmaat van de klok staat er een ooievaar voor de deur. De vogel komt gewoon uit het nabijgelegen Zwin aanwandelen om wat brood te schooien. Het bewijst meteen hoe rustig deze plek is. Het huis ligt in de Oosthoek, ooit een volkse wijk naast het natuurgebied, waar na de oorlog rijtjeshuizen werden opgetrokken voor rijkswachters. Nu zijn de woningen zeer in trek, ze worden een na een verbouwd. De ooievaar mag dan vaste klant zijn, dit is geen huis voor een kroostrijk gezin. Dit soort woningen zijn niet zo ruim, maar kunnen handig worden verbouwd. Interieurarchitect Peter Ivens van het ontwerpbureau Astra heeft dit pand helemaal herkneed. "Het was dus een stereotiepe woning, met twee achter elkaar liggende kamers en een keuken, met daarachter nog een achterkeuken en zelfs een duiventil", legt Peter Ivens uit. "Van de gehele benedenverdieping hebben we, op de trap na, er bijna alles uitgegooid en opnieuw ingevuld. Die open ruimte hebben we ongeveer behouden. We kozen voor een minimum aan binnenmuren en een grote glaspartij aan de tuinzijde om de transparantie niet af te remmen. Maar om niet met de deur in huis te vallen, werd in een kleine hal voorzien. Daarvan werd wel een wand vervangen door een groot venster. Zo krijg je bij het binnenkomen de indruk voor een etalage te staan. Dat zorgt voor een leuk visueel effect."Bea Mombaers van de Knokse interieurzaak Items plaatste voor dit raam een mooie zitbank van Martin Visser. Die lichte slaapbank werd in 1958 ontworpen en rust op fijne pootjes. Bij de keuze van het meubilair dacht ze vooral aan licht en vrij transparant meubi-lair : "Dat past beter bij de sfeer van een weekendhuis en verstoort ook het ruimtegevoel niet, het belet het dieptezicht niet." Daar past ook de lederen fauteuil van Poul Kjaerholm bij, de PK 22, ook een ontwerp uit de jaren vijftig. De eethoek is ongetwijfeld de leukste plek van de woning, er valt prachtig licht binnen. Hier komt de grote glaspartij ten volle tot haar recht. Tegen het raam zette Peter Ivens een hoge tafel met daarboven een lichtstraat van Maarten Van Severen. "Dit is de plek voor een snelle hap of voor het vieruurtje. De tafel ligt binnen handbereik vanuit de keuken."Zowel de tuin- als keukenwand werd bekleed met mollengrijs gekleurde kalkzandsteen. "Die bijna cementkleurig is", verduidelijkt Peter Ivens, "een warme, maar toch ook neutrale tint. Voor de werktafel van het keukenaanrecht werd het gesteente met sumatraolie verzadigd. Daardoor ziet het er donkerder uit." Deze steen bleek dan weer een inspiratiebron voor interieurschilder Luc Hertecant om het warme kleurenpalet van de woning samen te stellen. Achter de kleine terrastuin zit er een handige berging verstopt, die je amper opmerkt. Deze ruimte verbergt zich achter een hoge stenen wand. Door de schuifdeuren wordt het terras in de zomer een deel van de woonkamer. Boven bleef de indeling min of meer intact, maar alles is wel grondig opgefrist. Achter het bed in de masterbedroom vinden we een dubbele boekennis, uitgespaard in de wand. De badkamer lijkt op een handige doos waarin er met de ruimte werd gegoocheld. "Dat geldt trouwens voor de hele inrichting en is typisch voor weekendverblijven. Daarvan wordt de ruimte altijd optimaal benut. Weet bijvoorbeeld dat er hier acht bedden geplaatst kunnen worden. Zelfs het zoldertje herbergt twee slaapplaatsen. Zo'n interieur uittekenen is een echte puzzel."Voor meer informatie : www.astralovesliving.com en Items, Kustlaan 289, Knokke. Door Piet Swimberghe / Foto's Jan Verlinde