Het oog van de panter – Het Orcella-halssnoer van Cartier

In een goed bewaakt atelier in Parijs beoefenen Philippe Nicolas en zijn team nauwgezet de kunst van het (edel)steen graveren. Dit panterhalssnoer komt uit de collectie Résonances van Cartier.

Bij het uitstallen van deze pracht, praal en knowhow horen uiteraard parures met tiara’s en kanjers zoals een smaragd van 140 karaat, een toermalijn van haast 92 karaat of een saffier van meer dan 32 karaat. En omdat het Cartier is, kan ook de panter van gegraveerde steen niet ontbreken. Er bestaat ook een exemplaar in versteend hout. Hierbij geen oogverblindende schittering dankzij imposante edelstenen en ingenieuze slijpvormen, maar je voelt een ontroerende verwondering voor de vaklui en hun werk. Want bij Cartier hebben ze het geluk te werken met Philippe Nicolas, een Maître d’art – een titel die door het Franse Ministerie van Cultuur uitgereikt wordt en waarvan er maar één per stiel is – in glyptiek (of de kunst om in steen te beeldhouwen of te snijden). Cartier is ook het enige juwelenhuis ter wereld dat een eigen atelier heeft waar vijf mensen werken met kwarts, jade, robijnen, saffieren en smaragden, net als de ooit levende materie die meer dan zeventig miljoen jaar geleden versteende. Ze werken er niet op basis van wassen beeldjes die simpelweg gekopieerd worden, zoals dat in Azië wel vaker gebeurt, maar met de gevoeligheid en de precisie van een kunstenaar die elke steen als een uniek kunstwerk benadert, waar hij of zij dagen, weken, maanden of soms zelf jaren aan werkt. Want naast de tekening van het designteam moet ook rekening gehouden worden met de eigenheid van de materie. Daarbij wordt het patina ervan volledig met de hand bekomen om zo meer nuances en dus reliëf te creëren. Het klinkt als een economische aberratie in deze tijden van massaproductie en snelle consumptie, maar een die dankzij het doorgeven van dit vak en zijn culturele traditie bij Cartier nog even kan blijven voortbestaan.

Het panterhoofd graveren uit versteend hout nam zo'n vier maanden werk in beslag.
Het panterhoofd graveren uit versteend hout nam zo’n vier maanden werk in beslag.
Het panterhoofd graveren uit versteend hout nam zo'n vier maanden werk in beslag.
Het panterhoofd graveren uit versteend hout nam zo’n vier maanden werk in beslag.
Het panterhoofd graveren uit versteend hout nam zo'n vier maanden werk in beslag.
Het panterhoofd graveren uit versteend hout nam zo’n vier maanden werk in beslag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content