Voor het ene jurylid is een ontwerptalent iemand die emoties weet te vertalen in kleding, iemand die zijn publiek weet te enthousiasmeren en reacties uitlokt. Voor de ander is het commerciële aspect ook belangrijk en moet die ontwerper draagbare mode kunnen maken. De drie vaste juryleden van De designersChristophe Coppens, Veerle Windels en Ann Claes hebben uiteraard een waslijst aan criteria om de twaalf deelnemers op te beoordelen. Op basis daarvan viel Rinaldo Moranduzzo gisteren als eerste af : "De jury vond mijn creatie geschikter voor het theater dan de catwalk. In mijn korte deelname heb ik geleerd dat bekendheid niets voor mij is,...

Voor het ene jurylid is een ontwerptalent iemand die emoties weet te vertalen in kleding, iemand die zijn publiek weet te enthousiasmeren en reacties uitlokt. Voor de ander is het commerciële aspect ook belangrijk en moet die ontwerper draagbare mode kunnen maken. De drie vaste juryleden van De designersChristophe Coppens, Veerle Windels en Ann Claes hebben uiteraard een waslijst aan criteria om de twaalf deelnemers op te beoordelen. Op basis daarvan viel Rinaldo Moranduzzo gisteren als eerste af : "De jury vond mijn creatie geschikter voor het theater dan de catwalk. In mijn korte deelname heb ik geleerd dat bekendheid niets voor mij is, ik wil gewoon rustig kleren maken voor een selecte groep mensen die dat appreciëren." Modejournaliste Veerle Windels, ontwerper Christophe Coppens en Chief Buying Officer bij JBC, Ann Claes, vertellen over het niveau van de kandidaten en de moeilijkheid van het jureren. Coppens : "België is een modeland. Ik had er dus wel vertrouwen in dat zowel de deelnemers, de opdrachten, als de jury en gastjuryleden van niveau zouden zijn. Het productieteam heeft het programma zeer ernstig genomen en een goede selectie gemaakt van de kandidaten. De reeks wordt ook realistisch in beeld gebracht, je ziet de groep kampen met stress en problemen. Heel moeilijk had ik het niet om telkens iemand naar huis te sturen. Het blijft ook maar een spel en geen waarheidsgetrouwe weergave van de modewereld. Kandidaten krijgen hier maar één of twee dagen om zonder inspiratiebronnen hun opdrachten uit te voeren, zo gaat het er in realiteit niet aan toe. Iemand die erin slaagt een aantal opdrachten goed uit te voeren, kan daarom nog geen modebedrijf runnen. Ik beoordeelde vooral de materialen, de snits en volumes. Ik dacht : staat hier een naaister voor me, of een echte ontwerper met visie ?" Windels : "Ik heb mijn jurydeelname ook toegezegd omdat mij beloofd was dat de lat hoog zou liggen. Dit is geen wedstrijd die eindigt met een televoting waarbij de kandidaat met de meeste bellers wint. Enkel de jury bepaalt de winnaar. Een modetalent is voor mij vooral iemand die met zijn ontwerpen weet te bezielen, die echt zín geeft in mode, emoties vertaalt. Ik ben niet geneigd iemand te lauweren omdat die 'praktische' kleren maakt. Praktisch is een woord dat niet in mijn woordenschat voorkomt. Ik had het wel moeilijk om mensen naar huis te sturen. Daarenboven wisten we ook helemaal niet hoe de deelnemers zich gedroegen in het huis waar ze opgesloten aan de opdrachten werkten. We konden hen enkel spreken tijdens het defilémoment. Ik zal nu op tv ontdekken of iemand een tof persoon was, of 's nachts de boel op stelten zette." Claes : "Die afstand met de deelnemers was wel nodig om professioneel te kunnen jureren, ook al is het niet evident om op basis van één defilé iemand goed- of af te keuren die hard gewerkt heeft. De opnames waren voor mij ook moeilijk en zeer intensief. In vergelijking met Veerle en Christophe sta ik in mijn beoordeling allicht dichter bij de klant, bij de man in de straat. Wat logisch is aangezien de winnaar zijn collectie bij JBC zal mogen verkopen en daarna bij ons aan de slag kan. Omdat ik veel reis, voel ik ook aan welke deelnemers vernieuwend zijn en wat aanslaat bij het publiek." De designers, elke dinsdag om 20.35 uur op VTM.Elke Lahousse