HET NIEUWE ROLMODEL

Véronique Leysen verkoopt vanuit haar caravan zowel koffie als breiwerk.

De pop-up is nog niet passé of een nieuw shopmodel biedt zich aan : de mobiele winkel. Een idee zo oud als de straat, maar dan in een hip, jong jasje. De moderne marktkramer, anno 2015. Een internationaal fenomeen.

MAURICE COFFEE & KNITS

Koffie en breisels

—-

Het begon met een breiboek dat zij lachend Nog een breiboek ? ! noemde. Intussen verkoopt voormalig Ketnetwrapster Véronique Leysen niet alleen boeken, handgebreide sjaals en mutsen, maar ook lekkere, artisanaal bereide koffie. Dat doet ze in haar koffiebar in de Antwerpse Boerentoren én in haar gezellig ingerichte caravan, die net als haar merk, haar bar en haar grootvader Maurice heet. Je kunt er gaan voelen, kopen en wie zelf wil breien, kan dat met een kop koffie en een stukje taart erbij. “De caravan was in het begin een goedkope en makkelijke manier om mijn breigoed te verkopen. Omdat ik toch moest wachten tot er klanten kwamen, ben ik begonnen met koffie. Intussen hebben we een permanente koffiebar waar je bijvoorbeeld een workshop breien kunt volgen, maar we blijven ook rondtrekken met onze caravan.”

www.mauricecoffeeknits.com

ERIKS DESIGNBUSS

Studio voor grafisch design

—-

Het laatste wat de Zweed Erik Olovsson wilde, nadat hij in 2012 was afgestudeerd als grafisch designer, was een bureaujob. Hij kocht een oude camper, richtte het interieur in als designstudio en schilderde de buitenkant in zijn kenmerkende stijl. “In de bus heb ik alles wat ik nodig heb : computer, printer, camera, papier, snijtafel, enz. Ik wilde een designstudio met dezelfde mogelijkheden als een gewone studio.” Lokale bedrijven kunnen bij Olovsson aankloppen voor een nieuwe menukaart, een beter logo of een uitnodiging voor een feest. Het contact met de klanten is heel persoonlijk. “Het is veel makkelijker om rond te hangen op kantoor en naar designblogs te surfen, dan om inspiratie te zoeken in het echte leven. Technologie heeft ervoor gezorgd dat we ons bureau niet meer verlaten. Je hebt skype meetings en mailcontact in plaats van een conversatie bij een kop koffie. Ik wil met mijn klanten praten om hun zaak beter te leren kennen.”

www.eriksdesignbuss.se

TRAVELLING WARES

Vintage vondsten

—-

Toen Kara Rosenlund nog in Londen woonde, ging ze regelmatig naar Frankrijk om vlooienmarkten af te schuimen, op zoek naar vintage schatten. Terug in thuisland Australië stelde de fotografe/styliste vast dat er ook daar vraag was naar “originele, praktische vintage spullen die gemaakt zijn om lang mee te gaan”. Samen met haar man Tim verbouwde ze een oude Franklincaravan uit 1956 tot een winkeltje en trekt ze rond in de omgeving van Brisbane. Haar stijl is samen te vatten als : “Fris wit, gecombineerd met natuurlijke materialen en vintage accenten.” Kara verkoopt onder andere zilveren bestek, Engelse schalen, Franse houten lepels en Australisch glaswerk. Wie niet meteen in de buurt van Brisbane woont, kan online grasduinen in haar aanbod.

www.kararosenlund.com

TACTILE STORY BUS

Verhalenlaboratorium

—-

Het Antwerpse pers- en communicatiebureau Nightingale bouwde voor zijn opendeurdagen een oude, Amerikaanse schoolbus om tot rijdende showroom. Nieuwe verhalen en collecties werden er voorgesteld aan de pers. “Wij positioneren ons niet als een klassiek persbureau, maar als conceptmakers”, zegt Stijn Nachtergaele. “Zo’n bus is een makkelijke en goedkope manier om onze klanten voor te stellen en terzelfder tijd in te spelen op de nieuwste trend in de retail : de tijdelijke of mobiele winkel. Zeker voor start-ups is dit concept interessant : je draagt niet de last van hoge huurprijzen en je kunt je concept, waarvan je nog niet weet of het zal aanslaan, uittesten op een groot publiek. Werkt het niet, dan probeer je ergens anders.” De verhalenbus was een eenmalig project. “Volgend seizoen verzinnen we weer iets anders”, zegt Nachtergaele. “Maar de bus was een goede test. We weten nu wat het kost en wat er nodig is om zo’n project uit te werken. Daardoor kunnen we het ook beter aanbrengen aan onze klanten. We zijn inmiddels al een vergelijkbaar project aan het uitwerken met een van hen.”

http://nightingale.be

BOOTLEG AIRSTREAM

Luxeschoenen

—-

Een trailer associeer je niet snel met luxe, toch is het net dat wat Bootleg verkoopt : luxeschoenen, oud en nieuw. Van vintage Chanelpumps tot de laatste nieuwe brogues van Jil Sander. In haar zwart-witgestreepte Airstream presenteert styliste Sarah Ellison Lewis haar unieke verzameling schoenen aan de inwoners van Austin, Texas. Als de zon schijnt tenminste. Gelukkig gebeurt dat vaak in the South.

www.bootlegmarket.com

LE BOUDOIR DES COCOTTES

Beautysalon

—–

“Vrouwen nemen niet meer de tijd om zichzelf te verzorgen zoals dat in de jaren vijftig gebeurde. Wij willen het ‘neem tijd voor jezelf ‘ terugbrengen, maar aangepast aan het leven van de moderne, actieve vrouw.” Jeugdvriendinnen Ingrid en Estelle richtten anderhalf jaar geleden een oude Renault Estafette 800 in tot een knalroze boudoir de beauté. Tijdens de week staan ze geparkeerd vlak bij de kantoren in de periferie van Parijs, in het weekend werken ze op afspraak, voor verjaardags- of themafeestjes. Om de twee weken veranderen ze van locatie. “In de fifties waren vrouwen elke dag gemaquilleerd, hun nagels waren verzorgd en hun haar lag goed. Al die dingen kun je laten doen in onze bus. Voor de heren die niet bang zijn van al het roze, bieden we ook baardverzorging aan.”

www.leboudoirdescocottes.eu

SMARTMAT

Offline food trolley

—-

Twee jaar geleden begon de in België wonende Zweed Anders Asarby met Smartmat, een slim en simpel Scandinavisch concept, waarbij het denken en shoppen voor jou wordt gedaan. Als klant moet je alleen surfen naar de website en je bestelling doorgeven. Op maandag wordt je boodschappentas met recepten en de nodige, verse ingrediënten thuis geleverd. Vijf maaltijden voor een gezin van vier kost 109 euro. Meer dan 6000 gezinnen deden al een beroep op Smartmat, tegen eind dit jaar wil Asarby dat cijfer opkrikken tot 10.000. Om dat te bereiken, werd enkele maanden geleden een houten trolley met ingebouwde kookplaat ontworpen voor op buurtfeesten en festivals. Zo kunnen ook offline mensen warm worden gemaakt voor de formule van Smartmat. www.smartmat.be

DOOR ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content