Margiela staat voor mysterie. Want bijna niemand weet hoe de Belgische ontwerper eruitziet. Sinds de start van het label Maison Martin Margiela in 1988, heeft hij geen interviews meer gegeven of geposeerd voor een foto. De pers stond hij al die jaren te woord per fax, tegenwoordig communiceert het Maison ook via mail. Zij het wel nog steeds in de wij-vorm, om niet de designer maar wel het collectief te benadrukken. Zeker nu Margiela sinds enkele seizoenen zelf niet meer verbonden is met het in Parijs gevestigde modehuis. "Het gaat ons om de producten die we maken, niet om één persoon binnen het designteam", zegt het 'collectief Margiela' in een e-mail aan de redactie. "We geloven dat je een kledingstuk zonder vooropgezette ideeën over het label of de designer moet benaderen. We hebben altijd gewerkt als een collectief, en dat proces blijven we trouw."
...

Margiela staat voor mysterie. Want bijna niemand weet hoe de Belgische ontwerper eruitziet. Sinds de start van het label Maison Martin Margiela in 1988, heeft hij geen interviews meer gegeven of geposeerd voor een foto. De pers stond hij al die jaren te woord per fax, tegenwoordig communiceert het Maison ook via mail. Zij het wel nog steeds in de wij-vorm, om niet de designer maar wel het collectief te benadrukken. Zeker nu Margiela sinds enkele seizoenen zelf niet meer verbonden is met het in Parijs gevestigde modehuis. "Het gaat ons om de producten die we maken, niet om één persoon binnen het designteam", zegt het 'collectief Margiela' in een e-mail aan de redactie. "We geloven dat je een kledingstuk zonder vooropgezette ideeën over het label of de designer moet benaderen. We hebben altijd gewerkt als een collectief, en dat proces blijven we trouw." Margiela staat voor mysterie. Want niemand had verwacht dat het label dat bekendstaat voor zijn conceptuele en avantgardistische mode een samenwerking met een winkelketen zou aangaan. "We zullen de contrasterende universums van de twee huizen bij elkaar brengen op een manier die iedereen versteld zal doen staan", klinkt het in een eerste, gezamenlijke persmededeling. Op de vraag wat ze verwachten van de samenwerking, antwoorden ze : "We willen onze designs en concepten wereldwijd met een zo groot mogelijk publiek delen. H&M wilde dat we hun de essentie van MMM gaven, zonder compromissen te sluiten." De collectie is een best of Maison Martin Margiela geworden, met heruitgaven van iconische stukken van de afgelopen 25 jaar. "Elk kledingstuk is voorzien van een label met daarop het exacte seizoen en jaartal dat het originele item is gecreëerd. Je kunt de collectie vergelijken met een archief van onze belangrijkste momenten. Maar ze is ook zo samengesteld dat het een complete garderobe voor de winter wordt. We hebben enkele aanpassingen moeten doen, zodat H&M het in een grote oplage kan produceren. Maar omdat het om heruitgaven gaat, zijn we dicht bij de originele stukken kunnen blijven." Margiela staat voor mysterie. Want zijn kleren wijken af van de norm. Losse draden, onafgewerkte zomen, voeringstof als bovenlaag, gescheurde mouwen, schouders uit proportie. Margiela denkt na over volumes, reageert tegen de logocultuur en maakt het onzichtbare zichtbaar. Of haalt kleren uit elkaar. Niet om ze kapot te maken, maar om te laten zien hoe ze worden gemaakt. Bijna al die codes komen ook terug in de collectie voor H&M, intrinsiek verwerkt in de kledingstukken zelf. De meest zichtbare (vier witte steken op de rug van elk kledingstuk en het witte, onbeschreven label) houden ze voor de eigen collecties. "Er zijn stukken die het kleermakersproces tonen, zoals het patroonjasje ; of de mannelijke vorm toegepast op het vrouwenlichaam, zoals het jasje met de smalle mouwen ; of de ambiguïteit van kleding, zoals de jurk met de trompe-l'oeil ; en dan zijn er ook kleren en objecten die een transformatie hebben ondergaan of een andere bestemming hebben gekregen, zoals de horizontale jurk of de sokkensweater." Kleding als de sokkensweater, maar ook jurken gemaakt van plastic en tapijten en de bekende bokkenpootjes, gebaseerd op de Japanse tabi-sok, leverden Margiela de reputatie van buitenstaander op. Het Amerikaanse vakblad Women's Wear Daily noemde hem enkele jaren geleden zelfs " the ultimate industry outsider". Ondanks het feit dat la Maison gevestigd is in Parijs, de officiële modehoofdstad, en het label twee collecties per jaar toont, zoals de kalender dat voorschrijft. En ondanks het feit dat Margiela van 1998 tot 2003 hoofddesigner van de vrouwencollectie van Hermès is geweest, toch een traditioneel merk. "Het klopt inderdaad niet om te suggereren dat Margiela een outsider was. We hebben altijd geloofd in de democratisering van de mode, en we hebben kleding getoond in een context die afweek van de norm. Omdat we een ander pad gevolgd hebben, lijkt het of we outsiders zijn, maar dat is nooit onze originele motivatie geweest." Productieassistent Francis Boesmans Fotografieassistent Laetitia Levan Haar & make-up Rudi Cremers voor M.A.C. & Redken @ Touch by Dominique Models Retouches Mercy Hehuat Model Elise Crombez bij Dominique Models In de H&M-winkels vanaf 15 november. Antwerpen (Meir 89-97), Gent (Veldstraat 23-27), Brussel (Nieuwstraat 17-21, Elsensesteenweg 15-19), Hasselt (Demerstraat 23), Luik (rue Joffre 22) en Luxemburg (Centre Rosentiel Grand Rue 83). Verkoopinfo p. 80 TEKST ELLEN DE WOLF PRODUCTIE ILJA DE WEERDT & FOTO'S RAF COOLEN "Omdat we een ander pad gevolgd hebben, lijkt het of we outsiders zijn, maar dat is nooit onze motivatie geweest"