Prada, Chanel, Louboutin en nu dus ook het Nederlandse Scotch & Soda: het lijstje met modeklanten van Breitenstein is best indrukwekkend te noemen. Toch is het de eerste keer dat ze een eigen collectie uitbrengt: "Ik had nog nooit samengewerkt m...

Prada, Chanel, Louboutin en nu dus ook het Nederlandse Scotch & Soda: het lijstje met modeklanten van Breitenstein is best indrukwekkend te noemen. Toch is het de eerste keer dat ze een eigen collectie uitbrengt: "Ik had nog nooit samengewerkt met een designteam", zegt Breitenstein aan de telefoon. "Er zijn zo veel dingen waar je rekening mee moet houden als je illustraties ineens driedimensionaal worden, maar ik ben trots op het resultaat." Wat is het key piece van deze collectie? Het T-shirt met het meisje met de rode baret. De herfst-wintercollectie van Scotch & Soda is geïnspireerd op het werk van de Nederlandse kunstenaar Kees van Dongen. Die lijn heb ik doorgetrokken in mijn illustraties. Zijn modellen zijn net als mijn meisjes vaak kleurrijk, met grote, treurige ogen. Je bent ontdekt op sociale media. "Ik werkte in een reclamebureau, maar daar kon ik mijn creativiteit niet kwijt. In mijn vrije tijd maakte ik illustraties en postte die op Etsy en Instagram. Het is een handig platform voor jonge artiesten om hun werk naar buiten te brengen. Mijn eerste betalende job was voor het beautymerk Bare Minerals. Zij hadden mijn werk op Insta gezien. De meeste merken benaderen me nog steeds via sociale media.