In zijn veertigjarig bestaan heeft Rodier naar eigen zeggen de twinset, het driestuks, de kasha (mengeling van wol en acryl) en het franchise-systeem uitgevonden. Nu werken ze met de jonge ontwerper Christophe Lebourg aan het buskruit, om wat meer vuurwerk in collectie te brengen.
...

In zijn veertigjarig bestaan heeft Rodier naar eigen zeggen de twinset, het driestuks, de kasha (mengeling van wol en acryl) en het franchise-systeem uitgevonden. Nu werken ze met de jonge ontwerper Christophe Lebourg aan het buskruit, om wat meer vuurwerk in collectie te brengen.Lene Kemps C hristophe Lebourg legt interviews in het negatief af. Voelt hij zich niet wat gefrustreerd om voor zo'n traditioneel huis als Rodier te werken ? Helemaal niet, hij houdt van klassieke elegantie en ziet het als een uitdaging om binnen duidelijk afgelijnde grenzen te werken. Zou hij niet liever carte blanche krijgen en superhip worden ? Helemaal niet, wie vandaag modieus is, is het morgen niet meer en hij werkt liever op langere termijn. Superhip en exclusief zijn, interesseert hem niet. Hij ziet zijn kleren liever op straat dan op de pagina's van trendy bladen. Het is niet makkelijk om Christophe Lebourg te zijn voor een bende journalisten op zoek naar de nieuwe Tom Ford, maar hij draagt zijn lot met waardigheid en goed humeur. ?Ik heb mijn eigen collectie gehad waarin ik net als bij Rodier zuiverheid en eenvoud nastreefde. Ik heb voor France Andrevie, Yamamoto, Claude Montana en Joseph gewerkt. Ik weet wat ik kan, en ik kan mezelf als dat moet ook weggommen.? Hoezeer directeur Richard Delorme en ontwerper Lebourg er ook omheen draaien : Rodier heeft imagoproblemen. In de hoofden van het publiek straalt het merk de traditionele elegantie van de burgerlijke Parisienne uit. De dagen dat hun twinset en hun nog fameuzere ?3? (twinset met bijpassende broek of rok) het hoogtepunt van chic waren voor Brigitte Bardot, Françoise Sagan en Grace Kelly, zijn lang voorbij. Rodier heeft last van de veertigste verjaardag, maar is vastbesloten om dezelfde weg te kiezen als Cher, Tina Turner en Herman Brood : weigeren om oud te worden. Er werden al eerder verjongingspogingen ondernomen, door stilisten als Odile Lançon en Guy Paulin, maar Rodier is er op een of andere manier nooit in geslaagd het aura van de goede-doch-saaie-smaak kwijt te raken. ?Ten onrechte?, zegt Delorme. ?De wintercollectie is allesbehalve stofferig of tam. Ik ken geen enkele tricotcollectie die zo rijk en verscheiden is als Rodier.? Rodier heeft altijd de kaart van de kwaliteit gespeeld. De Rodiers waren wevers, gekend voor hun kasjmier, al sinds de 19de eeuw de leveranciers van de aristocratie en de geestelijken. In 1916 zou Jacques Rodier zijn naam verbinden aan de haute couture. De legende van het huis wil dat hij zijn befaamde jersey maakt voor Coco Chanel en nadien ook voor Paul Poiret en Madame Grès. In 1957 bekeert Rodier zich tot de prêt-à-porter, en hoe. Volgens de geschiedenis danken we de twinset en het driestuks aan Rodier. ?De oerversie met ronde hals en korte mouwen zit nog steeds in de collectie en is nog steeds erg populair?, zegt Delorme. ?Onze reputatie is gebouwd op de twinset, en in zekere zin is hij een symbool voor ons merk : voor die tijdloze elegantie waar geen leeftijd op staat. Wij zijn er niet voor jonge fashion victims, maar voor dames die weten wat ze willen. Onze briefing aan Lebourg was duidelijk : werk aan die elegantie. Wij willen geen gadgetisering van het merk, geen overdreven accessoires, maar een zuivere en sobere lijn in mooie materialen.? De erfgenaam van l'esprit Rodier ziet zijn job wel zitten. ?Rodier heeft zich een beetje aan mij aangepast en ik ben naar het huis toegegroeid?, zegt Lebourg. ?Met omwentelingen schiet je niets op, ik verkies langzame evoluties. De wereld van Rodier is er een van kleurig tricot, en dat wil ik behouden. Daarnaast wil ik het gedeelte stof uitbreiden om vrouwen een volledige keuze te bieden. De klanten die al twintig jaar bij ons kopen, wil ik niet afschrikken ; maar zachtjesaan wil ik ook jongere vrouwen aantrekken.? Hij lijkt het systeem goed begrepen te hebben : ?Vernieuwing komt tegenwoordig van het beeld. Imagoverandering speelt zich zelden in de collectie af, en veel vaker in de reclame. Ik stuur aan op een frisse beeldvorming en op verjonging van de winkels, dan zullen we al een stuk verder staan.? Dus toch Tom Ford-allures ? ?Ik wil gewoon goed werk leveren. Rodier heeft geen Ford nodig, maar iemand die het merk respecteert en begrijpt. Ik ben geen tovenaar. Ik probeer een goed ontwerper te zijn.? Links en onder : de collectie herfst/winter '97-'98 wil ook jongere vrouwen behagen. Rechtsboven : uit de Elle van 1960, toen het hoogtepunt van chic.