MODEWEDSTRIJD ITS – INTERNATIONAL TALENT SUPPORT – VIERDE DEZE ZOMER IN HET ITALIAANSE TRIËST ZIJN TIENDE VERJAARDAG. WIJ WAREN ERBIJ EN ZAGEN TIEN REDENEN WAAROM ITS HET FIJNSTE MODEFESTIVAL TER WERELD IS.

1. NEDERIGHEID

De hele filosofie van ITS is in handen van oprichtster Barbara Franchin, geboren in Triëst. Franchin schuwt elke publieke aandacht, en vlucht het liefst diep in de coulissen wanneer er lof te rapen valt. In 2002 lanceerde ze de eerste editie van ITS. “Ik ben ermee begonnen omdat ik van creativiteit houd”, zegt ze. “Ik vind het een van de meest interessante eigenschappen van de mens. Ten tweede wil ik mensen samenbrengen, daar gaat altijd kracht van uit. Met ITS wil ik een familie creëren. Het gevoel ergens thuis te horen in dit complexe universum.”

Franchins engagement is voelbaar in alle details rond het evenement : de interviews, website, het boek ter ere van de verjaardag. Het maakt ITS, wat ons betreft, een van de meest bezielde modeplatforms van vandaag.

2. DIVERSITEIT

Een tiental finalisten wordt elk jaar geselecteerd, en om hen te vinden speurt het team van ITS de hele wereld af. Ze kloppen niet alleen aan bij gerenommeerde modescholen, maar zoeken ook aan de andere kant van de wereld, op plaatsen waar u nooit gedacht had dat jonge mensen dromen van mode.

3. BESCHEIDEN SPONSOR

ITS wordt mogelijk gemaakt door de steun van Diesel, al tien jaar hoofdsponsor. Diesel investeert in het event, en reikt ook een eigen prijs uit (25.000 euro plus een stage) maar loopt verder niet in de kijker. Dieseldirecteur Renzo Rosso : “Het is het tweerichtingsverkeer waar ik in geloof. Jong talent moet kansen krijgen, met concrete samenwerkingen en geldprijzen. En grote huizen blijven fris, door hun innoverende, creatieve ideeën.”

Barbara Franchin noemt Renzo Rosso “de meest nieuwsgierige en levenlustige man die ik al ontmoet heb. Ik ben er zeker van dat hij niet beseft hoe hij het leven van honderden voorbije finalisten al veranderd heeft.”

De samenwerking met Diesel wekte de voorbije jaren het vertrouwen van nieuwe sponsors, zoals YKK, Swarovski, Disaronno en nieuw dit jaar : Skunkfunk. Elk reiken ze een award uit.

4. ARCHIEF

ITS houdt zijn eigen archief bij, met kledingstukken en meer dan tienduizend portfolio’s van voorbije edities. Samen vormen ze het collectief geheugen van de wedstrijd, en weerspiegelen ze de tijdgeest. De meest populaire thema’s van het archief : de natuur, skeletten en doodskoppen, maskers en onze kindertijd.

5. BELGISCHE STEUN

ITS is onze Belgische modeopleidingen goed gezind. Het voorbije decennium vielen meermaals afgestudeerden van onze scholen in de prijzen : onder anderen Cathy Pill, Peter Pilotto, Mikio Sakabe, Ek Thongprasert, Natalia Brilli.

6. TRIËST

De havenstad in het noordoosten van Italië, aan de Adriatische Zee en grenzend aan Slovenië, is de ideale locatie om jaarlijks een mengelmoes van studenten, journalisten, headhunters en modeprofessionals te ontvangen. Het hoeft niet altijd Milaan of Rome te zijn.

7. FAMILIEGEVOEL

De wedstrijd duurt drie dagen, tijd genoeg om tussen het werken door ook te genieten van de stad, de Italiaanse charme, en inspirerende ontmoetingen.

8. SAVOIA EXCEL- SIOR PALACE

Het luxehotel in negentiende-eeuwse bouwstijl waar de genodigden van ITS#TEN dit jaar logeerden. Met uitzicht over de golf van Triëst, en prettige extra’s zoals pillowmania : de keuze van uw lievelingskussen.

9. BAROMETER

De inzendingen voor ITS zijn een goede barometer voor de richting die mode uitgaat. Opvallend sterk dit seizoen zijn de mannencollecties en het experimenteren met stoffen. Twee sectoren waar nog veel vooruitgang te boeken valt.

10. GROEI

Dankzij een groeiend aantal sponsors is ITS niet alleen een steun voor modeontwerpers, het reikt ondertussen ook prijzen en stages uit in de categorieën accessoires en fotografie. Nieuw dit jaar : juwelen. Al blijft het elk jaar afwachten of er geld verzameld kan worden voor een volgende editie.

Info : www.itsweb.org

DOOR ELKE LAHOUSSE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content