In 1953 maakte Hugh Hefner op zijn keukentafel het eerste nummer van Playboy. Een halve eeuw later is de bunny uitgegroeid tot een icoon van de noughties. Dat wordt gevierd met de lancering van een designercollectie en een veiling door Christie’s New York.

: : Meer info op www.christies.com of

www.playboy.com/50th/auction

Een naaktblad met kleren aan. Het lijkt een contradictio in terminis, maar net deze maand wordt de Anniversary Playboy Designer Collection gelanceerd. En waarom niet ? We hebben de laatste modeseizoenen al erger zien passeren op de catwalk. Mini-jurkjes tot boven het kruis bij Cavalli, geverfde tepels en minipenissen bij Yves Saint Laurent, doorschijnende onderbroekjes bij Gucci… Het bunnypakje lijkt daarnaast wel het uniform voor kostschoolmeisjes. En het magazine een flauw afkooksel van de Sisley-catalogi. Wie vrouwelijk naakt wil zien, gaat beter naar een overzichtstentoonstelling van modefotograaf Terry Richardson. Veel goorder, veel pikanter.

Geen wonder dat de oplage van Playboy de laatste jaren drastisch gedaald is en dat zusterblad Penthouse op de rand van het bankroet heeft gestaan. Wie vandaag bloot wil zien, hoeft zich niet meer in twintig bochten te draaien in de krantenwinkel. Sla een willekeurig dagblad of televisiemagazine open en je ziet wel ergens een blote kont. De boutade ‘dat er in Playboy zulke interessante artikels staan’, pakt alleen nog bij analfabeten en blinden. Tip voor Hugh : breng eens een Playboy uit op de tast.

Helaas, de 77-jarige miljonair concentreert zich deze dagen vooral op luchtigere zaken. De arme man wordt in zijn Playboy- mansion voortdurend belaagd door rondborstige playmates wier herseninhoud fungeert als siliconenimplantaat. Vandaar dat hij het denken liever overlaat aan zijn dochter Christy, die midden jaren tachtig haar eerste stappen in het bedrijf zette en zich nu chairman en CEO van Playboy Enterprises mag noemen.

Nu is Christy Hefner allesbehalve een fille à papa. Ze heeft een universitair diploma op zak en wist het bedrijf klaar te stomen voor het nieuwe millennium. In de jaren negentig lanceerde ze betaaltelevisie met Playboy Channel, één van de zeldzame successen in die sector. En nu is ze erin geslaagd hetzelfde te doen met de Playboy Cyber Club. De abonnementen stegen begin dit jaar met 58 percent, waardoor de on line services voor de eerste keer uit de rode cijfers geraakten. Een opsteker voor de aandeelhouders, want Playboy is een beursgenoteerd bedrijf dat de laatste jaren gebukt ging onder de negatieve resultaten. Maar er is hoop op beterschap. Zo kan de Playboy Anniversary Designer Collection wel eens het volgende schot in de roos worden.

It-girl Jade Jagger, dochter van en designer bij de Britse hofleverancier Garrard, ontwierp een tienkaraats halsketting met daaraan een met diamant bezette Playboy-sleutel. Verder levert Wolford panty’s met konijnen, Dsquared maakt latex T-shirts van Playboy-covers en Mac lanceert de Bunny Pink Lipstick en Playmate Pink Glitter Cream. John Demsey, directeur van het cosmeticamerk, verklaarde aan de Amerikaanse pers dat het niets met pornografie te maken heeft, maar met life- style. Hij associeert het met “een beter en zachter tijdperk waarin de gesofisticeerde bunny cool was. Op een zeer lieve, chique manier heeft Hugh wereldwijd een revolutie veroorzaakt op het gebied van seksuele zeden.”

Die nostalgie neemt niet weg dat het logo opnieuw brandend actueel is. Waarschijnlijk omdat het perfect de zeden en mores van de ondeugende noughties belichaamt. Zelfs power girls waaronder Stella McCartney en Sarah Jessica Parker flirten openlijk met het konijn. Terwijl het magazine zelf in vrije val lijkt, zijn de winsten uit de licenties verzesvoudigd. Van teenslippers tot badpakken en inpakpapier : dit jaar alleen al heeft de verkoop in de States meer dan 350 miljoen dollar opgeleverd, tegenover 60 miljoen dollar drie jaar geleden. Als gevolg van het succes werd in Tokio de eerste Playboy-boetiek geopend, twee deuren verder dan Prada en Miu Miu. En ook in Europa doet de bunny het goed. Selfridges in Londen, Colette in Parijs, in elke trendtempel duiken knaagdieren op. Hun geestelijke vader, Hugh Hefner, kan al op evenveel populariteit rekenen. Zo gaat Stan Lee, die bekend werd met Spiderman, een nieuwe cartoonserie aan hem wijden.

De Playboy-mania lijkt helemaal compleet met op 17 december een veiling bij Christie’s New York, waarvan de opbrengst naar de Design Industries Foundation Fighting Aids gaat. Een mooie geste van de Hefners want de winst zou wel eens hoog kunnen oplopen, met inzetbedragen als 6000 dollar voor een bunny-kostuum en 30.000 dollar voor het originele 33 pagina’s tellende manuscript van Before The Road, een voorloper van Jack Kerouacs legendarische bestseller. Maar ook de modeontwerpers doen een duit in het zakje. Zo zullen exclusieve creaties, waaronder een bustier en minikilt van Vivienne Westwood, onder de hamer gaan. Speciaal voor de gelegenheid ontwierp Donatella Versace een exclusieve couturejurk met borduursels van het Plaboy- en DV-logo in gouddraad. Prijskaartje ? 75.000 dollar. Een duur konijn. Benieuwd wie dat uit zijn hoed zal schudden.

Tekst Pascale Baelden

“Op een zeer lieve, chique manier heeft Hugh wereldwijd een revolutie veroorzaakt op het gebied van seksuele zeden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content