Lubiam is een topnaam onder de Italiaanse pakkenmakers.

Het label lanceert deze zomer ook maatwerk.

De groep Lubiam geniet al een tijdje wereldwijde naamsbekendheid. Dat succes is grotendeels te danken aan de mix van oud en nieuw : traditioneel vakmanschap gaat hand in hand met geavanceerde technologie. Dat het nog maar een van de weinige Italiaanse kledingbedrijven is die door de oprichters worden bestuurd, bewijst de efficiënte aanpak.

De familie Bianchi is al generaties lang bezeten door de kleermakerskunst. In navolging van overgrootvader Luigi, grootvader Giuliano en vader Paride leerde de jonge Luigi de knepen van het vak. In 1911 opende de eerste Luigi in Mantova een zaak met confectiekleding voor heren en tailleurs voor dames, en blonk algauw uit in de keuze voor de beste stoffen. De gespecialiseerde kleding op maat werd nadien aangevuld met prêt-à-porter. Eind jaren twintig besloot Luigi om zich alleen op de herenconfectie te concentreren.

Edgardo, de oudste zoon van Luigi, duikt voor het eerst echt op in de geschiedenis als drijvende kracht achter de groeiende Industria Confezioni Luigi Bianchi. Onder zijn leiding ontstond in 1939 vervolgens het merk Lubiam (afkorting van Luigi Bianchi Mantova), dat later grote delen van de wereld wist te veroveren. In de jaren negentig voert de kleinzoon van Luigi een interne herstructurering door zodat Lubiam sindsdien nog sterker in zijn schoenen staat.

Over de vierde generatie aan het roer van het bedrijf zegt pr-verantwoordelijke Lisa Bonfante : “Die jonge mannen weten goed hoe ze het klassieke concept van Lubiam kunnen combineren met moderne trends.”

Lubiam brengt zowel klassieke als moderne outfits op de markt, ondergebracht in maar liefst vier kledinglijnen : Lubiam 1911, Lubiam Cerimonia, LBM 1911 en Luigi Bianchi Mantova. Lubiam 1911 brengt betaalbare businesskostuums. Het is het best verkopende onderdeel van de groep. Lubiam Cerimonia omvat eigentijdse pakken die uitsluitend in gespecialiseerde huwelijksmodewinkels terug te vinden zijn ; terwijl de kostuums, blazers en broeken van de vrijetijdslijn LBM 1911 een flinke portie vintage bevatten. De zomercollectie brengt onder meer gewassen katoen, linnen, jeans en bermuda’s in koloniale tinten.

Tot slot wordt deze zomer het gloednieuwe Luigi Bianchi Mantova geïntroduceerd : ambachtelijk geproduceerd maatwerk, met in de eerste collectie veel mediterrane kleuren en combinaties van onder meer zijde en wol.

Troeven van de Italiaanse groep zijn onder meer de kwaliteitsstoffen, een snelle productie, een voorraad kostuums van de vier lijnen en unieke pasvormen voor de Noord-Europeaan. De klant is duidelijk koning, en dus evolueert het merk ook. “Tegenwoordig zijn kostuums soberder dan vroeger”, zegt Philippe Arts, met zijn Italian Fashion Agencies al twintig jaar de Lubiam-verdeler voor de Benelux. “Voering en schouderkussentjes worden vaker achterwege gelaten. De pakken sluiten bovendien nauwer aan en bevatten veel lichtere kleuren. Het luchtige, mediterrane heeft inderdaad de bovenhand gekregen.” De draagwijze blijft volgens Arts echter opvallend stabiel : “Het kostuum is nog steeds het werkuniform bij uitstek, ook bij jongere mannen. In hun nachtleven dragen zij dan weer een jacket en jeans omdat het zo gemakkelijk combineerbaar is. Het is trouwens opvallend hoe maatwerk momenteel een hype is bij jongeren. Gekleurde voeringen, een etiket met hun persoonlijke naam, het maakt allemaal deel uit van de persoonlijke service die ze zich laten welgevallen.”

Info : 03 605 23 33, www.lubiam.com, www.italf.be

Door Valerie Lenskens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content