Tessa Vermeiren
Tessa Vermeiren Tessa Vermeiren is voormalig hoofdredactrice van Knack Weekend

Telkens als je denkt : nu kan het niet erger meer, beleef je weer zo’n dieptepunt op de televisie. Waar ze het op VT4 blijven halen, vraag ik me al een tijdje af. Maar de afgeleefde dressmanRoland Peters uit de mottenballen vissen om een drol als Man O Man aan elkaar te hakkelen… Het is niet te geloven. Wie dacht dat het rampetamp-spelletje van het opgefokte, valse sekssymbool Truus Druyts het dieptepunt was, heeft zich dus mét mij vergist. Op vulgariteit, domheid en aanleg tot hysterie geselecteerde vrouwen werden in Man O Man verzocht inheemse studs te keuren. Ze mochten ze in het zwembad duwen als ze hen niet bevielen, en als ze het leuk vonden, mochten ze er nog mee inspringen ook. Het orgasme van de uitzending was door de winnaar bespoten te worden met champagne, zodat je meteen ook nog een soort wet T-shirt wedstrijd kreeg. Eigenlijk ontbrak alleen Leen Demaré daar nog om bovenop tafel te dansen. Meneer De Graeve, kunt u die mevrouw niet overmaken aan VT4 ? Tot mijn groot genoegen bleek geen hond naar Man O Man te kijken. Roland Peters mag dus weer de mottenballen in.

Denk nu niet dat ik een volgeling van Marc Van Peel ben. Niet morele redenen bewegen mij tot dit gekreun, maar plaatsvervangende schaamte.

Hoe vond u de Marie Thumas-spotjes trouwens ? Wou u dat Kevin het geheim van zijn maïssoufflé verklapte of net niet ? Het reclamebureau dat de interactieve soapserie voor de groenten-in-bokaaltjes bedacht, is er apetrots op en spoort ons via talrijke perscommuniqués aan om ze de nodige aandacht te geven. Dat is dan bij deze gebeurd. Asjeblief, jongens, bespaar mij die baarlijke nonsens. Ik zal er geen vierkant bokaaltje meer om kopen. De kans is groot dat ik uit balorigheid precies naar de concurrentie grijp.

Er schijnt onder reclamejongens een theorie rond te waren, dat de effectiviteit van spots en advertenties taant. De entertainment-sector heeft tegenwoordig meer invloed volgens hen. Dus schuiven ze nu een eindje op. Na het infotainment komt nu het publitainment, en binnenkort slagen ze er allicht zelfs in om een lucratieve zakelijke echtverbintenis tussen de twee genres tot stand te brengen. Op sommige plaatsen ligt dat al ter studie.

Boer, consument en televisiekijker, let op uw ganzen. Je zal straks al goed geïnformeerd moeten zijn om precies te weten wat je bekijkt, en of het voor je amusement gemaakt is of om je iets aan te smeren. Het is nu vaak al onduidelijk genoeg. Natuurlijk weten we dat de grote zeeppoederfabrikanten via hun reclamebureaus sinds vele jaren onze meest geliefde televisieseries en spelprogramma’s op de markt gooien.

Veel meer dan over bloot in reclame zouden vertegenwoordigers van het volk zich moeten druk maken over het bevorderen van de domheid via het kleine scherm. Zelfs consumentenprogramma’s zijn in ons land niet altijd zuiver op de graat, en voor zover ik weet, heeft in Vlaanderen alleen de openbare omroep er een. Het testen van safes en solariums in vakantiehotels, op kosten van de touroperator, waar slaat dat eigenlijk op ? Infotainment voor de makers van het programma en publitainment voor de sponsors. Iedereen bediend ?

Hoewel, Roland Peters is nog altijd veel erger dan Emiel Goelen, of denkt u daar anders over ?

Tessa Vermeiren

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content