KORT TRENDS

Coupe garçonne : Modellen Agyness Deyn en Patricia Schmidt liepen backstage in de kijker met hun korte kopjes. Echte fashionista's zetten er dan ook stevig de schaar in dit najaar.
...

Coupe garçonne : Modellen Agyness Deyn en Patricia Schmidt liepen backstage in de kijker met hun korte kopjes. Echte fashionista's zetten er dan ook stevig de schaar in dit najaar. Franje : de pony komt terug, en wel in verschillende gedaanten : kort, uitgerafeld of vol tot op de ogen. Carré : een carré à la Louise Brooks blijft populair. Een opvallende kleur : om een kort kopje extra pit te geven. Zwart is momenteel favoriet, maar ook witblond of een dieprode gloed doen het. Om de kleur zo lang mogelijk mooi te houden, past u best de verzorging aan. Elk merk heeft wel een lijn voor gekleurd haar. Bv. Joico Color Endure (vanaf 17,85 euro), Head & Shoulders Colour Care (vanaf 4,59 euro), Aveda Color Conserve Strengthening Treatment (23,39 euro). Asymmetrie : de kappers van Sanké en Jean Louis David werken met contrasterende lengten in eenzelfde coupe. Sanké zocht inspiratie in de new-waveperiode van de jaren tachtig, Jean Louis David houdt het iets klassieker. Dit soort coupes is ideaal voor fijn of uitdunnend haar : door het in verschillende lengtes te knippen, kan de kapper extra volume creëren, waardoor het dikker lijkt. Dunner wordend haar is doorgaans genetisch bepaald, al kunnen ook factoren als stress, medicatie, hormonale schommelingen, diëten en milieuverontreiniging aan de basis van een uitdunnende bos liggen. Aangepaste verzorgings- en stylingproducten kunnen hulp bieden. Het Amerikaanse Nioxin bijvoorbeeld, is opgericht door Eva Graham, die zelf last had van dunner wordend haar en haar eigen producten liet ontwikkelen. Met succes : het merk is marktleider in het Amerikaanse saloncircuit voor de behandeling van fijn en dunner wordend haar. Het driestappenplan van reinigen, hoofdhuidverzorging en -therapie bestaat in verschillende versies (starterskit : 42,99 euro). Bij L'Oréalkappers vind je Density Advanced (250 ml : 10,90 euro), een shampoo die fijn haar voller maakt. Omdat vooral mannen (meer dan de helft) met het probleem kampen, presenteert Redken in zijn mannenlijn de Bulk Up Thickening Spray (150 ml : 17 euro) die het haar extra volume en textuur geeft.Hollywood chic : de glamoureuze lokken van filmdiva's als Lauren Bacall en Rita Hayworth inspireerden de haarstylisten bij de defilés van Gucci en Valentino en de kappers van Jean-Claude Biguine. Goed verzorgd haar, een stel dikke rollers en een flinke dosis lak vormen de basisuitrusting. Steil : Een 'steiltang' is onmisbaar voor deze look. Kies een apparaat met keramische platen. Deze zijn gladder dan traditionele platen zodat de haren glad gemaakt kunnen worden zonder ze te beschadigen. Je vindt ze bij Braun (Satinliner : 69,99 euro) en Babyliss (Pro 230 Ionic Titanium : 79,90 euro). Dat laatste apparaat verspreidt bij het gladstrijken bovendien negatieve ionen waardoor krulletjes en statische elektriciteit afnemen. Er bestaan verschillende stylingmiddelen die het brushen vergemakkelijken. Matrix heeft in zijn Gold Heat Collection bovendien producten (15,99 euro) die het werken met de 'steiltang' ondersteunen, zowel voor fijn (Iron-In Volume, 15,99 euro) als voor dik haar (Iron-in Control). In deze lijn is de Ionic Bondingtechnologie verwerkt om meer controle en houdbaarheid te krijgen. Nivea belooft dan weer met Straight & Easy Liss (shampoo en crème-spoeling : 2,79 euro, gladmakende crème : 4,59 euro) dat ijzers overbodig zijn om het haar glad te maken. Krullen : wie zijn krullen mooi en veerkrachtig wil houden, gebruikt aangepaste, hydraterende producten zoals Kérastase Oléo-curl-gamma (vanaf 16,75 euro). De beroemde Frizz-Easeproducten (vanaf 8,99 euro) van Hollywoodkapper John Frieda zijn eindelijk ook in België te koop en een must voor wie geplaagd zit met droog, pluizig haar. Aanrader is Dream curls (8,99 euro), dat krullen hun schwung teruggeeft (in drogisterij en supermarkten). Voor wie meer hulp nodig heeft, is een goede krultang geen overbodige luxe (bv. Braun Satinstyler : 49,99 euro) Extensions : wie droomt van lange haren maar geen geduld heeft, is de ideale kandidaat voor extensions, haarstukjes die in het eigen haar worden geweven om het langer te maken en meer volume te geven. Een arbeidsintensief en dus kostelijk werkje (reken gemiddeld 500 euro) dat niet voor iedereen is weggelegd. Een democratischer alternatief zijn clip-in extensions, een soort halve pruik die wordt vastgespeld op het eigen haar. Je vindt ze bij het Amerikaanse Hairdo, van haarstilist Ken Pavés, die zich liet inspireren door Jessica Simpson, beroemd om niet altijd even duidelijke redenen, al zijn haar weelderige lokken en regelmatig veranderende kapsels wel een referentie. De extensies zijn gemaakt van een speciale vezel met natuurlijk uitzicht en aanvoelen. Ze bestaan in verschillende lengtes (38 cm : 105 euro, 45 cm : 115 euro, 58 cm : 125 euro), verschillende versies (wavy extensions : om haar langer en volumineuzer te maken en straight extensions : voor extra lengte en volume) en tinten (gemiddeld 16). Extensions uit 100 procent menselijk haar zijn een stuk duurder (533 mm : 490 euro, 15T) maar hebben het voordeel dat je ze kan kleuren, permanenten of met warmte in model brengen, net als je eigen haar. Glad : drie op de vier modellen dragen hun haar momenteel lang en glad en dus willen wij het ook zo. Hydraterende en voedende producten maken het haar gladder, minder broos en voelbaar zachter. Shampoofabrikanten spelen in op de trend met aangepaste producten (bv. Herbal Essences Intens Voedend & Glans : 2,79 euro, Dove Zijdezacht & glad : vanaf 3,10 euro). Redken All Soft (gamma vanaf 18,50 euro) heeft met Velvet Whip (25 euro) een verzorging die beschermt tegen de hitte van de föhn. Haardrogers met ionische technologie hebben een streepje voor als het op glad maken aankomt : ze geven ionen af die de statische elektriciteit in het haar neutraliseren, waardoor dat makkelijker in model gebracht wordt en minder kroest en vliegt. (bv. Braun Satinpro : 49,99 euro). Natuurlijke kleuren : volgens kapper Sven van het Antwerpse Avedasalon Soap grijpen we terug naar meer natuurlijke tinten, met een voorkeur voor smakelijke 'chocolade'. Op maat van de klant stelt hij zelf de kleur samen, die zo natuurlijk mogelijk is om het haar zo min mogelijk te beschadigen. Ook L'Oréal heeft met Casting Crème Gloss een ammoniakvrije kleuring die grijze haren dekt, en ook hier weer chocoladetinten (Glossy Chocolats, 3 T : 8,99 euro). Deze zijn eveneens prominent aanwezig in de kleurcollecties van Majirel en L'Oréal Professionel. Glans : verschillende verzorgings- en zelfs stylingproducten werken extra op glans, zoals de Carita Duo Eclat Nutri-Reparateur (shampoo 200 ml : 20,90 euro, haarmasker 200 ml : 41,80 euro) en de Indola Glamourlijn (vanaf 9,95 euro). Het nieuwste product in Kérastases Réflectiongamma, dat glans geeft aan gekleurd haar, is Pixelist, een product dat haar na kleuring laat stralen met een spiegelglans. Opsteken : vlechtwerk is in. Ook een chique chignon of zelfs een kunstige paardenstaart geeft een heel andere look. Ze worden afgewerkt met mooie accessoires. Door Sofie Albrecht