1. VORMENSPEL

Charles Kalpakian speelt met dimensies bij het Franse La Chance. LC
...

Charles Kalpakian speelt met dimensies bij het Franse La Chance. LCOorfauteils heten ze : met een hoge rugleuning geven ze geborgenheid. LC Opvallend fenomeen dit jaar : updates van bestaande ontwerpen, en hommages. Vitra bracht lichtjes aange-paste versies van een tiental meubels : de houten onder-stukken van de Eames Plastic Chair zijn thans verkrijgbaar in verschillende kleuren, en de Grand Repos van Antonio Citterio bestaat voortaan in een versie die vijf centimeter hoger is, voor gebruik in lobby's. De Alcovebank van Ronan & Erwan Bouroullec kreeg een kleiner broertje, de Alcove Plume. En de Hang It Allkapstok van Charles en Ray Eames wordt naar aanleiding van de honderdste geboortedag van Charles uitgevoerd in verse kleurtjes. Bij Artek kreeg het jarige Stool 60-krukje van Alvar Aalto een reboot, met nieuwe kleuren en speciale versies. Konstantin Grcic ging nog een stap verder, met een aantal hommages aan be-staande klassiekers : de OK-lamp, voor Flos, bouwt verder op de Parentesi van hetzelfde bedrijf (een ontwerp van Achille Castiglioni uit 1969, geïnspireerd door een idee van een vroeg gestorven vriend, Pio Manzù), Grcics Bench B, voor BD Barcelona, is een vrije herinterpretatie van Mies van der Rohes Barcelona Chair. De Oasis die Atelier Oï bedacht voor Moroso is gemakkelijk te ontmantelen en te recycleren: een perfect voorbeeld van hip cradle-to-cradledesign. LC De productiefste designers van de vroege jaren tien ? Naast de Spaanse Patricia Urquiola zijn ook de Italiaan Luca Nichetto en de Japanner Oki Sato, alias Nendo, écht niet te stoppen. Nichetto, een discrete ontwerper met een hapklare, elegante stijl, toonde tijdens de designweek van Milaan nieuw werk bij maar liefst zeventien fabrikanten : plantcontainers voor Berga uit Zweden, een tafel en een kastsysteem voor Casamania, stoelen voor het machtige Cassina en het legendarische De Padova, een bijzettafeltje voor David Design, een bank voor de tweede collectie van het kleine Franse La Chance, lampen voor Foscarini en Zero, tapijten voor Nodus, een loungestoel voor Hai, een krukje voor MGLAB, een sofa voor Offecct, en een bureau voor Petite Friture uit Frankrijk. Oef ! Nendo was in Milaan met nieuw werk present op maar liefst twintig verschillende locaties, waaronder het vlaggenschip van Louis Vuitton, maar ook op de stands en in de showrooms van gereputeerde meubelfabrikanten als Moroso (een stoel, de Heel), Cappellini (een stoel, de Peg) en Kartell (een plastic reksysteem, Cliff), en bij onder andere Serralunga, Lasvit, Glas Italia en Bisazza. Alsof ze het zo nog niet druk genoeg hadden, zetten de twee designers ook de schouders onder een ambitieus gezamenlijk project : Nichetto = Nendo. Nichetto en Sato kwamen op het idee tijdens een ontmoeting in een café in Stockholm, eind vorig jaar. Het ging tijdens hun gesprek over glorieuze designersamenwerkingen uit het verleden, met name tussen Ettore Sottsass en Shiro Kuramata. Iemand suggereerde dat het nu hun beurt was. Waarop de designers besloten om samen een aantal producten te maken, en zo hun wederzijds respect te tonen, om niet te zeggen : een zekere affiniteit met elkaars werk. Oki Sato kwam met de werkwijze aanzetten, geïnspireerd op een Japans procedé waarbij één iemand de eerste drie regels van een gedicht schrijft, en iemand anders de twee laatste. Oki bedacht een aantal ideeën die door Nichetto werden uitgewerkt, en vice versa. Met als resultaat de zeven hierbij afgebeelde, in tandem gemaakte producten, en allicht een duurzame vriendschap. JBGeen kleur zo fel aanwezig als... pastel. Een curieus randfenomeen op de meubelbeurs van Milaan dit jaar : de omvorming van een aantal succesvolle designbanken tot bedden. B&B Italia introduceerde de bedversie van populaire ontwerpen van Patricia Urquiola en Naoto Fukasawa, en Edra transformeerde enkele greatest hits van Fernando en Umberto Campana voor slaapkamergebruik. "We zien momenteel een grotere vraag naar bedden bij onze verkopers", zegt Massimo Morozzi, de gereputeerde art-director van Edra. "In veel nieuwe woningen maken de bedden deel uit van een specifiek ontwerpproject van de klant of de architect, zelfs als andere kamers in diezelfde woning worden ingericht met onze meubels. Wij hebben daarom gekozen voor een specifiek alternatief : sculptuurbedden, als het ware. Met als eerste resultaat : vijf buitengewone ontwerpen, gebaseerd op ons werk met Fernando en Humberto Campana in andere meubelcategorieën." B&B Italia, doorgaans eerder gericht op salonmeubilair, verlegde dit jaar in Milaan zijn focus naar de slaapkamer, met behalve de bedden van Urquiola en Fukasawa ook een nieuw kleerkastsysteem, dressing en nachttafeltjes. "Het Papiliobed echoot de konische vorm van Fukasawa's stoel met dezelfde naam", luidt het op het Research & Development Centre van B&B Italia. "Voor het Huskbed hebben we vooral gebruikgemaakt van Urquiola's oorspronkelijke research naar zachtheid en comfort." We puzzelen zo graag onze eigen spullen bijeen. Mogelijkheden zat. Bolle bijzettafeltjes, zachte sofa's en crèmekleurige lampen. Comfort food. DOOR LEEN CREVE, JESSE BROUNS EN MATHIEU NGUYEN; JB; MN; JB; MN; MN