Het is allemaal begonnen met een crèmekleurige broek die al maanden in mijn kast hing", zegt de 42-jarige Sara Blakely. ?Je weet wel, zo'n stuk dat elke vrouw heeft hangen, maar nooit aandoet omdat ze niet weet wat eronder te dragen. Iedereen raadde me aan om shapewear te kopen. Ik vond echter niets dat volledig onzichtbaar was onder mijn broek. Puur uit frustratie heb ik dan maar de voeten van mijn corrigerende panty's geknipt. Het resultaat was verbluffend : het gaf mijn billen een mooie, gladde vorm."
...

Het is allemaal begonnen met een crèmekleurige broek die al maanden in mijn kast hing", zegt de 42-jarige Sara Blakely. ?Je weet wel, zo'n stuk dat elke vrouw heeft hangen, maar nooit aandoet omdat ze niet weet wat eronder te dragen. Iedereen raadde me aan om shapewear te kopen. Ik vond echter niets dat volledig onzichtbaar was onder mijn broek. Puur uit frustratie heb ik dan maar de voeten van mijn corrigerende panty's geknipt. Het resultaat was verbluffend : het gaf mijn billen een mooie, gladde vorm." Sara Blakely : De eerste winkel die ik kon overtuigen van mijn product was Neiman Marcus, een bekend luxewarenhuis. Ik heb hen zelf een voor-en-na-demonstratie gegeven in de pashokjes. Enkele maanden later noemde Oprah Winfrey het haar favoriete product van het jaar. Dat was een belangrijk moment, want ik had geen geld om zelf reclame te maken. Alle modelletjes van de collectie Skinny Britches. Het materiaal is niet dikker dan een tissue, maar werkt verstevigend rond de dijen en de buik. En dan natuurlijk de collectie In-Power, waar het allemaal mee begon. Wij zijn het eerste bedrijf dat shapewear maakt op kousenmachines. Daardoor voelt het aan als een tweede huid en niet alsof je een extra laag onder je kleren draagt. In het begin gooiden mensen de telefoon dicht, omdat ze dachten dat ik met hen aan het lachen was. Maar het heeft gewerkt : het is een naam die je niet snel vergeet en die me behoorlijk wat media-aandacht heeft opgeleverd. Het doet het brein ook afdwalen, naar euh... de achterkant en daar draait het merk uiteindelijk ook om : een beter achterwerk. Ik wist dat er een markt was voor Spanx, omdat ik zag wat het met mijn eigen achterwerk deed (lacht). En wat een verschil het maakte voor mijn kleren. Toen ik Spanx uitvond, had ik een maatje 34. Het ging dus nooit om gewicht, maar om de manier waarop je kleren vallen. Veel vrouwen dragen het om het randje van een onderbroek te verdoezelen. Of omdat ze tussen twee maten schommelen en dan toch in die kleinere maat passen. Neen, dat is waar. Maar daar is het ook niet voor gemaakt. Hoe eenvoudiger en functioneler het model, hoe beter. Ik denk trouwens dat de meeste vrouwen liever hebben dat het eindresultaat er goed uitziet, niet als ze in lingerie voor hun kleerkast staan. Het is belangrijk om jezelf te onderscheiden. Je moet in minder dan een minuut kunnen uitleggen wat jouw product zo uniek maakt. Ook humor is belangrijk. Toen ik nog faxmachines verkocht, kwam ik er snel achter dat als ik iemand kon doen lachen, ik wat langer mocht blijven voor ze me er weer uitgooiden. Te koop bij Caress in Brasschaat, Villa Maria in Brugge, Octaaf in Lebbeke, La Carte Blanche in Grimbergen, Lingerie Claire in Mechelen en Lingerie Inge Maessen in Hasselt. DOOR ELLEN DE WOLF