New York. Vanuit de hotelbar zien we de eerste sneeuw in de straten van Manhattan vallen. In België ligt ?Double R B" nog niet lang in de winkel, maar voor Ray Bryant behoort die aanstekelijke samenwerking met bassist Ray Brown al tot het verleden. ?Ik denk al aan het volgende album", zegt de pianist, een jonge zestiger, lachgraag, van het gezellig ronde type. ?Het wordt een soloplaat met veel boogie woogie-stukken." De klassieke boogie woogie maakte veel indruk op hem in zijn tienerjaren, net zoals de blues. ? After Hours van ...

New York. Vanuit de hotelbar zien we de eerste sneeuw in de straten van Manhattan vallen. In België ligt ?Double R B" nog niet lang in de winkel, maar voor Ray Bryant behoort die aanstekelijke samenwerking met bassist Ray Brown al tot het verleden. ?Ik denk al aan het volgende album", zegt de pianist, een jonge zestiger, lachgraag, van het gezellig ronde type. ?Het wordt een soloplaat met veel boogie woogie-stukken." De klassieke boogie woogie maakte veel indruk op hem in zijn tienerjaren, net zoals de blues. ? After Hours van Avery Parrish is nog altijd een van mijn favoriete nummers." Bryant groeide op in Philadelphia en leerde er het vak als begeleider van de groten op doorreis : Charlie Parker, Miles Davis. In de jaren vijftig maakte hij een opgemerkte entree op de Newyorkse scène, opnamen met alle sterren van de moderne jazz volgden. Miles, Dizzy, Sonny Rollins, Max Roach. Toch bleef Bryant geliefd bij een breed publiek dat het van de oudere traditie moest hebben. ?Ik denk dat ze mijn feeling voor de blues en de gospel appreciëren", zegt Bryant. Wie zijn beroemdste plaat kent, het merkwaardig genoeg nooit op cd heruitgegeven ?Alone With The Blues", geeft hem geen ongelijk. Oud, nieuw, voor hem is het hoe dan ook allemaal muziek. ?Toen ik bij Rollins of Miles zat, ging ik 's middags met even veel plezier dixieland spelen met Henry Allen in het Metropole Café." Hij speelde ook op de eerste opnamen van Aretha Franklin en had in de jaren zestig een hele serie grote hits : ?Little Susie", ?Madison Time", ?The Big Twist". De titels speelden in op de dansrages van toen. ?Maar de muziek was helemaal niet berekend. Dat jazz te maken heeft met dansen en good times is voor mij vanzelfsprekend." De tijd van de grote hits is voorbij. Maar Bryant bleef in de belangstelling met spectaculaire solokoncerten op het festival van Montreux en, de voorbije jaren, met een reeks platen voor EmAcry die hem van zijn beste kant laten horen : swingend, vrolijk met soms een randje melancholie, een volle, warme sound en een stevige linkerhand, die zijn fans meteen herkennen. In België zijn die fans talrijk, vooral in Antwerpen waar hij een held is van de historische Antwerpse Jazz Club. ?Ik kijk er naar uit om mijn vrienden daar terug te zien", zegt Bryant. Op 24 januari speelt hij in deSingel. Veel blues en : solo. ?Dat doe ik het liefst van allemaal," grijnst hij, ?dat is elke keer een feestje voor mezelf." Ray Bryant opent de reeks ?Spirits" in deSingel, Antwerpen, op woensdag 24 januari om 20 uur. Op 31 januari volgt het Charles Gayle Trio, op 7 februari Linda Sharrock-Eric Watson. Voor kaarten en abonnementen : tel. (03) 248.38.00. ?Double R B" en andere EmArcy-cd's van Ray Bryant worden in België verdeeld door Polygram.