In de Waagnatie liet de Antwerpse modeacademie vorige week haar internationale studenten de catwalk bestormen. Bijna vier uur later waren we beurs geslagen door het overweldigende aantal silhouetten en kleurrijke uitspattingen.

Dat we het bij de nabespreking nogal lastig hadden om de juiste collecties met de juiste namen te linken, ligt niet aan ons gebrekkige kortetermijngeheugen. De studenten die bij de Antwerpse modeschool aankloppen, komen uit steeds exotischer oorden en hebben namen die zelfs na langdurige tongvaloefeningen onuitspreekbaar blijven. Maar dat levert natuurlijk ook steeds meer verscheidene visies op mode op, elk vanuit een ander cultureel en sociaal denkpatroon. En dat resulteert in een rijke en afwisselende show, doorspekt met etnische symbolen.

Dit jaar studeren er zeventien studenten af, dat is een heleboel. Vorig jaar waren het er nog zeven, maar tien laatstejaars meer of minder, daar draait de modeacademie haar hand niet voor om. Dit jaar zijn Linda Loppa en haar team zelfs ambitieuzer dan ooit. Tijdens het eindejaarsdefilé zag +ONE magazine het daglicht, een samenwerkingsverband tussen de zeventien studenten en evenveel gevestigde Belgische ontwerpers. Martin Margiela, Bernhard Willhelm, Veronique Branquinho, Raf Simons,… ze leenden hun creatieve geest aan een van de modeleerlingen. Het magazine bevat interviews en fotocollages en zal vanaf nu jaarlijks verschijnen en internationaal verkocht worden.

Naar jaarlijkse gewoonte moeten de studenten van de eerste graad enkele verplichte nummertjes afwerken. Een jaar lang verdiept ieder van hen zich in de studie van de rok en het jurkje, en dat levert een aardig totaalbeeld op. Vooral de grenzen van de proporties werden afgetast : uitzinnige pofmouwen en ballonrokken zetten hier de toon.

De tweedejaars vertrekken vanuit een historisch kostuum en werken zo een thematische collectie uit. En dat gaf enkele interessante creaties. Van Serkan Cura bijvoorbeeld. Die begon bij de robe à la polonaise en kwam uit bij een prachtige, poëtische collectie met sierlijke pauwenveren, hertengeweien en stierenhoorns. Of van Yu Fukumoto, die zich op een gedicht van Baudelaire inspireerde en verfijnde, pastelkleurige silhouetten de catwalk opstuurde.

In de eerste meestergraad werken ze volgens hetzelfde principe, maar dan vertrekkend van het etnische kostuum. Taro Horiuchi begon in Taiwan en eindigde met Aqua, een collectie met fijne coupe, met opblaaselementen in de kledij en in de haren van de modellen. Anne Eckers gaf een schattige interpretatie van de traditionele Zwitserse klederdracht en Laurence Bruyninckx bracht warme, Mongoolse mantels met daaronder zwierige jurkjes. Maar het was de Japanner Gunhyo Kim die ons het meest wist te overtuigen. Hij zocht bij een Zuid-Afrikaanse stam, maar vond de erg Schotse Inspector Gadget : Sherlock Holmesachtige silhouetten in beige tinten met Burberrypatroon. De materiaalcombinatie en de verfijnde snit van broeken en jasjes getuigen van een groeiend vakmanschap. Wij bekroonden Kim als meest beloftevolle ontwerper met de Weekend Knack Laureaatprijs.

Elk jaar is het reikhalzend uitkijken naar de laatstejaars. Zeker nu, met de samenwerking tussen de studenten en de gevestigde namen uit de Belgische modewereld. Want ook op de catwalk zagen we hier en daar de vruchten van de creatieve gedachtewisselingen. Zoals de houten constructies bij de uitbeelding van het Laatste Avondmaal door Koji Arai, die samenwerkte met Maison Martin Margiela. Ook de pvc-ontwerpen van Peter Bertsch samen met Elvis Pompilio, gaven een meerwaarde aan zijn knappe, vrouwelijke collectie.

Mikio Sakabe ging de sprookjesachtige toer op en werkte met de skyline van Londen : driedimensionale woonblokken op grijze mantels en satijnen silhouetten met zachtgekleurde prints. Demna Gvasalia haalde inspiratie uit Antwerpen en haar vele culturen en bracht een stoere, maar tegelijk stijlvolle mannencollectie met veel wijde silhouetten en boeiende afwerkingen. Ook Vladimir Lazarevic koos voor een herenlijn, maar dan van een poëtischere aard. Zijn volledige collectie bestond uit zwarte (knie)broeken en zalmroze blouses. En kroontjes en vreemde schoenen.

Op zich is dit niet het sterkste laatste jaar dat de academie ooit voortbracht, maar interessante creaties zagen we zeker. Bovendien is de eerste meestergraad veelbelovend voor volgend jaar, wanneer die zijn afstudeercollectie mag presenteren.

Vorige week versloegen we het defilé van La Cambre in Brussel (deel 1). Volgende week: het defilé van Kask Gent afdeling mode (nieuwe modegeneratie deel 3).

Door Marjolijn Vanslembrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content