Wij vinden ze in alle eerlijkheid nogal lelijk, maar dat zal Martin Michaelli een zorg wezen. Zijn Mephisto's zijn een reusachtig succes en worden gedragen door Helmut Kohl, koningin Sonja van Noorwegen, Robert De Niro en koningin Sofia van Spanje.
...

Wij vinden ze in alle eerlijkheid nogal lelijk, maar dat zal Martin Michaelli een zorg wezen. Zijn Mephisto's zijn een reusachtig succes en worden gedragen door Helmut Kohl, koningin Sonja van Noorwegen, Robert De Niro en koningin Sofia van Spanje.Lene Kemps We verdelen ze al vijftien jaar, maar de laatste jaren zijn fenomenaal?, zegt Nadine Thielemans, verdeler van Mephisto in België. ?Op vijf jaar tijd hebben we onze omzet verdubbeld en onze klanten zien verjongen.? Dat de makkelijke schoen een terugkeer maakt, is bekend. De Hush Puppies, Clarks, Birckenstock en zelfs onze eigenste Ronny zijn daar het beste bewijs van. Comfort haalt het van naaldhak-glamour, en niet alleen bij bejaarde wandelaars. ?De vrijetijdsschoen neemt een steeds belangrijker plaats in?, zegt Nadine. ?Dan heb ik het niet alleen over de vele joggingschoenen en gympen, maar ook over het Docksides- en Palladium-fenomeen. Dat soort schoenen heeft de mensen aan draagcomfort gewend gemaakt. Het is de kracht van Mephisto comfort aan kwaliteit te koppelen. Ik heb zelf een schoenenwinkel en merk dat Mephisto-sandalen een must voor wandelaars en reizigers worden. In plaats van enkele baskets in verschillende kleuren, wordt er geïnvesteerd in een paar schoenen die duurder zijn, maar die meerdere vakanties meegaan.? Mephisto's kosten zo'n zesduizend frank, maar je krijgt er een hoop techniek voor terug. De folder heeft het over een anatomisch hielkussen met middenvoetsteun, luchtkussenzolen met schokdempende werking, een anatomisch gevormd voetbed, een mobils-reflex-massagevoetbed met noppen die de reflexzones stimuleren, een Air-Jet-Systeem dat de voeten aangenaam fris houdt enzovoort. ?Ik ben eerst ingenieur en dan pas ontwerper?, zegt Martin Michaelli die het eerste model dertig jaar geleden eigenhandig in elkaar knutselde. ?Het belangrijkste aan schoenen is dat je er goed in zit. Hoe ze eruit zien, is bijzaak.? Zijn nuchterheid heeft hem geen windeieren gelegd. Mephisto produceert een klein miljoen schoenen per jaar, heeft een net van twaalfduizend verdelers, meer dan vijftig winkels in de Verenigde Staten en een filiaal in Japan. Mephisto's zijn aan de voeten van heel wat beroemde mensen te zien. Bij Mephisto blijft men discreet over de vip-klantenlijst. ?We kennen de namen wel, maar we komen er niet mee naar buiten, dat is tegen de principes van het huis?, zegt Nadine. In de pers zijn echter genoeg foto's verschenen. De Duitsers raken niet uitgepraat over Helmut Kohl die ze niet alleen in zijn vrije tijd aanheeft, maar ook op officiële gelegenheden. Robert De Niro droeg ze op een persconferentie tijdens het filmfestival. En wat zien we aan de voeten van koningin Sofia op een rondreis in Zuid-Amerika ? Juist. Michaelli heeft zijn doelgroep van bij het begin duidelijk gesteld : ?Vijftig-plussers. Jongeren veranderen elke drie maanden van idee, waarom zou ik me tot hen richten ?? Profiterend van de makkelijke-schoenentrend is hij echter tegen wil en dank een modefenomeen geworden, vooral in Italië. ?Het imago van de schoenen is er helemaal anders?, zegt Nadine. ?Modieuze uitvoeringen in zwarte en bruine nubuck zijn er heel populair, voor België kopen wij die zelfs niet aan. Onze sandalen zie je er zwart of wit gelakt, gedragen onder een minirok. Erg verrassend.? Michaelli is er niet over te spreken. ?Ik heb die sandalen vijftien jaar geleden gemaakt op aanvraag van oudere heren die ze wilden dragen met dikke gebreide sokken. En zo hoort het.? Ook in België is er een systematische verjonging van het publiek, zij het minder radicaal dan in Italië. ?De laatste tijd krijgen we veel dertigjarige mannen over de vloer?, zegt Nadine. ?Voor de vrouwencollectie hebben we weinig jongere klanten, zeker geen tieners zoals in Italië, maar die markt ligt helemaal anders. Een nog jongere doelgroep willen we niet per se bereiken, integendeel. Het zoveelste modegrilletje is ook zo weer voorbij.? Michaelli is nog duidelijker : ?Ik wil geen enkele vorm van snobisme rond mijn schoenen. Mephisto als mode, foei.? Mephisto :tel. (03) 457.41.94. Helmut Kohl : verknocht aan zijn Mephisto's.