1 Hoe groen is uw bluejeans ?

Nodig voor één jeans : 325 gram pesticiden, 10.000 liter water en bijna 24.000 transportkilometers. Gelukkig zijn er ook duurzame en trendy alternatieven op de markt.
...

Nodig voor één jeans : 325 gram pesticiden, 10.000 liter water en bijna 24.000 transportkilometers. Gelukkig zijn er ook duurzame en trendy alternatieven op de markt. De prijzenklopper H&M Garden Collection - Stof : biokatoen en gerecycleerd materiaal. Model : boyfriend jeans. Prijs : 39,95 euro. Extra : tot 2013 verhoogt H&M jaarlijks het gebruik van organisch katoen met de helft. De pionier Kuyichi - Stof : biokatoen, hennep, boomschors, bamboe, soja of houtpulp. Nieuw : jeans van gerecycleerde petflessen. Kleuring : natuurlijke kleuring van plantaardige, dierlijke of minerale bronnen. Extra : ontstaan uit de Nederlandse ngo Solidaridad. De jeugdsensatie Monkee Genes - Stof : biokatoen en bamboe. Behandeling : honderd procent organisch, zonder pesticiden en chemicaliën. Prijs : 70 euro. Extra : eerste merk wereldwijd met een certificaat van de Soil Association en de Global Organic Textile Standard. De nieuwkomer G-Star Organic Raw - Stof : biokatoen. Afwerking : zonder spijkers en met knopen van gerecycleerd plastic. Prijs : tussen 50 en 250 euro. Extra : dit seizoen bevat de collectie voor het eerst ook T-shirts, broeken en jasjes. De denimsector blijft niet gevrijwaard van nostalgie. Bekende merken duiken in hun archief en halen vergane glories van onder het stof. Want bekend is bemind. De vraag naar klassiekers neemt toe, van iconen als Levi's, Wrangler en Lee tot de pioniers van de high fashion jeans, zoals Calvin Klein en Ralph Lauren Polo. Zo zag Levi's na een moeilijk jaar 2009 zijn winst in het laatste kwartaal toenemen met acht procent. En ook Wrangler kan na de ernstige dip van enkele jaren geleden opnieuw goede cijfers voorleggen. "De populariteit van traditionele denimmerken past in het tijdsbeeld", zegt Judith Van Tetering, marketingmanager van Wrangler voor de Benelux. "De crisis heeft ervoor gezorgd dat de klant teruggrijpt naar authenticiteit. Hij wil waar voor zijn geld en gaat daarvoor aankloppen bij de merken met meer dan een eeuw ervaring, op zoek naar degelijkheid en tijdloos design." Anders gezegd : de toekomst van de jeansmerken ligt in hun glorierijk verleden. Niet toevallig het uitverkoren thema van de meeste zomercollecties. Alles draait om de klassieke modellen, hip sinds het tijdperk van de goudzoekers in het Far West. Zo brengt het oudste jeansmerk ter wereld, Levi's, een collectie met sterke wortels in het eigen pioniersverleden. De blikvanger is zonder twijfel de 501-snit, een recht model met knoopjessluiting, gelanceerd in 1890. Anno 2010 kunnen mannen kiezen uit zestien nieuwe afwerkingen en een light weight denim voor de zomer. Voor vrouwen werd er gesleuteld aan de pasvorm, zodat die de vrouwelijke rondingen flatteert. Nog zo'n klassieker van Levi's in de zomercollectie is het jeansjasje. De eerste modellen dateren al uit de negentiende eeuw, maar het huidige silhouet met puntige zakken is gebaseerd op een jasje uit 1962 en dankt zijn bekendheid aan Dennis Hopper in Easy Rider, de Woodstockhippies en later ook de punks. Lee blaast de jaren vijftig nieuw leven in met de heruitgave van een van zijn meest iconische modellen voor mannen, de 101 slim fit met rits. Naar verluidt ook de favoriete broek van de filmster James Dean. De zomer van Lee staat bovendien helemaal in teken van rebellie en old-school cool, met een ruim aanbod donker denim, sportjasjes en beige chinobroeken. Wrangler kiest voor authentiek denim zoals de 11MWZ jeans met traditionele achterzaksluiting en het 11MJ jasje uit 1948. Daarnaast zet men ook de herenlijn Blue Bell verder, een premium collectie met vintage modellen uit de beginjaren, toen Wrangler nog het denimmerk voor cowboys was. "Ter ere van de honderdste verjaardag van Wrangler in 2004 hebben we een eenmalige lijn uitgegeven met exacte replica's van broeken uit het begin van de twintigste eeuw. Dat heeft ons aan het denken gezet. We wilden terugkeren naar het DNA van het merk, naar de dingen waar we goed in zijn. Vorig seizoen hebben we daarom opnieuw de herenlijn Blue Bell gelanceerd. American classics in een hedendaagse, meer comfortabele vertaling. Mensen willen immers geen reproductie van het verleden, maar wel het beste van vroeger, gecombineerd met de technologie van nu." Kijk goed naar wat het andere geslacht doet. Deze vijf trends zijn gemaakt op maat van mannen en vrouwen. De short - De denimsector voorziet een mooie zomer met deze billenblootshorts. De heren houden het wat zediger met korte broeken tot net boven de knie. De jegging - Ofwel jeanslegging. Een combinatie van de strakke pasvorm van een legging en jeansstof. Voor heren blijft de skinny jeans in het aanbod. Jeans op jeans - Niet meteen een favoriet van de fashion police, maar zonder twijfel een zomertrend. Een mogelijk alternatief voor deze overdosis denim is het jeansjurkje of broekpak. Kleurb(r)oek - Jeans hoeft niet per se blauw te zijn. Gekleurd denim in zachte poedertinten duikt deze zomer geregeld op in de winkelrekken. De geschiedenis van de jeans begint niet in de VS, maar wel in de zestiende-eeuwse Italiaanse stad Genua. Daar werd fustein gemaakt, een stevig katoenen weefsel dat de plaats moest innemen van de veel duurdere schapenwol. De blauwe stof stond wereldwijd bekend als 'bleu de Genes', vandaar de naam jeans. Later werd de markt ingepalmd door een soortgelijk materiaal uit de Franse stad Nîmes. Dat verklaart die andere naam : denim, of ' de Nîmes'. Het verschil ? Jeans werd geweven uit twee draden van dezelfde kleur, denim uit één witte en één gekleurde draad. Vandaag wordt de jeans in hoofdzaak gemaakt van denim. Nomen est omen. De Brit Jason Denham doet zijn naam alle eer aan met het in Amsterdam gevestigde jeanslabel Denham. Modern design en authentieke materialen als Japans Supima-katoen vormen de basisingrediënten van de collectie. Al is ook zijn voorliefde voor vintage denim nooit veraf. Zo baseerde hij zijn eerste collectie voor de zomer van 2009 op technieken uit een eeuwenoud patronenboek. Vijftien jaar geleden begon de jeanskenner met het verzamelen. Vandaag telt zijn archief ruim duizend stukken, met een antieke Japanse brandweerbroek als laatste aanwinst. Het oudste object in zijn collectie is een Franse kleermakersschaar uit 1550, dat ook dienst doet als het logo van het merk. Denhams verzamelwoede is overduidelijk zichtbaar in zijn winkel aan de Prinsengracht in Amsterdam. De boetiek is een exporuimte, showroom en winkel in één. Bijzonder is de Blue Salad Bar, een soort saladebuffet waar de klant zelf de kleur, knopen en stiksel van zijn jeans kan kiezen. Zeven dagen later is de broek klaar. Denham is, zoals te verwachten van een merk dat veel aandacht heeft voor de stof en afwerking, niet goedkoop, maar wel de investering waard. Prijzen variëren van 139 tot 350 euro. - Denham Store, Prinsengracht 495, Amsterdam. Voor Belgische verkooppunten zie www.denhamthejeanmaker.com DOOR ELLEN DE WOLF