Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

We eindigen het jaar in absolute schoonheid: de Carrera 4S, de achtste versie van Porsches beroemde 911. De nieuweling combineert op een merkwaardige manier kwaliteiten die naar twee illustere voorbeelden verwijzen. Voorop staat natuurlijk de permanente vierwielaandrijving, die we ook kennen uit de Carrera 4. Een aantal uiterlijke kenmerken refereert aan de Turbo, zoals de grote luchtinlaten vooraan. De imposante vleugel liet de designer achterwege, omdat de 4S net geen snelheden van boven de 300 km/uur haalt. Om dezelfde reden ontbreken de zijdelingse luchthappers van de intercooler.

Vergeleken met de klassieke Carrera 4 is het onderstel Ć©Ć©n centimeter lager, het spoor achteraan is vier centimeter breder. De velgen van de achterwielen vallen een duim groter uit, de banden iets breder. De 4S ligt dus lager tegen de grond en is breder dan de gewone 4 en kreeg een verbeterde koeling mee. Terzelfder tijd is het remsysteem opgewaardeerd met elementen uit de Turbo, zoals de grotere schijven, wat het frictieoppervlak met 26 procent groter maakt. Dit pronkstuk valt iets zwaarder uit dan de C4, maar ook zoveel veiliger, bovendien oogt hij sportiever.

Centraal in deze machine staan drie technische hoogstandjes: het zeer licht uitgevallen systeem van vierwieltractie, het PSM en de VarioCam Plus. Over die laatste techniek, die een verstelbare klephoogte combineert met een wijziging in het verloop van die opening, hadden we het al eerder. Het resultaat is een beter aangepaste kracht over bredere toerentallen en een verrassend laag verbruik van 11,4 liter/100 km.

Het hart van de vierwielaandrijving bestaat uit een viscokoppeling die in het carter van het voorste differentieel werd geĆÆntegreerd en in het rustigste geval vijf procent van het koppel naar de voorwielen stuurt. In het ongunstigste geval (bij gebrek aan tractie) wordt dat 40 procent. Het systeem snelt automatisch te hulp bij een verschillende omwentelsnelheid tussen voor- en achteras. In de praktijk blijft de wagen ook in moeilijke omstandigheden langer onder controle, doordat de tractie langer zonder hulpmiddelen behouden blijft. Ook het gedrag in de bochten wordt neutraler.

Het Porsche Stability Management is een elektronisch geprogrammeerd systeem dat signalen krijgt van allerlei sensoren. Het schiet de al te onstuimige rijder te hulp wanneer die de wagen uit balans dreigt te brengen. Voor onervaren rijders is dat van vitaal belang: er wordt ingegrepen op het motormanagement Ʃn op de remmen. Maar omdat sommige Porsche-rijders er nu eenmaal van houden om de wagen uit balans te brengen om hem dan zƩlf weer in het goede spoor te leiden, kan het PSM ook worden uitgeschakeld.

Onze kennismakingsrit door Lombardije en de Veneto bevestigt onze vermoedens: zo’n Porsche is in de handen van een rijder met verantwoordelijkheidsgevoel een uitzonderlijk stuk mechaniek, hij komt snel en veilig vooruit. De geleverde inspanningen om een wagen met een in theorie weinig optimale lay-out (motor achter de achterwielen) toch in het spoor te houden, grenzen aan het ongelooflijke. De stabiliteit van de 4S is zonder meer uitzonderlijk, net als zijn remvermogen – al worden daarover om diverse redenen geen cijfers gepubliceerd.

Tot het standaarduitrusting behoren airconditioning, leren bekleding en een superieure geluidsinstallatie. Over de prestaties nog dit: liefhebbers van het genre willen we niet onthouden dat de 4S in de handen van Walter Rƶhrl een rondje op de Nordschleife van de NĆ¼rburgring aflegt in 8’16”. Over de prijs hebben we geen commentaar: wie het beste met het beste wil combineren, spreekt daar niet over.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content