De Weekend Beauty Awards 2006 lauweren de beste Beautyproducten van 2005, de advertentiecampagnes die het meest in het oog sprongen en de belangwekkendste carrière uit de cosmeticasector. Dit zijn de winnaars.

Jaarlijks reiken de redacties van Weekend Knack en zusterblad Weekend Le Vif/L’Express de Weekend Beauty Awards uit. Op 27 februari vergeleek de jury (zie p. 44) haar testresultaten van de rijke oogst aan beautyproducten van 2005 en duidde ze de winnaars aan. De lezers hadden eerder al, via de Weekendwebsite, de mooiste advertenties kunnen kiezen.

Award face care

Hydraction van Dior

De ontdekking van een Nobelprijswinnaar kwam eraan te pas en het resultaat is er dan ook naar : de aquaporinetechnologie van Peter Agre werkt als een soort irrigatiesysteem waardoor vocht beter kan circuleren in de huid. Het resultaat : hydratatie zowel aan de oppervlakte als in de diepte, wat automatisch een stralende teint en zachte huid met zich meebrengt. De texturen en geur zijn een aangename verrassing, maar vooral de resultaten overtuigen.

Award FRAGRANCE

Prada

Dit parfum had al een cultstatus nog voor het in de winkel lag : vier jaar op voorhand doken al de eerste geruchten op over een mogelijke Pradageur. Miuccia Prada wilde duidelijk niet over één nacht ijs gaan en maakte er een persoonlijk project van : ze werkte een concept uit rond amber, haar lievelingsgeur. Het sensuele parfum en de stijlvolle verpakking wisten de hooggespannen verwachtingen in te lossen en laten weinig ruimte voor concurrentie.

Award MEN’S CARE

Clarins Men gel anti-brillance

Een verzorgingsproduct voor mannen moet duidelijk zijn, eenvoudig in gebruik en liefst meerdere verdiensten hebben. Dat heeft Clarins Men goed begrepen : de gel anti-brillance is een hydraterende verzorging met frisse geltextuur die de huid mat houdt en irritaties verzacht. Een licht exfoliërende werking verfijnt de huidkorrel en verwijdert dode huidcellen die een vale teint veroorzaken. Deze vetvrije geltextuur dient ook als zachte aftershaveverzorging. Het moderne, ludieke design met duidelijke iconen spreekt aan.

Award BODY care

scrub Stella van Stella McCartney

Dat bio ook glamoureus kan zijn, bewijst Stella McCartney met haar parfumlijn Stella. Zij koos ervoor om zoveel mogelijk biologische ingrediënten te gebruiken en geen kleurstoffen of kunstmatige bewaarmiddelen. De lijn heeft met de gommage cristallisé à la rose een bijzonder lichaamsproduct dat een plezier is voor de zintuigen : een smeltende marmeladetextuur met zout- en suikerkristallen maakt de huid zacht en glad, de essentiële oliën voeden, essence van Franse roos beschermt de huid en parfumeert subtiel. Ook de chique, pruimkleurige pot kon ons bekoren.

Award MAKE-UP

Rouge Wanted van Helena Rubinstein

Intense kleur en een uitzonderlijke textuur zijn de troeven van Rouge Wanted, de ultieme lipstick volgens make-upartist Charlotte Tilbury. Koninginnengelei zorgt voor comfortabele verzorging die de lippen mooi glad en zacht maakt, zodat licht beter weerspiegeld wordt, wat een mooie glans geeft die de kleuren verdiept. Het moderne design van Fabien Baron maakt deze lippenstift tot een luxueus accessoire.

Award HIGH LUXURY SKINCARE

Re-Nutriv Re-Creation van Estée Lauder Estée Lauder was de eerste die de (financiële) norm drastisch verlegde voor een verzorgingsproduct. In 1958 lanceerde ze Re-Nutriv, dat elf keer zoveel kostte als de duurste dagcrème in die tijd. Bijna een halve eeuw later herhaalt het huis die stunt met het Re-Nutriv Re-Creationduo, onder het motto “alleen het beste is goed genoeg”. De zeldzaamste, efficiëntste ingrediënten en de allerlaatste technologieën beloven het ultieme wapen te zijn tegen de tijd.

Award PACKAGING

Clinique make-up

De Colour Surge Butter Shine Lipstick is de laatste fase in de modernisering van het design van de Clinique make-up, dat de no-nonsensehuisfilosofie harmonieus verzoent met glamour. De lipstick kreeg een opvallende bamboelook die origineel oogt maar een duidelijke functie heeft : de zachte textuur vroeg om een goede ondersteuning. Een perfect huwelijk dus tussen vorm en functie.

Award ALL TIME FAVOURITE

Eight Hour Cream van Elizabeth ArdenToen haar lievelingspaard zijn been verwondde, brouwde cosmeticakoningin Elizabeth Arden zelf een zalfje dat de wonde in acht uur tijd aanzienlijk verbeterde. Maar ook voor mensen bleek het een paardenmiddel, even veelzijdig als populair, om wondjes te helen, droge, ruwe huid of zonnesteken te verzachten en broze nagels te voeden. The Eight Hour Cream doet het ook prima als verzorgende lipgloss en weet weerbarstige wenkbrauwen en weerborstels in het gelid te houden. Deze favoriete duivel-doet-al van visagisten, modellen en filmsterren heeft nu ook zijn weg gevonden naar de jeugd, bij wie hij dankzij mond-tot-mondreclame de status van absolute must have heeft bereikt.

Award NICHE BRAND

Aveda

Lang voordat eco chic werd, voerde Aveda een groene filosofie al hoog in het vaandel. Eerbare principes, maar de producten zelf zijn de grootste troef. Hoewel Aveda intussen ook een uitgebreide verzorgings- en make-uplijn heeft, dankt het zijn succes vooral aan de stevige reputatie van zijn shampoos en aanverwante producten.

Award BACKSTAGE

Chanel

De make-up van de modeshows moet altijd wel wat showelementen hebben om goed te zijn, maar niet iedereen vindt het juiste evenwicht tussen spektakel, elegantie en de huisstijl. Chanel slaagt consequent in deze uitdaging, getuige de make-up van de lente-zomercollectie 2006 die in september vorig jaar werd getoond. Het merk zette de trend met een frisse, lieflijke look. Een wit-blauwe oogschaduw op een ongewone manier aangebracht zorgde voor een elegante make-up met net dat tikje meer.

ACHIEVEMENT Award

Terry de Gunzburg

De Française Terry de Gunzburg begon als visagiste bij Carita, waar ze regelmatig jobs deed voor Vogue. Tien jaar later ging ze voor Yves Saint Laurent werken, waar ze opklom tot artistiek directrice maquillage en talloze looks uitwerkte en producten bedacht. Zo is het legendarische Touche Eclat haar uitvinding : een highlighter in een klikpen die via visagisten het grote publiek veroverde. In 1998 verliet ze YSL om haar eigen merk op te richten : By Terry, maquillage Haute Couleur & Couture, exclusieve make-up van een hoge kwaliteit. Zij is een pionier van het sur mesure-concept met make-up op maat voor wie op zoek is naar de ideale lipstick of founda- tiontint. In 2004 lanceerde ze een verzorgingslijn die meteen aansloeg bij filmsterren en andere vips. Terry is een echte zakenvrouw : in zeven jaar tijd bouwde ze een imperium uit met vijf eigen boetieks en een 25-tal corners in warenhuizen en parfumeries over het hele land. Ze heeft verkooppunten in de Verenigde Staten en Azië en zelfs twee in België : I de B in Brussel en de Antwerpse boetiek Verso.

ADVERTENTIECAMPAGNES

1. Make-up :

Rouge Absolu van Lancôme :

De lezers van Weekend Knack en Weekend Le Vif verkozen unaniem deze campagne die zich weet te onderscheiden door een duidelijke huisstijl en een paar lippen die tot de verbeelding spreken.

2. Parfum :

Le Classique van Jean Paul Gaultier

Ook deze campagne viel zowel bij Franstaligen als bij Nederlandstaligen in de smaak. De roze crèmekleur van een van de bekendste parfumflesjes komt overeen met de roomwitte huid van topmodel Karen Elson die op een paar stevige mannenhanden kan rekenen voor ondersteuning.

3. Verzorging :

Het groepsportret van de drie Lauderambassadrices bij de Future Perfectadvertentie van Estée Lauder sprak de meeste Weekend Knacklezers aan. Liz Hurley, Liya Kebede en Carolyn Murphy blijken de vleesgeworden belofte van dit antiverouderingsproduct.

Aan de Franstalige kant kon men niet kiezen tussen enerzijds Cliniques advertentie voor Superdefense, die het product in het zonnetje (regen) zet, en Chanel Précision Ultra Correction, waar het gladde, mysterieuze gelaat van de bloedmooie Shalom Harlow ongetwijfeld wist te overtuigen.

SAMENSTELLING JURY

Voor Weekend Knack : Sofie Albrecht (beautyredacteur), Jesse Brouns

(creatief directeur) en Trui Moerkerke (hoofdredacteur). Voor Weekend Le Vif/l’Express : Barbara Witkowska (beautyredacteur), Anne-Laurence Delbèque (adjunct-hoofdredacteur), Frédéric Brébant (adjunct-

hoofdredacteur) en

Christine Laurent (hoofdredacteur).

Door Sofie Albrecht / Productfoto’s Jasmine Van Hevel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content