Toegegeven, de Scandinaven en de Amerikanen waren de eersten om in jaren dertig en vijftig van de vorige eeuw te benadrukken dat ook industrieel gemaakte producten er elegant, eigentijds en decoratief mochten uitzien. Maar het waren wel de Italianen die extra schwung in de sector brachten : met felle kleuren, gekke vormen en nieuwe materialen. Bovendien hadden ze dat tikkeltje meer onbescheidenheid en flamboyantie. Vanaf 1954...

Toegegeven, de Scandinaven en de Amerikanen waren de eersten om in jaren dertig en vijftig van de vorige eeuw te benadrukken dat ook industrieel gemaakte producten er elegant, eigentijds en decoratief mochten uitzien. Maar het waren wel de Italianen die extra schwung in de sector brachten : met felle kleuren, gekke vormen en nieuwe materialen. Bovendien hadden ze dat tikkeltje meer onbescheidenheid en flamboyantie. Vanaf 1954 al bekronen ze het beste van Italiaanse designbodem met een Compasso d'Oro : de beste ontwerpen, producten, verdienstelijkheden of het beste onderzoekswerk. Goed voor zo'n 335 bekroningen uitgereikt tussen 1954 en 2004 en 1800 beste items in hun categorie. Op de tentoonstelling in het Design museum zal een selectie van die producten te zien zijn. "Maar het is ook een ideale gelegenheid om de Italiaanse stukken uit onze permanente collectie eens extra onder de aandacht te brengen", vindt Bernadette De Loose, adjunct-directeur van het Design museum. Initiator van de designprijs was de Milaanse warenhuisketen La Rinascente. "De Compasso d'Oro wil eer bewijzen aan de verdienste van industriëlen, vaklieden en ontwerpers die hun werk benaderen met een nieuw en bijzonder artistiek engagement om aan producten een zodanige vorm en uitzicht te verlenen dat ze uitdrukking geven aan hun technische, functionele en esthetische eigenschappen", klonk het in 1954. De eerste acht edities werden elk jaar georganiseerd en vanaf 1958 kreeg de supermarkt hulp van ADI, de Italiaanse Vereniging voor Industrieel Design. Die vereniging nam in 1967 de volledige organisatie over en besliste om de prijzen maar om de drie jaar uit te reiken. De prijs, een gouden passer, is een creatie van de architecten Alberto Rosselli en Marco Zanuso. Zij maakten hem op basis van het logo van grafisch ontwerper Albe Steiner, die zich op zijn beurt inspireerde op een passer van Adalbert Goeringer. Info : 'Compasso d'Oro : 50 jaar Italiaans design', van 7 oktober tot 26 november, van dinsdag tot zondag van 10 tot 18 u. Design museum Gent, Jan Breydelstraat 5, 09 267 99 99, www.designmuseumgent.be. Inkom: 2,50 euro. Door Leen Creve