Dit interieur kun je gerust typisch Scandinavisch noemen : de witte kleur, het vele hout en de inbreng van tijdloos Deens design geven het die herkenbare look. De flat - 110 vierkante meter groot - werd in 1920 gebouwd door een joodse architect en ligt in Frederiksberg. Dat is een groene, open buurt van Kopenhagen, waar vroeger alleen de bourgeoisie woonde. Nu vestigen er zich meer en meer jonge gezinnen. "Wat ons ook aantrok was het feit dat de rosse buurt van...

Dit interieur kun je gerust typisch Scandinavisch noemen : de witte kleur, het vele hout en de inbreng van tijdloos Deens design geven het die herkenbare look. De flat - 110 vierkante meter groot - werd in 1920 gebouwd door een joodse architect en ligt in Frederiksberg. Dat is een groene, open buurt van Kopenhagen, waar vroeger alleen de bourgeoisie woonde. Nu vestigen er zich meer en meer jonge gezinnen. "Wat ons ook aantrok was het feit dat de rosse buurt van Kopenhagen vlak om de hoek ligt. We houden van het contrast tussen het wilde en het deftige van een stad", vertelt Sofie Egelund. Zij bewoont samen met haar vriend Frank en hun drie kinderen deze flat. Drie maanden heeft het hen gekost om opnieuw licht te laten binnenschijnen. "Alles zat dicht. De plafonds waren verlaagd en het behang was donker", legt Sofie uit. Teruggaan naar de basis en het in ere herstellen van de originele elementen waren de uitgangspunten voor de renovatie. "Onze manier van leven is heel simpel. Dat willen we ook vertalen in ons huis. We willen leven met dingen om ons heen die een emotionele waarde hebben." Sofie heeft een zwak voor hedendaagse lichtobjecten zoals die van Ingo Maurer en Flos. "Eigenlijk is het net zoals voor de buurt : ik hou van het spanningsveld tussen klassiek, braaf en dan de verrassende lichtelementen. Het mag allemaal niet te voorspelbaar worden." Net zoals dat bij kunst het geval is. Frank was al langer een gedreven verzamelaar, in het bijzonder van Deense kunst, waaronder objecten en schilderijen van trollen, werk van Michael Kvium (Galerie Franz Pedersen, Kopenhagen) en het illustratieve werk van Ann Sophie Staerk. "Toen we gingen samenwonen kozen we telkens het beste van onze twee inboedels. We hebben en willen niet veel spullen maar vonden toch de perfecte mix tussen klassiek/hedendaags en onze persoonlijke smaak, onder meer door kunst in huis te brengen. De voorliefde voor Deens design erfden Sofie en Frank van hun ouders. De combinatie met meubels van Eames lag voor de hand. "Net als bij een stoel van Poul Kjaerholm werkten Charles en Ray Eames met duidelijke, klassieke, simpele lijnen. Voor ons is dit hoe een meubel moet zijn." Uiteraard vond ook de fameuze pedaalemmer van het familiebedrijf Vipp (zie kader) een plaatsje in het interieur.Door Studio Andersom I Foto's Verne