B e what you wanna be, taking things the way they come, nothing is as nice as finding paradise and sippin' on Bacardi Rum." Wie herinnert zich deze reclamehit uit de jaren negentig niet ? Of de trucjes van Tom Cruise met een fles rum in de film Cocktail? En wie dronk nog nooit een mojito of piña colada ? Dit maar om te illustreren hoe bekend Bacardi, de grootste particuliere alcoholproducent ter wereld, wel is. De productie gebeurt vandaag gr...

B e what you wanna be, taking things the way they come, nothing is as nice as finding paradise and sippin' on Bacardi Rum." Wie herinnert zich deze reclamehit uit de jaren negentig niet ? Of de trucjes van Tom Cruise met een fles rum in de film Cocktail? En wie dronk nog nooit een mojito of piña colada ? Dit maar om te illustreren hoe bekend Bacardi, de grootste particuliere alcoholproducent ter wereld, wel is. De productie gebeurt vandaag grotendeels in Puerto Rico en de Bahama's, maar vindt zijn oorsprong in Cuba. Dankzij een ondernemende Catalaan. Don Facundo Bacardí Massó was ervan overtuigd dat met rum geld te verdienen viel en hij ging zijn geluk beproeven in de Nieuwe Wereld. In 1830 emigreerde hij naar Santiago de Cuba, waar hij een aftandse distilleerderij opkocht en ging experimenteren. Op 4 februari 1862 opende hij er Bacardi y Compañia. Anders dan de ruwe, nauwelijks drinkbare alcohol die er in die tijd werd geserveerd, had zijn Bacardi Superior een zachtere, verfijnde smaak. Die verkreeg hij door het rumdistillaat te laten rijpen op eikenhouten vaten en nadien te zuiveren door een filter van houtskool. Een techniek die hij uit Europa had meegebracht. Door zijn evenwichtige, niet-overheersende smaak ligt Bacardi aan de basis van enkele legendarische cocktails, zoals de mojito en de cuba libre. Don Facundo begreep als geen ander ook het belang van een sterk merk. Hij plaatste de afbeelding van een vleermuis (zowel in Spanje als Cuba symbool van voorspoed, geluk en een hechte familie) op alle houten vaten en flessen, zodat ook de ongeletterde Cubanen zijn rum makkelijk konden herkennen. Wie Bacardi wilde, vroeg naar el ron del murciélago, de rum van de vleermuis. In de jaren 1920 beleefde Bacardi gouden jaren. De drooglegging in de VS zorgde voor een toestroom van Amerikanen op zoek naar fun and rum. Toch kreeg het bedrijf ook heel wat tegenspoed te verwerken. In de eerste honderd jaar van zijn bestaan maakte Bacardi een burgeroorlog mee, verschillende staatsgrepen, aardbevingen en verwoestende branden. Toen Fidel Castro in 1960 aan de macht kwam en alle bedrijven nationaliseerde, werd het hele hebben en houden van de Bacardi's in beslag genomen. De familie verhuisde naar Puerto Rico, waar enkele jaren eerder al de officiële zetel van de stokerij was geregistreerd. Sindsdien komt zo'n 85 procent van Bacardi's wereldproductie van dat eiland. DOOR ELLEN DE WOLF