Mijn interieur zal toch wat 'Engels' hebben, maar wat precies weet ik niet," zegt Melanie Ireland lachend, "Ik kom uit Oost-Engeland, wat ooit Vikingengebied was. Misschien verklaart dit dan waarom ik van Deens design hou en ook graag door Deens magazines blader. Wie weet."
...

Mijn interieur zal toch wat 'Engels' hebben, maar wat precies weet ik niet," zegt Melanie Ireland lachend, "Ik kom uit Oost-Engeland, wat ooit Vikingengebied was. Misschien verklaart dit dan waarom ik van Deens design hou en ook graag door Deens magazines blader. Wie weet." Echt Brits lijkt haar interieur alvast niet, het heeft een internationale uitstraling die niet aan één land gebonden is. Je ontdekt soortgelijke interieurs in New York, London, Antwerpen en Kopenhagen. Dat internationale valt te verklaren. Melanie Ireland kwam vijftien jaar geleden in Antwerpen terecht en bouwde daarna haar eigen lijn voor kinderkleding uit, Simple Kids, waarvoor ze vrij intensief de wereld rondreist. "Ik reis nu wat minder, maar toch kom ik bijvoorbeeld viermaal per jaar in New York, waar ik veel inspiratie en energie opzuig. Ik reis vaak naar het Oosten, doe overal ideeën op en dat stuurt onbewust de inrichting van mijn woning." Ze bewoont een fraai herenhuis in Antwerpen, dat rond de Eerste Wereldoorlog werd opgetrokken in een neutrale stijl, art nouveau noch art deco, veeleer Frans neoclassicisme. Een stijl waar je alle kanten mee uit kunt qua decoratie, die sierlijk en niet opdringerig is. Meer zelfs, het interieur heeft een royale indruk met hoge plafonds, veel stuc en een monumentale vestibule die in de woonruimte werd geïntegreerd. "Ik was meteen weg van het prachtige licht dat via de hoge ramen binnenvalt. Er zijn ook geen tussenmuren die het licht verhinderen door te dringen. Het pand bleef bovendien tachtig jaar in handen van dezelfde familie en werd nooit gemoderniseerd, waardoor het interieur gaaf was. Daar hou ik van. We hebben het alleen laten opfrissen en hebben de keuken en badkamers laten hertekenen door architect Vincent Van Duysen. Dat deed hij in een zachte stijl, die perfect past bij de rest", legt Melanie uit. Als ze zich wil ontspannen, dan bladert ze door interieurmagazines : "Ik kan daar uren in snuffelen. Via de interieurs voel je ook allerlei trends aankomen. Ik koop overal interieurmagazines en heb zeker een boontje voor wat uit Scandinavië komt. Vooral Deense magazines zijn prachtig en hip, maar ik hou het meest van persoonlijke interieurs en die vind je natuurlijk in mijn lievelingsblad : The World of Interiors." Je vindt haar magazines overal in huis, van de bibliotheek tot gestapeld in een schouw. De inrichting van haar woning is vrij simpel opgevat met witte deuren, muren en plafonds. De wanden zijn kaal. Maar de vele objecten, kussens, zetels en kelims zorgen voor warme accenten. "Ik hou van kleur in het interieur, maar breng die aan via objecten en meubelen. Het zijn spullen die ik snel kan inpakken. Het idee dat ik hierdoor vlug kan verhuizen, vind ik comfortabel, ook al doe ik het niet. Misschien komt dat doordat ik vroeger veel ben verhuisd." Melanie houdt niet van kale interieurs met een minimalistisch decor. "En ook niet van perfectie en koele interieurs. Je mag best zien dat alles wordt gebruikt. Elk object heeft hier zijn plaats, er is geen chaos. En we gebruiken ook elke kamer van de woning, want ik hou niet van lege kamers of stapelruimten." Ze is tuk op keramiek en antieke mandjes die ze uit het Verre Oosten meebrengt. En ze heeft ook oog voor vintagedesign, het liefst meubilair met een sculpturale vorm, zoals de leren fauteuils van de bij ons onbekende Braziliaanse designer Sergio Rodrigues. "Het geheim van een leuk interieur ? Een ontspannen mix van objecten en een spontaan gegroeid decor", besluit Melanie. DOOR PIET SWIMBERGHE "IK REIS VAAK NAAR HET OOSTEN, DOE OVERAL IDEEËN OP EN DAT STUURT ONBEWUST DE INRICHTING VAN MIJN WONING" "HET IDEE DAT IK ALLES VLUG KAN INPAKKEN OM TE VERHUIZEN, VIND IK COMFORTABEL, OOK AL DOE IK HET NIET"