Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, de winkels waar cannabidiol wordt verkocht - de beroemde CBD oftewel legale cannabis. Maar ook op cosmeticaverpakkingen zie je het herkenbare plantje opduiken. De doelgroep? Mannen die steeds vaker hun eigen huidverzorgingsproducten kopen, naar verluidt 62%. Deze belangrijke markt, di...

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, de winkels waar cannabidiol wordt verkocht - de beroemde CBD oftewel legale cannabis. Maar ook op cosmeticaverpakkingen zie je het herkenbare plantje opduiken. De doelgroep? Mannen die steeds vaker hun eigen huidverzorgingsproducten kopen, naar verluidt 62%. Deze belangrijke markt, die vermoedelijk tegen 2026 met bijna 20% zal groeien, bestaat vooral uit millennials die kiezen voor huidverzorgingsproducten met een neutrale verpakking of een vleugje rebellie. Cannabis sativa - beter bekend als hennep - komt in deze producten voor in de vorm van olie, gewonnen uit een koude persing van de zaden. Ondanks de verblindend groene kleur ga je er niet van zweven, ook al is het een weldaad voor je huid en voor het milieu. De stof is waterbesparend, vereist geen pesticiden en is gemakkelijk te kweken in ons klimaat, waardoor het een uitstekende bondgenoot is van natuurlijke cosmetica. Rijk aan vitaminen en meervoudig onverzadigde vetzuren die de huidbarrière kunnen versterken, heeft hennepolie onmiskenbaar voedende en herstellende eigenschappen, waardoor sommige merken zoals Bernard Cassière of The Body Shop (dat nu zijn gamma Hamp uitbreidt) er al vroeg mee zijn gaan werken, lang voor de hype werd gecreëerd door Kielh's, Origins of Horace, het huidverzorgingsmerk voor mannen dat alleen online wordt verkocht. Het jonge Bretonse label Ho Karan maakte van hennepolie zelfs het hoofdbestanddeel van al zijn producten. Het biedt in zijn veganistische gamma een essentiële olie aan die verrijkt is met CBD en bedoeld is om te worden gebruikt als serum of om te worden gemengd met een dagcrème.