1870

De Joodse ondernemer Simon Philip Goudsmit opent een nieuwe stoffenwinkel op de Amsterdamse Nieuwendijk. Hij doopt het 'Magazijn de Bijenkorf'. Hoewel het assortiment aanvankelijk louter uit garen en stof bestond, werd al snel gedacht aan uitbreiding. Bij Goudsmits overlijden in 1889 neemt zijn neef Arthur Isaac de touwtjes in handen. Hij koopt enkele aangrenzende panden en sloopt ze om er e...

De Joodse ondernemer Simon Philip Goudsmit opent een nieuwe stoffenwinkel op de Amsterdamse Nieuwendijk. Hij doopt het 'Magazijn de Bijenkorf'. Hoewel het assortiment aanvankelijk louter uit garen en stof bestond, werd al snel gedacht aan uitbreiding. Bij Goudsmits overlijden in 1889 neemt zijn neef Arthur Isaac de touwtjes in handen. Hij koopt enkele aangrenzende panden en sloopt ze om er een groot warenhuis neer te poten. In 1914 (her)opent de Bijenkorf met de nodige slingers en confetti. In Den Haag wordt een tweede vestiging geopend: het zogenaamde 'Paleis der levensvreugde' volgens architect Piet Kramer. Isaac vernieuwt de rol van het warenhuis: hij laat als eerste in Nederland roltrappen installeren en nodigt bevriende kunstenaars, waaronder Mondriaan, uit om in zijn zaak te exposeren. Na een donkere periode in de wereldpolitiek wist de Bijenkorf tijdens de naoorlogse jaren recht te krabbelen met sprookjesachtige etalages die gemaakt werden van restmaterialen. In '57 vervangt een nieuwe vestiging in Rotterdam de tijdens de oorlog gebombardeerde winkel. Het Joodse bedrijf heeft zijn wonden gelikt. Omdat verschillende bezoekers alleen maar voor de etalages lijken te passeren, dringt een nieuw verkoopmodel zich op. Naast de klassieke verkoopgesprekken wordt de nadruk meer dan ooit gelegd op de presentatie van de spullen. Voortaan kunnen klanten zichzelf bedienen. In 1984 introduceert de Bijenkorf de Drie Dwaze Dagen, solden die voor een toestroom aan klanten zorgen. Elf jaar na de opstart van zijn webshop viert de keten zijn jubileum. 150 merken brengen een van hun iconische producten uit in een nieuwe, beperkte oplage, van een keukenmachine van KitchenAid tot juwelen van Wouters & Hendrix. Het winkelcentrum zet naar goede traditie zijn drang naar vernieuwing verder. Tegen 2025 wil het een assortiment dat enkel bestaat uit duurzame merken, 25 procent minder uitstoot genereren en de bij redden van zijn bedreigde toekomst.