De eerste generatie van de Audi TT kreeg een onnavolgbaar elegante en toch stevige lijn mee die niet te verbeteren leek. En toch zijn de stylisten er acht jaar later in geslaagd een schitterend gelijnde opvolger te bedenken. Die werd niet alleen 14 cm langer, maar ook 4 centimeter breder zodat hij zeer stevig op zijn wielen staat. Voeg daar de single frame radiator aan toe, herwerkte lichten en flanken en een gewijzigde achterpartij en men komt tot een zeer persoonlijk resultaat. Ondanks die groei werd de TT gemiddeld ook nog 100 kg lichter, dat kon door gebruik te maken van een aluminiu...

De eerste generatie van de Audi TT kreeg een onnavolgbaar elegante en toch stevige lijn mee die niet te verbeteren leek. En toch zijn de stylisten er acht jaar later in geslaagd een schitterend gelijnde opvolger te bedenken. Die werd niet alleen 14 cm langer, maar ook 4 centimeter breder zodat hij zeer stevig op zijn wielen staat. Voeg daar de single frame radiator aan toe, herwerkte lichten en flanken en een gewijzigde achterpartij en men komt tot een zeer persoonlijk resultaat. Ondanks die groei werd de TT gemiddeld ook nog 100 kg lichter, dat kon door gebruik te maken van een aluminium spaceframe waar ze bij Audi al jaren mee vertrouwd zijn, dat zorgt bovendien voor een forse 50 procent extra rigiditeit : een indrukwekkende basis. De koper kan kiezen tussen een viercilinder 2-liter turbo en een 3.2-liter V6, maar voorlopig ontbreekt een turbodiesel. Achter het stuur ontdekken we perfect steunende stoelen voorin, maar ondanks de toegenomen wielbasis bieden de zitjes achterin nog altijd te weinig ruimte, vooral in de hoogte. De afwerking is zoals we die kennen bij Audi, meer dan af. Ook de stevigheid van stuur en pook, evenals van het geheel oogt vertrouwd. De kleine zijruiten blijven behouden, al zorgen ze voor een minder claustrofobisch effect. De nieuwe basisstructuur heeft van de TT een zeer degelijke auto gemaakt, ondervinden we tijdens een aangename testrit. Met de V6 ontpopt de TT zich als een lineaire krachtpatser, waarvan de zes versnellingen geheel automatisch of via de pook of de peddels achter het stuur bediend kunnen worden. Op ons traditionele, bochtige parcours getuigt de TT met quattro vierwielaandrijving van een uitzonderlijke stabiliteit en wegligging, daarbij geholpen door een smalle extra spoiler die vanaf 120 km/uur uitschuift om de neerwaartse druk op de achtertrein te verhogen. De acceleraties zijn voorbeeldig en worden lineair en dus beheersbaar opgebouwd. Als optie kan de zescilinder worden uitgerust met een magnetic ride, een elektromagnetische schokdemping van de Amerikaanse toeleverancier Delphi. Daarbij wordt in de schokdempers gebruikgemaakt van een synthetische olie waarin zeer kleine magnetische deeltjes zweven. De karakteristieken van de olie kunnen daardoor middels een elektrische impuls, gestuurd door de computer, gewijzigd worden waardoor de viscositeit verandert en dus ook de elasticiteit van de schokdempers. Of zoals ze bij Audi zeggen, Vorsprung durch Technik.Motor : V6-benzinemotor met een slagvolume van 3189 cm3, die via een gerobotiseerde zesbak de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 250 pk/184 kW bij 6300 toeren/minuut en maximaal koppel van 320 Nm tussen 2500 en 3000 toeren/minuut. Afmetingen : 417,8 cm (l), 184,2 cm (br), 135,2 cm (h) en 246,8 cm (wielbasis). Koffervolume : 290-700 liter. Verbruik in liter/100 km : 14,7 (stad), 7,8 (buiten stad), 10,3 (mix). C02-uitstoot : 247 gr/km. Prijs inclusief btw : 40.500 euro, vermeerderd met 4957 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 844,80 euro. Andere versies : 2.0 FSI turbo (33.270 euro). pierre darge