?Eerlijk, voor ik naar Cuba ging, had ik nooit veel aandacht geschonken aan de afro-Cubaanse invloeden in de jazz.? Het typeert Roy Hargrove. De jonge trompettist is geen theoreticus maar een doener, een speler. ?Natuurlijk had ik wel eens opnamen van Dizzy Gillespie en Chano Pozo gehoord. Maar pas toen Chucho Valdez me uitnodigde voor het festival van Havana en ik met al die ongelooflijke Cubaanse muzikanten feest mocht vieren, werd ik echt door die muziek geraakt.? Zo fantastisch vond...

?Eerlijk, voor ik naar Cuba ging, had ik nooit veel aandacht geschonken aan de afro-Cubaanse invloeden in de jazz.? Het typeert Roy Hargrove. De jonge trompettist is geen theoreticus maar een doener, een speler. ?Natuurlijk had ik wel eens opnamen van Dizzy Gillespie en Chano Pozo gehoord. Maar pas toen Chucho Valdez me uitnodigde voor het festival van Havana en ik met al die ongelooflijke Cubaanse muzikanten feest mocht vieren, werd ik echt door die muziek geraakt.? Zo fantastisch vond Hargrove zijn Cubaanse avontuur dat hij niet rustte voor hij Valdez (de pianist van het dansorkest Irakere) en de percussionisten Miguel ?Anga? Diaz en Changuito mee op tournee kon nemen met een nieuw ensemble. ?Het orkest heet Chrisol, dat betekent zoiets als smeltkroes.? En een smeltkroes is het. Naast de Cubaanse meesters is er ook een Puertoricaanse delegatie van de partij, geleid door saxofonist David Sanchez. De Amerikaanse patser Russell Malone speelt gitaar, Gary Bartz altsax, Frank Lacy trombone. ?We hebben allemaal wat stukken geschreven voor het album en een paar klassiekers van Kenny Dorham uit de kast gehaald. Maar de arrangementen hebben we heel los en ontspannen gehouden.? Het album Habana werd live opgenomen, op tournee in Italië. Toch werd het geen typisch exotisch dingetje vol opwinding en koortsige percussie. ?Er zit veel meer in die muziek, ze heeft ook een rustige, romantische kant. Die kwam als vanzelf tevoorschijn.? Het ensemble klinkt vol, warm, het donkerbruine van een op de dijen gerolde havanasigaar. Het speelplezier straalt er zo af. Geen wonder bij Hargrove ook in Amsterdam, op interviewtournee, heeft hij zijn trompet altijd bij de hand. Vol ongeduld kijkt hij al de avond tegemoet. ?Misschien vind ik wel een leuke band om mee te spelen?, grijnst hij. Roy Hargrove's Crisol ?Habana? (Verve/Polygram). Roy Hargrove & Crisol spelen op 14 augustus op Jazz Middelheim in Antwerpen, tel. (02) 741.50.42. ROB LEURENTOP Ornette Coleman beheerst het festival van La Vilette in Parijs.Met liefst drie concerten creëert de altsaxofonist een eigen festival binnen het festival. Op 28 juni speelt het kwartet met pianiste Geri Allen dat vorig jaar tekende voor de twee rake deeltjes van ?Sound Museum?. (Met haar eigen trio geeft Allen ook nog eens twee concerten in de Salle Boris Vian.) Op 1 juli wordt de lancering van het duoalbum ?Colors? kracht bijgezet door een concert van de twee auteurs, Ornette en pianist Joachim Kühn. Op 4 juli is het tijd voor Prime Time, de lichtjes abstracte elektro-funkband die als geen ander de eveneens lichtjes abstracte Harmolodic-theorieën van de baas gestalte geeft. Het werk van Ornette Coleman verschijnt bij Harmolodic/Verve. (La Vilette Jazz Festival, Parijs, 28 juni-6 juli). Roy Hargrove en Crisol, toen in Havana, straks in Antwerpen.