HAUTE VOITURE

Edouard Vermeulen: "Het is altijd goed om een frisse blik van buitenaf te hebben." © Guy Kokken

In een parkeergarage in centrum Brussel had een coutureshoot plaats van het Belgische modehuis Natan. Wij waren erbij.

Het adres dat we hebben gekregen, blijkt dat van een parkeergarage in centrum Brussel te zijn. “Zijn we wel juist ?”, vraagt onze fotograaf. Een bewaker brengt ons naar de elfde verdieping. Daar staan deze ochtend geen auto’s geparkeerd, maar vindt er een fotoshoot plaats voor de couturecollectie van het Belgische modehuis Natan. De patron van dat huis, Edouard Vermeulen, is er nog niet. Hij zal anderhalf uur later arriveren, als zijn team onder leiding van Gloria Barudy Vasquez de lege ruimte al heeft ingericht tot een geïmproviseerde fotostudio. Bijna dertig silhouetten worden aangevoerd, uitgepakt en op rekken gehangen. Accessoires worden uitgestald, waaronder ook schoenen van andere merken dan Natan. “Het was niet gemakkelijk om schoenen te vinden”, zegt Vermeulen later, “de onze zijn te commercieel voor deze collectie.”

Terwijl fotografe Merel ’t Hart en haar assistente tegen een bakstenen muur een blauwe en een roze achtergrond installeren, wordt het model Egl? Jezep?ikait?, een twintigjarige blondine uit Litouwen, onder handen genomen door visagiste Vera Dierckx. Op een moodboard hangen foto’s van de gewenste look : een natuurlijke, glanzende huid en een slordige paardenstaart. Het haar zal later nog voor discussie zorgen : de ene vindt het té rommelig, de andere niet genoeg. De ene wil wat losse lokken op het voorhoofd, de andere ziet het graag strakker. Uiteindelijk, na twee uur in de make-upstoel, wordt een compromis à la belge gesloten en wordt het haar opnieuw gedaan. Iets losser en toegankelijker, als contrast met de strakke snit van de couture. Eveneens het thema van de shoot. “Er zullen twee soorten beelden worden gemaakt”, legt Gloria Barudy Vasquez uit, “die worden gecombineerd tot één campagne. Studiofoto’s tegen een gekleurde fond en foto’s met de parkeergarage als achtergrond. Meneer Vermeulen wilde spelen met het contrast tussen de verfijning van de collectie en de ruwe setting.”

BLIKVANGER

Tegen kwart na tien wandelt Edouard Vermeulen binnen. Alles staat klaar, zodat hij samen met de styliste de looks kan overlopen die zij op voorhand heeft samengesteld en gefotografeerd. Hij verandert er nog enkele, past hier en daar de accessoires aan en haalt er zoveel mogelijk zwart uit. “Natan staat voor kleur. Hoe minder zwart, hoe beter. Ik zie zelf graag nude, en dat combineren we dan met fellere kleuren. In deze collectie hebben we bijvoorbeeld gewerkt met koraal, oranje en veel petrol- en donkerblauw.” Als Caroline Van Thillo even binnenspringt, stijlconsulent voor Natan, wordt ook zij naar haar mening gevraagd. “Het is altijd goed om een frisse blik van buitenaf te hebben”, zegt Edouard Vermeulen. “Soms sta je er zelf zo dichtbij dat je het niet meer ziet.”

Van Thillo grijpt meteen naar een fel roos jasje dat op een rek hangt. “De kleur en coupe zijn fantastisch”, zegt ze. “Dat zou ik zo dragen.” “In de couture kunnen we meer experimenteren met moderne vormen”, zegt Vermeulen, “omdat het geen commerciële collectie is. Onze prêt-à-porter is klassieker, want daar komt bijna zeventig procent van onze omzet vandaan. Toch is couture heel belangrijk voor het imago van het merk. Het is het DNA van het huis Natan. We zetten deze stukken ook heel vaak in onze etalages, want ze trekken meteen de aandacht. Niet iedereen wil rondlopen in een blikvanger, maar het maakt mensen wel nieuwsgierig naar wat er nog in onze winkel hangt. Dat is genoeg.”

Om twaalf uur wordt eindelijk de eerste foto genomen. Meer dan een uur later dan voorzien. Eerst staat het model voor de roze achtergrond, daarna – in dezelfde crèmekleurige outfit – loopt ze door de garage. “Het mag wat rapper gaan”, horen we Vermeulen nog zuchten. Er moeten vandaag nog zeker twintig silhouetten worden vastgelegd. Het belooft een lange dag te worden.

Door Ellen De Wolf & Foto’s Guy Kokken

“Couture is het DNA van het huis Natan” Edouard Vermeulen

Bijna dertig silhouetten worden aangevoerd, uitgepakt en op rekken gehangen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content