Met de Auris nestelt Toyota zich in het zogenaamde C-segment, waar de VW Golf, de Opel Astra en andere Ford Focussen de dienst uitmaken. Concurrentie genoeg dus, maar ED2, het Europese designcentrum van Toyota in Nice, heeft zich aardig uit de slag getrokken. Uiterlijk lijkt de Auris op een wat groot uitgevallen Yaris. De ontwerpers hebben gewerkt "van binnen naar buiten". Naar ons gevoel nog altijd de enige echte manier om een auto op wielen te zetten die rekening houdt met de inzittenden. Het resultaat is een brede en wat hoge vijfzitter met veel plaats achterin en aardig wat koffervolume. Niettemin hoort de Japanner met e...

Met de Auris nestelt Toyota zich in het zogenaamde C-segment, waar de VW Golf, de Opel Astra en andere Ford Focussen de dienst uitmaken. Concurrentie genoeg dus, maar ED2, het Europese designcentrum van Toyota in Nice, heeft zich aardig uit de slag getrokken. Uiterlijk lijkt de Auris op een wat groot uitgevallen Yaris. De ontwerpers hebben gewerkt "van binnen naar buiten". Naar ons gevoel nog altijd de enige echte manier om een auto op wielen te zetten die rekening houdt met de inzittenden. Het resultaat is een brede en wat hoge vijfzitter met veel plaats achterin en aardig wat koffervolume. Niettemin hoort de Japanner met een lengte van 4,22 meter tot de compacte C-klasse. Onder de kap is er voor de koper keuze tussen een 1.6 liter benzinemotor en twee turbodiesels (1.4 en 2.0 liter) waarvan we de krachtigste meenamen voor een test. Die 2.0 D-4D is een afgeleide van de D-CAT, behoorlijk gesofisticeerd en voorzien van een turbo met variabele geometrie. Aardig is vooral dat het maximumkoppel van 300 Nm over een breed toerental ter beschikking staat (2000 tot 2800 toeren). Dat is altijd prettig rijden en zorgt voor extra veiligheid bij het inhalen. Bij het instappen vallen de stevige en toch comfortabele stoelen meteen op. De hooggeplaatste versnellingspook zit op een soort zwevende brug gebouwd en ligt daardoor zeer goed in de hand. De motor is een voorbeeld van bedrijfsstilte, de ophanging is buitengewoon goed en de auto is behoorlijk vinnig, zonder sportieve ambities evenwel. Het stuur is directer dan men verwacht, de draaicirkel wel een beetje aan de ruime kant. Bij Toyota gaan ze ervan uit dat de Auris voor gezinnen is bedoeld en dat kunnen we onderschrijven. Doordat de hoogste van de zes versnellingen wat lang werden gehouden, valt ook het verbruik mee : wie een beetje uitkijkt, komt rond met 6,5 liter/100 km. Ook de functionaliteit valt op : de gedeelde achterbank ligt in een handomdraai plat, helaas zonder een geheel vlakke vloer te creëren. Iets minder enthousiast zijn we over het uitzicht. De stevige stijlen zijn aan de zware kant en dat doorkruist een beetje de zichtbaarheid. De koffer is ruim, dat is deels mogelijk gemaakt door een thuiskomertje te monteren. Opvallend zijn ook de veiligheidsvoorzieningen waaronder de negen (!) airbags, ABS en de elektronische remkrachtverdeling en noodhulp. Een en ander levert vijf sterren op bij de EuroNCAP. Kortom, Toyota creëerde een zeer evenwichtig en harmonisch geheel, dat aan het einde van het verhaal wel 19.840 euro kost. 2.0 D-4D Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1998 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 126 pk / 93 kW bij 3600 toeren/minuut en maximaal koppel van 300 Nm bij 2000-2800 toeren/minuut. Afmetingen : 422 cm (l), 176 cm (br), 151 cm (h) en 260 cm (wielbasis). Koffervolume : 354-761 liter. Verbruik in liter/100 km : 7 (stad), 4,6 (buiten stad), 5,4 (mix). CO2-uitstoot : 144 gr/km. Prijs, inclusief btw : 19.840 euro, vermeerderd met 495 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 378,78 euro. Andere versies : 01.6 (17.905 euro), 1.4 D-4D (16.350 euro). Door Pierre Darge