Reden tot feest bij de Amerikaanse sportgigant Nike. Wat twintig jaar geleden nog verre toekomstmuziek leek, is vandaag een feit : de Nike Air Max 360, een loopschoen met een zool die voor honderd procent uit air bestaat. Tom Hartage, creatief directeur bij Nike Air is dan ook een en al enthousiasme : "Absoluut. Al van eind jaren zeventig zijn we aan het experimenteren met Nike Air Cushioning, dat is de techniek die we gebruiken om een deel van de schuimrubberen middenzool te vervangen door een luchtkamer. In 1987 lanceerden we de eerste schoen met een gedeeltelijk zichtbaar luchtelement. De Nike Air Max 360 is d...

Reden tot feest bij de Amerikaanse sportgigant Nike. Wat twintig jaar geleden nog verre toekomstmuziek leek, is vandaag een feit : de Nike Air Max 360, een loopschoen met een zool die voor honderd procent uit air bestaat. Tom Hartage, creatief directeur bij Nike Air is dan ook een en al enthousiasme : "Absoluut. Al van eind jaren zeventig zijn we aan het experimenteren met Nike Air Cushioning, dat is de techniek die we gebruiken om een deel van de schuimrubberen middenzool te vervangen door een luchtkamer. In 1987 lanceerden we de eerste schoen met een gedeeltelijk zichtbaar luchtelement. De Nike Air Max 360 is de optimalisering van die techniek. Ik kan er echt uren naar zitten staren."Waarom duurde het zolang om tot dat resultaat te komen ? De techniek had haar tijd nodig om te evolueren. We moesten stap voor stap werken, de middenzool konden we niet zomaar ineens door de luchtzool vervangen. Bovendien namen de tests enorm veel tijd in beslag, zowel in het lab met machines, als langdurige prestatietests in samenwerking met atleten. Aan de Air Max 360 zijn we al vier jaar bezig. Proefatleten hebben er 80.000 testkilometers mee gelopen. Wat zijn de belangrijkste voordelen van de nieuwe zool ? Het meest evidente gevolg van een luchtzool is een lichtere schoen, een exemplaar van gemiddelde grootte weegt amper 370 gram. Bovendien krijg je een betere flexibiliteit waardoor de voet vrijer kan bewegen. Maar het belangrijkste voordeel is natuurlijk de ultieme schokabsorptie. Een middenzool uit schuimrubber gaat na een tijd samendrukken en verslijten. Bij een luchtzool krijg je dat probleem niet. Na vijfhonderd kilometer worden de schokken nog even goed geabsorbeerd. Is Nike een pionier met deze technologie ? Hoe ver staan de andere grote merken ? Ik heb het niet zo graag over de concurrentie. Elk merk is wel met een bepaalde techniek bezig om de duurzaamheid en de flexibiliteit van de zool te optimaliseren. De Air Max Cushioning is volgens ons de meest logische manier om dat effect te bereiken. In die zin speelt Nike inderdaad de pioniersrol, vermoed ik. Hoe belangrijk is het design nog als je met zoveel technische elementen rekening moet houden ? De designer Martin Lotti vertrok vanuit een historische invalshoek, hij wou de evolutie van Nike Air Max in het ontwerp verwerken. De rode band rondom kwam bijvoorbeeld ook al voor op de eerste schoen in 1987. Of de tijdbalk op de binnenzool en de minuscule '2006' aan de veters, allemaal knipogen naar de rijke geschiedenis van Air Max. Op het aantreklipje staat een persoonlijke touch, een O met daarin 'II'. Een ode aan Owen, het in februari geboren zoontje van Martin. Wordt er nog een hoofdstuk geschreven bij Nike Air Max ? Het is vreemd, eigenlijk wisten we al twintig jaar dat we bij de Air Max 360 zouden uitkomen. Ik geef toe dat er in de wandelgangen een algemene 'post Air Max depressie' heerst. Maar dit is allesbehalve een eindpunt. In tegenstelling tot de voorbije twintig jaar, worden de volgende stappen erg onvoorspelbaar en verrassend. Meer kan ik daar momenteel niet over kwijt. Marjolijn Vanslembrouck