Parfum is een onklopbare klassieker onder de kerstboom. Maar wat doe je als je er niets van kent in een zelfbedieningswinkel die kilometers aan mooie flesjes biedt? Een leidraad voor de absolute leek.

Ondanks het grote succes is parfum nochtans geen makkelijk cadeau. Je moet de gelukkige al goed kennen, en het overweldigende aanbod maakt het er niet eenvoudiger op. Daarom kiezen mensen vaak voor klassiekers met een klinkende naam, volgens Renato Seminari, directeur internationale marketing van Dior-cosmetica. “Een Dior-parfum of een N°5 van Chanel zijn mooie geschenken, waar je weinig fouts mee kan doen.” Een veilige keuze dus, al kan je het ook anders aanpakken.

Aan honderden flesjes ruiken heeft weinig zin: een mens kan doorgaans slechts drie geuren na elkaar onderscheiden. Tegen dan is je neus verdoofd door de alcohol die verdampt bij het verstuiven. Maar zelfs zonder enige voorkennis kan je al een selectie maken op basis van wat je ziet. Verpakkingen, flacons, kleuren en namen spreken een eigen taal die te begrijpen is als alle facetten van het concept coherent zijn. Zo moeten de kleuren, vormen en materialen passen bij de stijl van het design en duidelijk maken aan welk soort geur men zich mag verwachten. Vooral kleur is een belangrijke indicator. We maken een onderscheid tussen warme kleuren die stimulerend werken, en koele kleuren die een rustgevend effect hebben. Frisse geuren bijvoorbeeld, zal je in principe nooit in een donkere verpakking zien. Ze vragen om transparantie of heldere, koele kleuren zoals blauw, paars en groen.

“Hoe lichter de kleur, hoe lichter de geur”, is een vuistregel die bijna altijd geldt. Veel eaux fraîches hebben een transparante flacon: Eau de Cartier, Eau de Rochas

Ook blauw is vrijwel altijd een aanwijzing voor frisheid en is populair voor klassieke mannenparfums en lichte damesgeuren: Cool Water van Davidoff, Blu Homme van Bulgari, Oxygène van Lanvin, Marc O’Polo Man, Le Mâle van Jean Paul Gaultier, Kenzo Homme, Dunhill Excentric for Men, Polo Sport en de meisjesgeur Ralph van Ralph Lauren. Uitzondering op de regel is donkerblauw, dat het chique klassieke onderstreept van serieuze parfums, zoals die van het juweliersmerk Boucheron en de oosterse cultgeur Shalimar van Guerlain. Paars is een uitloper van de donkerste nuances en heeft niets meer van de nerveuze frisheid van de lichtere blauwtinten. Het straalt een zekere sereniteit en luxe uit, die past bij het juweliersparfum Mauboussin, het mysterieuze Nu van Yves Saint Laurent en Purple Fantasy van Guerlain.

G roen werkt rustgevend, en past bij stabiele geuren als Relaxing Fragrance van Shiseido, Eau Parfumée Extreme van Bulgari, het grasgroene Paul Smith Men, Cologne van Thierry Mugler, Manifesto van Isabella Rossellini of Green Tea van Elizabeth Arden.

R oze is tradioneel een vrouwelijke kleur, dat een heel scala aan boodschappen kan uitdragen. De mate van uitbundigheid is recht evenredig met de intensiteit van de kleur. De lichtste nuances, zoals abrikoos en pastelroze, illustreren het romantische van zachte geuren als Premier Jour van Nina Ricci, Anaïs Anaïs van Cacharel, Sensations van Jil Sander en Desnuda van Ungaro. Bloemengeuren zijn de grootste en populairste categorie van de damesparfums. Bij Miracle van Lancôme, Paul Smith Woman, Hot Couture van Givenchy en Beautiful van Estée Lauder past een roze jasje dan ook het best. Helemaal onmisbaar wordt dat wanneer er rozen in het spel zijn, kijk maar naar Rykiel Rose, Paris en Baby Doll van Yves Saint Laurent.

Hoe dieper de kleur wordt, hoe intenser je de geur mag verwachten. De uitbundigheid van Jean Charles de Castelbajac en Madness van Chopard wordt geïllustreerd door een knallend rood, het sensuele van Gucci Rush en Desire for Woman van Dunhill wordt in de verf gezet met fuchsia en een vurig rood hoort uiteraard bij Le Feu van Issey Miyake dat een Light-versie heeft in ijzig roze. De zwoelste geuren herken je aan een diep donkerrood. Het zijn vaak oosterse geuren, zoals Hypnotic Poison van Dior, Samsara van Guerlain, Hugo Boss Red en Rouge Hermès.

Ook goudnuances duiden op een zekere uitbundigheid, maar benadrukken vooral het luxueuze. L’Or de Torrente, J’adore van Dior, Aroma Allegoria van Guerlain en Gaultier’s Fragile hebben allemaal een rijkelijke verpakking en een dito geur.

Voor energieke geuren worden vaak vrolijke geeltinten gebruikt die het stralende accentueren van bijvoorbeeld Vanderbilt Woman, Aura van Jacomo en het powerparfum van de jaren tachtig: Giorgio Beverly Hills. Diepere nuances passen beter bij meer intimistische versies zoals Poème van Lancôme en Intuition van Estée Lauder.

De twee niet-kleuren, wit en zwart, zijn minder populair. Ze staan alleszins lijnrecht tegenover elkaar: wit illustreert het subtiele van Zen van Shiseido of Noa van Cacharel, terwijl zwart gebruikt wordt voor karaktergeuren. Zwart blijkt niet zo populair bij de meest recente lanceringen, je vindt het vooral bij klassieke nicheparfums zoals het bloemige Joy van Patou en Silences van Jacomo of de chyprés Paloma Picasso en Antaeus van Chanel.

Kijk ook eens naar de vorm van de flacon. Rondingen zijn vrouwelijk en zullen vrijwel altijd voor een damesgeur gebruikt worden. Mooie illustraties vind je bij Dior, de vuurbolletjes Le Feu en Le Feu Light van Issey Miyake, Ultraviolet van Paco Rabanne en Nu van Yves Saint Laurent. Vierkante of rechthoekige lijnen zijn voornamelijk voorbehouden aan mannengeuren, maar ook strengere damesparfums passen in zo’n fles. Chanel heeft er zijn handelsmerk van gemaakt en gebruikt steevast hetzelfde flacontype.

Een andere categorie zijn de vormen die iets voorstellen. Vaak hebben ze een hoog gadgetgehalte, zoals het dameskorset van Jean Paul Gaultier Classique, de rumfles van cK one, het handtasje van Sui Dreams en de warmwaterkruik van Jean Charles de Castelbajac.

De gebruikte materialen kunnen ook een aanduiding zijn: metaal voor koele designgeuren, hightech plastic of kunststof voor moderne, hippe luchtjes. Het meest gebruikt is glas, dat transparantie suggereert. Dat gaat vaak op voor Amerikaanse geuren zoals Calvin Klein en Tommy Hilfiger, maar klopt bijvoorbeeld niet voor de gesofisticeerde Guerlain-geuren.

Ben je er nog niet uit, kijk dan naar de naam. Een goede naam drukt het geurconcept uit. Vaak vertelt het iets over de geur zelf: drie keer raden hoe Cologne ruikt, Rykiel Rose of Green Tea. Coco Mademoiselle verklaart zichzelf: een jongere versie van het sensuele Coco, maar ook Emporio White is zonneklaar een opgefriste versie van het kruidige Emporio-succes. Een goede naam roept de sfeer op van het product: dromerig sensueel bij Desnuda, een beetje bloter en strenger bij Nu, ludiek en met een knipoog bij Baby Doll en Hot Couture, luxueus-uitbundig bij J’adore of betoverend Hypnotic Poison of Intuition. Veel modemerken gebruiken hun eigen naam, waardoor je de huisstijl al moet kennen om iets meer te weten. Enkele tips: originaliteit met een knipoog is er volop bij Jean Paul Gaultier, tijdloze elegantie bij Céline, Donna Karan staat voor vlotte stadsmode en Lacoste associëren we vooral met sportieve vrijetijdskleding.

Sofie Albrecht / foto’s Lieve Blancquaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content